Kortingsbonnen en aanbiedingen: Hoe je fraude kunt herkennen

- 30 dec 2024 @ 15:01
- Sales
We worden allemaal blij van een goede deal, toch? Een kortingsbon of een scherpe aanbieding kan je dag echt maken en je kunt meteen aardig wat geld besparen.
Maar helaas zijn er genoeg nepdeals in omloop, vooral online. Fraudeurs spelen slim in op onze zoektocht naar korting. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je jezelf kunt beschermen, bijvoorbeeld met een VPN. Maar ook wat je kunt doen om verdachte deals te herkennen.
Let op de phishingmails in je mailbox van internetcriminelen
Je hebt het misschien al een keer voorbij zien komen. Of het nu het start van het nieuwe schooljaar is, de feestdagen of een speciale dag in het voorjaar. Tijdens deze momenten stroomt je inbox vol. En daardoor kan het zomaar zo zijn dat het lijkt alsof je tal van goede deals ontvangt. Let er wel op dat het zomaar kan zijn dat het gaat om een phishingmail. Door vervolgens te klikken op een link in deze e-mail, wordt je naar een verkeerde website gestuurd. Maar het kan ook zomaar zo zijn dat je ineens malware hebt gedownload. Dat wil je natuurlijk het liefste kunnen voorkomen.
Op deze manieren kun je snel een goede kortingsbon vinden en herkennen
Of je voorkeur nu gaat naar gratis verzending of een bepaald percentage korting. Een kortingsbon kan in verschillende varianten voorkomen. Je kunt dan denken aan:
- Winkeliers sturen ze vaak via e-mail
- Gedrukte bonnen in brievenbussen
- Toegewijde couponsites zoals Coupons.com
- Sociale media
- Direct op de websites van winkeliers
Let op de details
Veel frauduleuze kortingsbonnen vallen door de mand als je goed naar de details kijkt. Controleer altijd de URL van de website: klopt de naam, en begint deze met "https://"? Websites met nepaanbiedingen hebben vaak slordige spellingsfouten of een opvallend generieke uitstraling. Als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Denk aan aanbiedingen die alleen werken als je direct persoonlijke gegevens invult of een betaling doet. Vertrouw je het niet? Doe een snelle zoekopdracht naar ervaringen van anderen. Dit kan je aardig wat gedoe besparen en je weet zeker dat je voor enkel de beste deals van dat moment gaat. En dat is wel zo belangrijk natuurlijk.
Je instinct volgen én technologie gebruiken
Naast een gezonde dosis wantrouwen kun je technologie inzetten om jezelf te beschermen. Een antivirus software kan een goede eerste stap zijn.an Combineer dat met kritisch nadenken, en je bent een stuk minder vatbaar voor fraude. Zo wordt online shoppen weer een stuk leuker en veiliger!
Ga jij op korte termijn met deze handige tips aan de slag?
Je hebt nu net even een wat beter beeld gekregen waar je zoal op moet letten. En dat scheelt jou meteen weer aardig wat tijd en uitzoekwerk. Ga je daarom op korte termijn al een keer aan de slag met deze handige tips? Zo weet je zeker dat je goed voorbereid aan de slag gaat met het checken van kortingsbonnen en aanbiedingen.
Dit artikel verschijnt op initiatief van LEQUAL
Tekst: Marcus Eckert | Beeld: 123RF
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Dans keert terug via herseninterface
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

