Doneren als slimme marketingstrategie
.jpg)
- Algemeen
- 24 nov 2025 @ 20:13
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 24 nov 2025 @ 20:13
- Imke Walenberg
Met CauseCompany.com wil oprichter Marcel Landeweerd sociaal ondernemen uit het idealistische hoekje trekken. Zijn platform helpt bedrijven donaties te koppelen aan marketingdoelen, van meer reviews tot nieuwsbriefinschrijvingen. ‘Je kunt geld verdienen én de wereld een beetje beter maken.’
Wie Marcel Landeweerd zegt, zegt WebwinkelKeur. Meer dan vijftien jaar geleden richtte hij dit keurmerk met reviewsysteem op, inmiddels uitgegroeid tot het grootste van Nederland. Toch besloot hij enkele jaren geleden een nieuwe weg in te slaan. ‘Ik ben vooral goed in dingen opstarten en nieuwe ideeën in de markt zetten. Het dagelijkse management laat ik liever aan anderen over.’ Met de geboorte van zijn dochter kwam ook de behoefte om ondernemerschap te koppelen aan maatschappelijke impact. Het resultaat: CauseCompany.com, een platform dat bedrijven helpt donaties in te zetten als marketinginstrument.
Tijdens zijn zoektocht naar een nieuw idee viel Landeweerd iets op: ‘Bij veel sociale ondernemingen wordt winst gezien als middel, niet als doel, terwijl ik geloof dat beide naast elkaar kunnen bestaan. Je kunt geld verdienen én de wereld een beetje beter maken. Als je die twee combineert, heb je een duurzaam verdienmodel.’ Met CauseCompany.com wil hij sociaal ondernemen uit het idealistische hoekje trekken en juist mainstream maken. Het platform koppelt bedrijven aan goede doelen en helpt hen om donaties concreet in hun marketingcampagnes te verwerken.
Hoe werkt het?
Het proces is eenvoudig. Bedrijven melden zich aan, kiezen een goed doel en bepalen hun marketingdoelstelling. Denk aan het stimuleren van reviews, nieuwsbriefinschrijvingen of herhaalaankopen. ‘Een webshop kan bijvoorbeeld instellen dat er voor elke geschreven review een voedselpakket naar de Voedselbank gaat’, legt Landeweerd uit. ‘Wij regelen de donatie, het juridische deel, de administratie én leveren marketingmateriaal zoals widgets voor op de website.’ Die widgets zijn deels aanpasbaar in stijl, maar vooral bedoeld om de link tussen bedrijf en goed doel zichtbaar te maken. Transparantie staat centraal. Bedrijven tonen hoeveel pakketten, liters water of vierkante meters vergroening er al zijn gedoneerd. ‘Dat geeft klanten vertrouwen én een extra reden om in actie te komen.’
Drie startdoelen
Op dit moment werkt CauseCompany. com samen met drie organisaties: de Voedselbank, Justdiggit en Made Blue. Elk doel koppelt donaties aan tastbare resultaten, voedselpakketten, vergroening, schoon drinkwater. ‘Een klein geldbedrag voelt vaak abstract. Als je het kunt vertalen naar iets concreets, wordt de impact veel beter zichtbaar. En dat werkt in marketing.’ De bedoeling is om het aantal goede doelen geleidelijk uit te breiden. ‘We groeien organisch mee met onze klanten. Het heeft geen zin honderd doelen aan te bieden als er maar tien bedrijven actief zijn. Dan krijgt een groot deel niets. Pas als de vraag stijgt, sluiten we nieuwe doelen aan.’
Obstakels en kansen
Hoewel het model aantrekkelijk klinkt, ervaart Landeweerd ook uitdagingen. ‘Cause marketing is in Nederland nog relatief onbekend. In Amerika is het veel groter, hier moet ik bedrijven echt uitleggen wat het is en waarom het werkt. Goede doelen zelf zijn bovendien vaak minder commercieel ingesteld, waardoor de samenwerking soms tijd kost.’ Daarnaast speelt er een cultuurverschil. ‘Veel Nederlanders vinden dat doneren onbaatzuchtig moet gebeuren. Als een bedrijf erover communiceert, voelt dat voor sommigen als borstklopperij. Jammer, want juist door het openlijk te koppelen, krijgt het goede doel extra aandacht en stabiliteit. Bedrijven stoppen minder snel met doneren als het zichtbaar onderdeel van hun propositie is.’
Voorlopig richt CauseCompany.com zich vooral op het midden- en kleinbedrijf. ‘Grote bedrijven als Lidl hebben al de middelen om zelf afspraken te maken met goede doelen. Voor het MKB is dat lastiger: zij hebben geen marketingteam om dit uit te werken. Via ons platform kun je binnen vijf minuten live zijn met cause marketing.’ De eerste klanten zijn binnen en reageren positief. Het doel is opschalen naar minstens duizend bedrijven. ‘Dat is voor mij een graadmeter voor succes. Dan weet ik dat het model echt werkt.’ Opvallend is dat Landeweerd bewust kiest voor organische groei, zonder investeerders. ‘Ik heb altijd ondernomen vanuit vrijheid. Met investeerders moet je continu verantwoording afleggen en vaak gaat de focus naar snelle groei. Ik wil liever rustig bouwen, met een slanke organisatie die duurzaam overeind blijft.’ Het huidige team bestaat uit Landeweerd zelf, twee programmeurs en een designer.
Waar staat CauseCompany.com over een jaar? ‘Het hoeft niet meteen een enorm platform te zijn, maar ik hoop dan wel een honderdtal klanten te hebben. Belangrijker nog, ik wil dat cause marketing in Nederland bekender wordt. Of bedrijven dat nou via mijn platform doen of rechtstreeks met een goed doel, maakt me niet uit. Als het idee groter wordt, groeit de taart voor iedereen.’ En over vijf jaar? Lachend: ‘Dan hoop ik dat bedrijven net zo vanzelfsprekend nadenken over hun maatschappelijke impact als over hun AdWords-campagnes.’
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune in de rubriek Merk in de Maak. De vorige aflevering, met Alexander Ebbing over Ebbing Tides, is hier te lezen.
Fotografie Zuiver Beeld
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

