[onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
![[onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan](/food-en-retail/nieuws/2025/12/onderzoek-kerst-2025-lidl-in-opkomst-ai-schuift-aan/kerst-diner-toast-krakenimages-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Food-en-retail
- 17 dec 2025 @ 16:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 17 dec 2025 @ 16:00
- Peter van Woensel Kooy
Nederlandse consumenten bereiden Kerst 2025 grotendeels op vertrouwde wijze voor, maar doen dat met nieuwe hulpmiddelen en subtiele verschuivingen in hun winkelgedrag. Het kerstdiner vindt vooral thuis plaats, de grote supermarktketens domineren de bestedingen en Lidl wint terrein, blijkt uit onderzoek van Q&A Retail (N=1.014).
Albert Heijn blijft marktleider. Tegelijk valt de terreinwinst van Lidl op en wordt kunstmatige intelligentie zichtbaar ingezet bij inspiratie, recepten en cadeaus. Dit haalt Q&A Retail uit de gegevens van alle geraadpleegde Nederlandse respondenten die Kerst vieren.
Thuis koken is ook dit jaar de norm. Op Eerste Kerstdag zegt 51 procent zelf te koken, gevolgd door Kerstavond met 44 procent en Tweede Kerstdag met 40 procent. Deze vaste traditie vertaalt zich in een sterke positie voor supermarkten bij de kerstinkopen.
Albert Heijn behoudt in 2025 de koppositie. 35,7 procent van de consumenten verwacht daar de meeste kerstboodschappen te doen, vrijwel gelijk aan vorig jaar. Daarachter verschuiven de verhoudingen licht. Lidl zet zijn opmars voort en stijgt van 17,5 naar 18,4 procent, terwijl Jumbo een kleine daling laat zien van 16,1 naar 15,3 procent. Andere formules zoals Aldi, Plus en Dirk blijven stabiel vertegenwoordigd. Online supermarkt Picnic groeit verder door naar 2,5 procent.
Binnen deze relatief stabiele top blijkt onderscheid in assortiment steeds belangrijker. Vooral Lidl profiteert daar volgens de onderzoekers van. Meer dan de helft van de Lidl-klanten, 55 procent, noemt de feestlijn als expliciete reden om speciaal voor Kerst naar de winkel te gaan. Daarmee scoort Lidl hoger dan Albert Heijn met 46 procent en Plus met 44 procent. Dit effect is het sterkst onder consumenten van 18 tot 44 jaar.
Ook bij cadeaus is sprake van bewuste keuzes. Ruim de helft van de consumenten, 58 procent, is zeker of waarschijnlijk van plan kerstcadeaus te kopen. Tegelijk geeft 23 procent aan dit bewust niet te doen. Redenen zijn het ontbreken van een cadeautraditie, maar ook duurzaamheid en financiële overwegingen spelen een duidelijke rol. Wie wel cadeaus koopt, kiest vooral voor beauty en parfum, speelgoed en daarnaast mode, accessoires en elektronica. De meeste consumenten verwachten ongeveer hetzelfde bedrag uit te geven als vorig jaar.
Online blijft dominant voor cadeauaankopen. Bol wordt door 77 procent genoemd, gevolgd door Amazon met 33 procent. Chinese webshops zoals Temu, AliExpress en Shein worden door 20 procent gebruikt, met een duidelijk hogere populariteit onder jongeren, zoals ook wordt bevestigd door de vandaag in print gepubliceerde Jongereniconen 2026 (icoon 7). Bij de groep 18 tot 29 jaar koopt 26 procent kerstcadeaus via deze platforms.
Nieuw in de kerstvoorbereiding is volgens Q&A de zichtbare rol van AI. Consumenten gebruiken AI-tools voor cadeau-inspiratie, om sneller producten te vinden of te kopen en voor recept- en kookideeën. Vooral bij kookinspiratie is het gebruik al substantieel. De verschillen tussen generaties zijn groot. Jongeren lopen voorop, terwijl het gebruik onder 60-plussers nog beperkt is. Daarmee wordt de oriëntatiefase digitaler, zonder dat het traditionele kerstgedrag verdwijnt.
foto: Krakenimages | Unsplash
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Retail in week 50 van 2025 via een online enquête onder 1.014 Nederlandse consumenten die Kerst vieren. De resultaten zijn gewogen naar geslacht en leeftijd en zijn representatief voor de Nederlandse bevolking.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




