Tony's Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam

Tony's Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
  • Food-en-retail
  • 27 okt 2025 @ 16:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Twee decennia terug begon Tony’s Chocolonely z'n eenzame strijd tegen oneerlijke cacao. Vandaag viert het merk dat het allang niet meer ‘lonely’ is, de merknaam is echter te sterk om te veranderen, stelt CEO Douglas Lamont. Tijdens het 20e Tonyversary-event in De Hallen blikken ketenpartners en marketeers terug en vooruit.

Moderator Ikenna Azuike opent de bijeenkomst en nodigt een breed panel uit op het podium: van de eerste impactmanager Arjen 'boekie' Boekhold tot Tony’s Open Chain-vertegenwoordigers uit Ghana en Ivoorkust. Hun boodschap is eensgezind: structurele verandering in de cacao-industrie begint bij samenwerking, transparantie en eerlijke betaling.

‘We hebben geleerd dat echte impact pas ontstaat als anderen je model overnemen,’ zegt Joke Aerts, oprichter van Tony’s Open Chain. Inmiddels hebben 21 bedrijven, waaronder Albert Heijn, Ben & Jerry’s en Hema zich aangesloten bij deze open samenwerkingsketen. ‘Zij betalen dezelfde hogere prijs aan boeren, garanderen traceerbaarheid en helpen kinderarbeid te voorkomen,’ vult general manager Rianne van Doeveren aan.

Het sourcingmodel van Tony’s, gebaseerd op vijf principes, komt meerdere keren ter sprake. Het garandeert onder meer een leefbaar inkomen, directe inkoop, langdurige relaties en transparante ketens. Ama Mogyabun uit Ghana vertelt hoe de aanpak ter plekke verschil maakt: ‘Boeren investeren nu in hun toekomst, omdat ze weten dat hun oogst eerlijk wordt betaald.’

Panelleden spreken ook openlijk over de uitdagingen. Ondanks successen blijft de cacao-industrie kwetsbaar voor armoede, kinderarbeid en ontbossing. Volgens Arjen Boekhold is juist dat de reden dat Tony’s anderen uitnodigt hun model over te nemen: ‘Het is geen concurrentievoordeel, maar een uitnodiging tot systeemverandering.’

Daarna neemt CEO Douglas Lamont het woord. Hij staat stil bij de weg van een journalistiek experiment tot een wereldwijd voorbeeld van ethisch ondernemen. Lamont, sinds 2022 Chief Chocolonely en voormalig CEO van Innocent drinks, benadrukt dat het merk zijn idealen heeft verankerd in een zogenoemde mission lock. ‘Dat mechanisme borgt dat we altijd blijven strijden voor een eerlijke keten, ongeacht wie het bedrijf bestuurt,’ zegt hij.

Op onze vraag waarom het merk nog steeds Chocolonely heet, ondanks alle samenwerkingen, antwoordt Lamont met een glimlach: ‘De naam herinnert ons eraan dat we begonnen als lonely in de strijd tegen ongelijkheid. Maar onze missie is nog niet klaar, dus we blijven Tony’s Chocolonely. Het merk is te sterk geworden om te veranderen.’

Lamont ziet groei als middel, niet als doel. ‘We hebben een verantwoordelijkheid om te laten zien dat een bedrijf winstgevend kan zijn én de wereld beter kan maken,’ zegt hij. ‘Purpose en profit horen niet gescheiden werelden te zijn.’

De bijeenkomst eindigt met exclusieve tours door de Tony’s Choco Experience*, een labyrint in de vorm van de iconische, ongelijk verdeelde reep. Bezoekers lopen er letterlijk door het verhaal van twintig jaar ongelijkheid, cacao en verandering.

FOTO-IMPRESSIE PERS PRE-OPENING 27/10/25 DE HALLEN

(foto's: Tony's en verslaggever PvWK)

Over Tony’s aanpak: Van misstanden agenderen naar systeemverandering
In 2003 onderzochten drie journalisten van de Keuringsdienst van waarde, Maurice Dekkers, Teun van de Keuken en Roland Duong, de misstanden in de cacaosector. Zij realiseerden zich dat een eigen chocoladereep lanceren de enige manier was om echt verandering in werking te zetten. Dit leidde in 2005 tot de oprichting van Tony's Chocolonely. Tony’s staat voor Teun’s en Lonely voor zijn eenzame reis om een einde te maken aan alle vormen van uitbuiting in de cacao-industrie.

Tony’s Chocolonely strijdt sinds 2005 voor een 100% slaafvrije chocolade-industrie. Het bedrijf werkt met vijf samenwerkingsprincipes:

- traceerbare cacaobonen,
- een hogere prijs voor boeren,
- sterke boerenorganisaties,
- langdurige partnerschappen en
- hogere productiviteitsinvesteringen.

Deze principes vormen volgens het merk ook de basis van Tony’s Open Chain, het open source-initiatief waarmee inmiddels 21 bedrijven werken.
Tony’s betaalt een extra premie bovenop de Fairtrade-prijs en stimuleert duurzame landbouw. De mission lock in de bedrijfsstructuur borgt dat de missie nooit kan worden opgeofferd aan commerciële druk. In West-Afrika werkt Tony’s samen met lokale coöperaties om kinderarbeid te voorkomen en ontbossing terug te dringen. Via het Child Labour Monitoring and Remediation System worden gezinnen ondersteund als risico’s worden ontdekt. Het bedrijf streeft naar systeemverandering, niet marktdominantie. Groei wordt gezien als middel om meer boeren te bereiken en de industrie te inspireren. Of zoals Lamont het samenvatte: ‘We zijn pas klaar als alle chocolade 100% slaafvrij is.’

* Twintig jaar aan impact wordt gevierd van 28 oktober t/m 2 november 2025 met Tony’s Choco Experience in De Hallen Amsterdam. Entree gratis.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken