KPN's 'Stukje van mij' uitgeroepen tot beste PR-campagne ter wereld

- Algemeen
- 5 nov 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 5 nov 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
De zegetocht van de in Nederland gemaakte campagne 'Stukje van mij' is nog niet ten einde. De KPN-campagne is tijdens de prestigieuze Global Sabre Awards uitgeroepen tot de beste PR campagne wereldwijd.
Liepen Gijs Sluijters en Joris Tol eerder de deur uit met een Gouden Zaag onder de arm -de intussen beroemde prijs van JongeHonden, MarketingTribune en Lode Schaeffer voor aanstormend creatief talent- is de prijzenkast van dit team intussen fors uitgebreid en konden ze in juni 2024 over de Croisette-boulevard in Cannes flaneren met de hoogst haalbare award in marcom: de Grand Prix voor KPN's 'Stukje van mij'. De eerstvolgende Gouden Zaag wordt op 4 december 2025 uitgereikt bij Dentsu Creative. Veel vakgenoten zullen verzuchten: wat heeft deze campagne van Sluijters en Tol en het KPN-team intussen nog niet gewonnen? Inderdaad: de Sabre.
Het is de eerste keer dat een Nederlandse campagne deze internationale eer behaalt. Namens het bureauteam van KPN nam HPB Het PR Bureau de award in Chicago in ontvangst.
De Global Sabre Awards gelden als de hoogste erkenning binnen internationale PR en communicatie. Dit jaar waren er ruim 5.500 inzendingen uit meer dan 60 landen. De jury prees Stukje Van Mij om de combinatie van creativiteit, maatschappelijke urgentie en meetbare impact, zowel op het merk KPN als op beleid, met name de nieuwe Wet seksuele misdrijven.
De campagne richtte zich op online shaming onder jongeren en maakte deel uit van KPN’s bredere #BeterInternet-initiatief. Door een mix van onderzoek, storytelling en media-integratie, waaronder een TikTok-talkshow en het nummer Stukje Van Mij van artiest Meau, groeide de campagne uit tot een nationale en internationale beweging. Het nummer kreeg platina in de Nederlandse hitlijsten, terwijl de campagne bijdroeg aan een versterkt vertrouwen in het merk KPN.
Bekijk hier de case-film.
‘Deze erkenning laat zien dat onze inzet om verhalen te vertellen die écht raken, wereldwijd wordt gewaardeerd,’ zegt marketeer Dave Frauenfelder, VP Brand, Marcom & Sponsoring bij KPN. ‘Wat begon als een initiatief voor een #BeterInternet, is uitgegroeid tot één van de meest impactvolle campagnes ter wereld.’
Volgens Jacqueline Bosselaar, ceo van HPB, toont de campagne aan dat PR meer is dan zichtbaarheid: ‘Deze discipline kan gedrag veranderen, beleid beïnvloeden en gesprekken starten die ertoe doen.’ Mede dankzij verschillende media die -niet vanzelfsprekende- gratis aandacht geven, terwijl bureaus een rekening versturen. Aan Stukje van mij werkten meerdere bureaus mee, waaronder Dentsu Creative, Mindshare Nederland, We Agency, Amp.Amsterdam, A Bigger Circle, Team5PM en HPB Het PR Bureau.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met...
- 'Campagnedrukwerk steeds groener'
- Reizen draait in 2026 om technologie, zelfexpressie en...
- [column] Wijs of alleen maar eigenwijs?
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met Kalverliefde-founder...
- Podcastserie over kracht van merkcommunicatie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

