[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak
![[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak](/food-en-retail/nieuws/2025/11/onderzoek-gen-z-heeft-te-weinig-tijd-om-gezonde-maaltijd-te-bereiden/Hak-Bestie-op-camping-nw-juist-25.jpg)
- Food-en-retail
- 6 nov 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 6 nov 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Een gebrek aan tijd is voor veel jongvolwassenen de belangrijkste reden om geen gezonde maaltijd te bereiden. Uit nieuw onderzoek dat foodmerk Hak liet uitvoeren onder jongeren tussen de 16 en 27 jaar blijkt dat 70 procent niet dagelijks kookt.
De wil om gezond te eten is er wel, volgens de onderzoekers, maar in de praktijk wint gemak het vaak van gezonde intenties: bijna de helft van de jongeren kiest vier dagen per week voor een snelle, minder voedzame maaltijd zoals noodles of een afbakpizza.
Andere eetgewoonten bij Gen Z
Zelf koken blijkt een uitdaging voor Generatie Z. Slechts een derde van de jongeren (33%) maakt dagelijks zelf de lunch klaar, en nog minder (30%) kookt dagelijks het avondeten. Tijdgebrek is de grootste spelbreker. Daarnaast verschilt het eetpatroon van Gen Z sterk van dat van eerdere generaties. In plaats van vaste eetmomenten eten veel jongeren wanneer ze trek hebben. De helft geeft aan liever kleinere porties verspreid over de dag te eten.
Wanneer de honger toeslaat, draait het vooral om gemak: 71 procent wil dat een maaltijd goed vult, en de helft vindt het belangrijk dat het eten makkelijk mee te nemen is.
Onder tijdsdruk wint gemak van gezondheid
Hoewel de helft van de ondervraagde jongeren zegt graag gezond te willen eten en drie op de vijf zich beter voelt bij een gezonde leefstijl, staat gezondheid niet bovenaan hun prioriteitenlijst. Gemak wel. Zes op de tien Gen Z’ers geven aan dat ze gezonder zouden eten als dat eenvoudiger was.
Zodra er tijdsdruk ontstaat, verschuift de focus nog verder van voedingswaarde naar snelheid. Meer dan de helft van de jongeren (54%) zegt dat gezondheid minder belangrijk wordt wanneer er weinig tijd is om te koken. In dat geval grijpen ze sneller naar noodles, afbakpizza’s of bestellen ze een maaltijd. Een kwart bestelt wekelijks eten, en één op de tien zelfs meerdere keren per week.
Inspelen op veranderend eetgedrag
Hak onderzoekt de eetgewoonten van jongeren omdat het merk consumenten -en zeker ook Gen Z- wil helpen om het eten van groenten en peulvruchten makkelijker te maken. Volgens marketingmanager Kyra Zonderop vraagt dat om beter inzicht en meer innovatie.
‘We zien dat het leven steeds drukker wordt en dat jongeren minder op vaste momenten eten, maar wanneer het uitkomt,’ zegt Zonderop. ‘Het nadeel is dat er dan sneller naar minder voedzame opties wordt gegrepen. Uit onderzoek blijkt dat zes op de tien jongeren gezonder zouden eten als het sneller en makkelijker was.’
Innovaties voor gezond én snel eten
Om gezond eten toegankelijker te maken, investeert Hak in productinnovatie. ‘We weten dat Nederlanders structureel te weinig groenten en peulvruchten eten, en dat de consumptie zelfs licht daalt,’ legt Zonderop uit. ‘Het huidige aanbod van snelle, gemaksgerichte maaltijden helpt daar niet bij. Daarom ontwikkelen wij producten die laten zien dat gemak en goede voeding wel degelijk samen kunnen gaan.’
Met nieuwe productlijnen zoals Easy Eats wil Hak inspelen op de behoefte aan snel, voedzaam en gebruiksvriendelijk eten. Deze maaltijden, die vanaf deze week in de schappen liggen, bevatten veel groenten en peulvruchten en zijn in korte tijd te bereiden. Daarmee hoopt Hak jongeren te helpen om, ook met een druk leven, toch gezond te eten.
bron: Hak / Groentenfruithuis.nl | foto: Hak 'Bestie'-zak op festival
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
- Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




