Koepelcampagne bundelt strijd tegen mensenhandel

- Bureaus
- 24 nov 2025 @ 08:38
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 24 nov 2025 @ 08:38
- Kel Koenen
Op het Rotterdamse Beursplein is vorige week de landelijke koepelcampagne 'Sluit Mensenhandel Uit' gelanceerd. Met de campagne willen CoMensha, gemeenten en partners burgers én professionals helpen signalen van uitbuiting sneller te herkennen. Aanleiding is nieuw onderzoek van CoMensha waaruit blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders veel vormen van mensenhandel niet als zodanig herkent.
De lancering werd gemarkeerd door het onthullen van drie ‘verpakte’ mensen in productverpakkingen, een krachtige metafoor voor de ontmenselijking die bij uitbuiting centraal staat. De campagne is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau.
De koepelcampagne komt voort uit de constatering dat er in de afgelopen vijf jaar ruim 50 afzonderlijke campagnes zijn gevoerd. Door alle initiatieven nu onder één herkenbaar thema te bundelen, moet de zichtbaarheid en effectiviteit van de aanpak groeien. Via sluitmensenhandeluit.nl worden duidelijke signalen benoemd – van gedwongen arbeid tot criminele uitbuiting – en kunnen burgers direct zien waar en hoe zij vermoedens kunnen melden.
Volgens Anne Kuik, directeur-bestuurder van CoMensha, is de campagne hard nodig. ‘Mensenhandel is geen ver-van-je-bed-show. Het gebeurt hier in Nederland elke dag, waar mensen worden behandeld alsof ze producten zijn.’ Kuik benadrukt dat zichtbaarheid cruciaal is: ‘Wat we zien, is slechts het topje van de ijsberg. Samen kunnen we het verschil maken: door signalen van uitbuiting te herkennen en te melden, geven we slachtoffers hun vrijheid terug.’
De urgentie wordt onderstreept door het onderzoek: bijna één op de tien Nederlanders denkt weleens in aanraking te zijn geweest met een slachtoffer, terwijl minder dan de helft weet dat mensenhandel óók Nederlandse slachtoffers treft en niet enkel in de onderwereld voorkomt. Met de nieuwe campagne hoopt CoMensha dat bewustwording én meldingsbereidheid toenemen, zodat slachtoffers sneller worden gezien en geholpen.
Credits
Verantwoordelijk bij CoMensha: Anne Kuik en Alyshia Berger
Verantwoordelijk bij Ministerie van Justitie & veiligheid: Britt Elstrodt en Cholin Meijer
Verantwoordelijk bij Vereniging van Nederlandse Gemeenten: Bas Bastiaans
Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa
Strategie: Floor Busch en Ibi Baggerman
Account: Romee Witte en Hans Bauman
Creatie: Mick Vuur, Thomas ten Brink en Joeri Jansen
Designer: Myrthe van Duinen, Patrick Gamelkoorn en Jorn Slotboom
Fotografie: Jaap Vliegenthart
Casting: Thea Meulenberg Casting
PR: exPRtease

-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- Koepelcampagne bundelt strijd tegen... 24-11-2025
- Perk lanceert rebrand en... 24-11-2025
- Nieuwe Belgische campagne tegen... 24-11-2025
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
- OK Creative Agency lanceert... 21-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

