Rijksoverheid lanceert campagne ‘Man, zeg er wat van!’

- Bureaus
- 5 nov 2025 @ 19:18
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 nov 2025 @ 19:18
- Kel Koenen
Zeven op de tien mannen vinden dat zij elkaar vaker moeten aanspreken op seksueel grensoverschrijdend gedrag richting vrouwen. Toch blijkt dat veel mannen twijfelen of bepaald gedrag ‘erg genoeg’ is of bang zijn de sfeer te verpesten.
Met de nieuwe campagne ‘Man, zeg er wat van!’ wil de Rijksoverheid die drempel verlagen en mannen stimuleren om zich uit te spreken. De campagne is ontwikkeld door Havas Lemz in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
De campagne sluit aan bij de actuele maatschappelijke discussie over sociale veiligheid en de verantwoordelijkheid van mannen in het tegengaan van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Uit onderzoek van Ipsos I&O blijkt dat bijna de helft van de mannen eerder iets zou zeggen van ongepaste opmerkingen als anderen in de groep hen zouden steunen. Tegelijkertijd weet een groot deel niet goed hóe ze iets kunnen zeggen wanneer een vriend, collega of teamgenoot over de schreef gaat.
Bekijk hieronder de campagnevideo:
Volgens Anne Bakker, accountmanager bij Havas Lemz, draait de campagne vooral om bewustwording binnen de eigen kring. ‘We zagen dat veel mannen wél willen ingrijpen, maar niet goed weten hoe. Met “Man, zeg er wat van!” laten we zien dat het niet om veroordelen gaat, maar om elkaar bewust maken. Juist in de eigen vriendengroep kun je verschil maken.’
De campagne laat herkenbare situaties zien, zoals in de groepsapp, op het werk of in de sportkantine. Via korte video’s, social content en radiospots wordt duidelijk gemaakt dat aanspreken niet belerend of confronterend hoeft te zijn, maar juist verbindend kan werken.
‘Man, zeg er wat van!’ maakt deel uit van het Nationaal Actieprogramma Aanpak Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag en Seksueel Geweld, dat sinds januari 2023 loopt. Dit programma richt zich op het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag en op steun aan slachtoffers - met deze campagne nadrukkelijk ook op de rol van omstanders, en dan met name mannen.
Credits
Klant: Corliz de Jongh – Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bureau: Havas Lemz 💚
Gedragsbureau: Duwtje
PR-bureau: HvdM
Creative Director CCCP: Mattias Schut / Tim van den Berg
Scenario: Roel bloemen / Dennis van de Ven
Regisseur: Mark de Cloe
Producer: Mick Brand
DOP: Marc De Meijer
Offline edit: Johannes de Jong
Grading: Erik Verhulst
Online Edit: Andrew Crawford (3rd Eye Amsterdam)
Sound Design: Soundblend - Lars Blakenburg
Voice-over: Maxim Hartman
Illustrator beeldmerk: Adam Hayes
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
- Belastingdienst lanceert 'handige' campagne
- Tatoma start Agency Circle: AI als structurele groeimotor voor...
- Essent zet Thuisvoordeel centraal in wintercampagne
- 113 Zelfmoordpreventie start campagne rond nieuwe...
Laatste Nieuws
- Rijksoverheid lanceert campagne Man,... 05-11-2025
- War Child toont veerkracht in nieuwe... 05-11-2025
- Makro brengt humor in... 05-11-2025
- ICI Paris XL lanceert sitcomserie La... 04-11-2025
- Intertoys brengt De Grote... 03-11-2025
- Belastingdienst lanceert 'handige'... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

