Nominaties Gouden Zaag 2025 bekend

- Bureaus
- 24 nov 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 24 nov 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor alweer het 22ste jaar wordt deze vraag beantwoord door het JongeHonden-bestuur, juryleden Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune). Bekijk hier de complete lijst genomineerden.
Het JongeHonden-bestuur stelt tevoren deze shortlist samen, na een pitch onder alle leden. Voor 2025 wordt gesproken van een 'fierce competition'. Dus talentscouts opgelet! En check zeker ook de hier gedeelde online portfolio’s. Dit jaar is de 22e editie van de Gouden Zaag, ontstaan in Cannes en na ruim twee decennia intussen de bewezen kraamkamer van bekroonde ECD's van morgen... Wie zijn de hardste zagers van 2025? In willekeurige volgorde:
Team: Léon Keizer & Dion Hendriks
Portfolio: Dionleon.cargo.site/

Bureau: YoungDogs-pitch voor RedBull
Verantwoording JoHo-board: ‘Fun maar slim. Een portfolio waar je van moet lachen.’
Commentaar Léon & Dion:
‘Zoals Johan Cruijff ooit zei: “Voetbal is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.” Met die sport hebben we niks, maar we zijn gek op simpele ideeën. Dus toen RedBull een campagne wilde om energy te verkopen, kregen ze natuurlijk een energiecampagne. Simpel. Zo riepen wij voor RedBull het energiecontract in het leven niet voor kilowattuur, maar voor milliliters.’
Team: Steffi Boom & Esther van Vliet
Portfolio: https://stefenes.nl/

Opdrachtgever: Ministerie van Defensie
Verantwoording JoHo-board: ‘Ja, dit team heeft al wat prijzen in de kast, maar kijk eens naar de diversiteit in hun werk. Slim en activistisch.’
Commentaar Steffi & Esther:
‘Veel vrouwen in Nederland ervaren ongelijkheid op de werkvloer. Hoewel gelijkheid een groot onderdeel is van het gestructureerde Defensiesysteem, zien maar weinig vrouwen Defensie als potentiële werkgever. Daarom ontwikkelden we een gerichte wervingscampagne die vrouwen aanmoedigt te kiezen voor een werkplek met gelijke kansen, verantwoordelijkheden en waardering. Een plek zoals Defensie.’
Creator: Thijs van den Broek
Portfolio: Thijsvandenbroek.com

Opdrachtgever: Gemeente Groningen, Mentaal Gezond Groningen
Credits: Thijs en stichting SCN, Jimmy's, Alfa College
Verantwoording JoHo-board: ‘Thijs maakt gewoon toffe shit. Het ziet er gelikt uit, is duidelijk met goed verhaal. Waarom moeilijk doen?’
Commentaar Thijs:
‘Voor deze campagne doken we samen met jongeren in wat ze écht voelen, en wat hen helpt om daarmee om te gaan. Het resultaat is een campagne die mentale gezondheid bespreekbaar maakt op z’n Gronings: zonder omweg of blad voor de mond. Inclusief een website vol tips, tools en plekken in de regio waar je terechtkunt. En dat bleef niet onopgemerkt: meer jongeren vonden de weg naar de inloopplekken én de campagne kreeg landelijke aandacht.’
Team: Rude Geurts & Lique Geraerdts
Portfolio: Rudelique.com

Opdrachtgever: Artis
Bureau: Natwerk
Verantwoording JoHo-board: ‘Pride met dieren combineren, ouders van bergen laten afrollen, van trapveldjes monumenten maken… sterke shit ladies!’
Commentaar Rude & Lique:
‘Sodeknetter… Wat is het dónker in Artis! Artis opent deze winter haar deuren na sluitingstijd! Dus brachten we samen met Thijs Mosterman het donker tot leven, in honderden handgemaakte frames. Die zintuiglijke ervaring komt terug in de films, waar we een dialoog horen tussen familie en vrienden die “Donker in Artis” beleven, terwijl ze omringd worden door kleurrijke dierenoogjes.’
Zie ook GIF Artis:
https://boomerang.zip/f/936402fba0d1483f9027b7cd9a4e74a3
* Team: Lily Macintosh & Maisie D'Cruz
Portfolio: https://www.lily-mac.com

Bureau: DDB Aotearoa
Verantwoording JoHo-board: ‘Autoreclames zijn niet saai, als de nu in Nederland werkzame Lily ze maakt tenminste.’
Commentaar Lily:
‘The Beetle is such an icon, so being part of the campaign announcing its discontinuation in New Zealand felt like a real moment. As a celebration and testament of Beetle's iconic shape we chose to show the gap it would leave in behind by literally removing it from every execution. Everywhere. No car, and in some cases, no logo either. No theatrics or big emotional TVC. Just the absence of something loved, which somehow says more than adding anything ever could.’
* Creator: Pip Dolman i.s.m. Charlie Brookes, Gid Goldberg & Carly Dallwitz
Portfolio: https://pip-dolman.com

Bureau: DDB Group Melbourne
Opdrachtgever: Acciona
Verantwoording JoHo-board: ‘Maatschappelijk betrokken zonder belerend te worden. Visueel sterk en doordacht. Ook Pip werkt nu in Nederland.’
Commentaar Pip:
‘What is a warm welcome is this nomination to this lovely country! Here’s the requested idea blurb: Acciona is the world’s largest renewable energy company. But it has a sustainability problem: after 20 years, there’s no solution for recycling their decommissioned wind turbine blades other than simply sending them to landfill. Until now.... Introducing a world first initiative that turns the blade into a fine, fibreglass-based particulate that can be incorporated into future products. We branded it, and called it “Turbine Made”.’

De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag alias 'Golden Saw' op 4 december 2025 bij Dentsu Creative. Hierna vindt de traditionele portfolio-avond plaats*. Belangstellende creatieven kunnen zich hiervoor aanmelden via [deze link]. Meer info via de Insta-pagina van de JongeHonden/Youndogs ('We are here to create opportunities for young creative talent in The Netherlands') op: Golden Saw.
- Bekijk [hier] de winnaars van vorig jaar en het Gouden Zaag-archief
- Bericht van JoHo-board: * 'We will confirm if you are selected for Portfolio Night two weeks before the event. It's a popular event and we try to find the right balance between students, workers, national, international creatives. Please don't take a rejection personally. The address is Moermanskkade 89, 1013 BC Amsterdam.'

-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- Nominaties Gouden Zaag 2025 bekend24-11-2025
- Koepelcampagne bundelt strijd tegen... 24-11-2025
- Perk lanceert rebrand en... 24-11-2025
- Nieuwe Belgische campagne tegen... 24-11-2025
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

