De 'Phishkraam' van ministerie van Justitie en Veiligheid

- Bureaus
- 17 dec 2025 @ 15:17
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 17 dec 2025 @ 15:17
- Kel Koenen
Met een fysieke viskraam in Rotterdam én actiewebsite introduceert Havas Lemz in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid de Phishkraam. De campagne maakt phishing tastbaar door mensen zelf te laten ervaren hoe online criminelen te werk gaan. De actie is onderdeel van de bredere preventiecampagne ‘Laat je niet interneppen’.
Op de markt konden bezoekers kiezen uit een zogenoemd ‘phishmenu’ van nepberichten, die zij direct naar vrienden of familie konden sturen. Zodra de ontvanger op de link klikt, belandt hij of zij op veiliginternetten.nl met de boodschap ‘Je bent door iemand beetgenomen’, gevolgd door uitleg en tips om phishing in de toekomst te herkennen. Daarmee ervaren zowel verzender als ontvanger hoe eenvoudig en verleidelijk phishing kan zijn.
Volgens Foort van Oosten, minister van Justitie en Veiligheid, laat de actie zien hoe dun de scheidslijn is tussen echt en nep. ‘Dit veilige sociale experiment toont welke psychologische trucs criminelen gebruiken. Door even in hun schoenen te staan, herkennen mensen phishing sneller en lopen ze minder risico slachtoffer te worden.’
Merien Kunst en Rein van der Ven, creative directors bij Havas Lemz, is ervaring cruciaal. 'Dit probleem blijft groeien en criminelen worden steeds slimmer', stellen zij. 'Met de Phishkraam verpakken we een bekende boodschap op een luchtige manier. Zo denk je de volgende keer eerder: hier zit een luchtje aan.'
De kraam werd geopend door tv-presentator Kees Tol, die als ‘phishboer’ zelf nepberichten verstuurde. ‘Ik heb meerdere keren zo’n “Hoi pap, telefoon stuk”-bericht gekregen, compleet met betaallink’, zegt Tol. ‘Bij mij is het meteen duidelijk dat het nep is, maar ik kan me goed voorstellen dat ouders wél toehappen bij zo’n urgent bericht.’
Vanaf vandaag is ook phishkraam.nl live, ontwikkeld in samenwerking met Fabrique. Op de site kunnen gebruikers kiezen uit zestien verschillende nepberichten, variërend van betaalverzoeken tot vragen om wachtwoorden of persoonlijke gegevens. Wie erin trapt, krijgt direct handelingsperspectief, zoals het advies om bij twijfel niet te klikken.
Jaarlijks ontvangt twee derde van de Nederlanders phishingberichten en juist rond de feestdagen zijn mensen extra kwetsbaar.
Bekijk hieronder de aftermovie:
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Stedin zet werkgeversmerk scherper... 17-12-2025
- De 'Phishkraam' van ministerie van... 17-12-2025
- Make-A-Wish zet in op Wish Journey17-12-2025
- Afas zet Jonas centraal in... 15-12-2025
- HvA-opleidingen vernieuwen... 15-12-2025
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

