Heineken daagt voice note-cultuur uit

- Food-en-retail
- 17 dec 2025 @ 08:03
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 17 dec 2025 @ 08:03
- Kel Koenen
Heineken heeft in Brazilië een nieuwe WhatsApp-bot gelanceerd die gebruikers moet verleiden om lange voice notes in te ruilen voor een ontmoeting in het echt. De technologie, ontwikkeld door LePub Milan en LePub São Paulo, speelt in op de groeiende frustratie rond eindeloze spraakberichten en past binnen Heinekens bredere positionering als merk dat ‘in real life’ socialiseren stimuleert.
Aanleiding voor de pilot is onderzoek waaruit blijkt dat voice notes steeds meer tijd en aandacht opslokken. Uit wereldwijd onderzoek onder 14.000 respondenten blijkt dat mensen gemiddeld bijna 150 uur per jaar besteden aan het verzenden en beluisteren van spraakberichten. Meer dan de helft (52 procent) ervaart dat voice notes echte ontmoetingen vervangen; onder Gen Z loopt dat op tot 60 procent. Tegelijk zegt 54 procent dat gesprekken face-to-face het meest vervullend zijn.
Volgens recente cijfers van Statista worden er dagelijks 9,4 miljard WhatsApp-voice notes verstuurd, een stijging van 7 procent ten opzichte van 2024. Ook de lengte nam toe, met 8 procent. Volgens Stacy Jo Dixon, Social Media and Society Expert bij Statista, onderstrepen die cijfers hoe dominant voice messaging is geworden: ‘Voice notes groeien niet alleen in aantal, maar ook in lengte. Daarmee veranderen ze fundamenteel hoe mensen wereldwijd met elkaar communiceren.’
Heineken speelt daarop in met de ‘Could have been a Heineken’-bot. Gebruikers kunnen een ontvangen voice note van meer dan drie minuten doorsturen naar een privé, versleutelde WhatsApp-bot. In ruil krijgen zij een melding dat het bericht ‘een Heineken had kunnen zijn’, plus een voucher voor een gratis biertje en suggesties voor lokale cafés om elkaar in het echt te ontmoeten.
Bekijk hieronder de commercial:
‘Net zoals we allemaal vergaderingen kennen die “een e-mail hadden kunnen zijn”, zien we nu voice notes die “een Heineken hadden kunnen zijn”’, zegt Nabil Nasser, Global Head of Heineken. Volgens hem laat het onderzoek zien dat spraakberichten vaak monologen worden in plaats van echte gesprekken: ‘Wij willen het makkelijker maken om sociale momenten in het echte leven te delen.’
De campagne wordt in Brazilië ondersteund met outdoorcampagnes en social activaties en krijgt daar een duidelijke lokale invulling. Met een geplande uitrol naar andere markten wil Heineken aantonen dat technologie niet alleen digitale interactie hoeft te versterken, maar ook kan aanzetten tot echte ontmoetingen. Bruno Bertelli, Global CEO en CCO van LePub, stelt: ‘We gebruiken technologie hier niet als vervanging van menselijk contact, maar als creatieve trigger om mensen weer samen te brengen.’
Credits
Heineken
Nabil Nasser
Dana Katz
Nalini Bhagwandin
Alessandra Cavarra
LePub
Bruno Bertelli
Cristiana Boccassini
Mihnea Gheorghiu
Gaston Soto
LePub Sao Paulo
Aldo Pini
Aline Garcia
Laura Esteves
Greg Kickow
The Romans
Kate Brazier
Dan Roberts
Jordan Kavanagh
Liam O’Brien
Lema
Leticia Zioni
Gui Maia
Maria Puebla
Felipe Klingelhoefer
Dentsu Creative
Caroline Bassi
Raphael Cunha
Marcelo Barbosa
Ana Carla Melo Sartori
Circulo CRM
Camila Moura
Marina Costa
Polyana Tarquinio
Nathalia Farkas
Desenvolvimento Tecnológico
Plugh
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




