Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in januari 2026

- Food-en-retail
- 15 dec 2025 @ 12:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 15 dec 2025 @ 12:00
- Peter van Woensel Kooy
McDonald’s Nederland benoemt Els Dijkhuizen tot Chief Marketing Officer. Zij treedt op 5 januari 2026 toe tot de directie en volgt Stijn Mentrop op, die afgelopen zomer de overstap maakte naar McDonald’s Duitsland. Hiervoor was zij CMO bij Heineken Nederland.
Met Dijkhuizen haalt de restaurantketen een ervaren en creatief marketeer binnen die leiding gaat geven aan het Nederlandse marketingteam van circa twintig professionals.
Dijkhuizen geldt als een van de meest toonaangevende marketeers van het land. Zo bereikte zij al eens de voorpagina van MarketingTribune als 'CMO in het Diepe', waarmee -naar ze later vertelde- een jeugddroom uitkwam. Ook schijnt ze voor te komen in het Kerstcrypto van MT, die deze week uitkomt [MT12/'25]. Haar stijl wordt volgens haar aanstaande werkgever gekenmerkt door een sterke focus op merkleiderschap, creativiteit en samenwerking.
Zoe Hamburger, Managing Director van McDonald’s Nederland, zegt: ‘Els brengt een krachtige mix van strategisch inzicht, creativiteit en mensgericht leiderschap. Met haar ervaring in merkbouw en innovatie zien wij volop kansen om onze marktpositie verder uit te bouwen. Ik kijk uit naar de samenwerking.’
Ook Dijkhuizen zelf ziet uit naar haar nieuwe rol. ‘McDonald’s is een merk dat voor veel mensen onderdeel is van het dagelijks leven. De herkenbare gele bogen staan voor optimisme, vernieuwing en beleving. Samen met het team wil ik hier met energie aan verder bouwen.’
Voor haar overstap werkte Dijkhuizen zeventien jaar bij Heineken, waar zij diverse nationale en internationale marketing- en communicatiefuncties vervulde. Onder meer als Marketing Director Heineken Nederland en Global Director Sponsorships Communication. In die rollen was zij betrokken bij uiteenlopende merk- en innovatieprojecten, waaronder de herpositionering van Texels Skuumkoppe, de jubileumcampagne ‘Heerlijk Helder hoe je ons ook noemt’ en de introductie van Heineken Silver in samenwerking met het Chinese team. Daarnaast speelde zij een belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van digitale en datagedreven marketing, onder meer via het Vrienden van Amstel-ticketingplatform.
Als CMO maakt Dijkhuizen deel uit van de Nederlandse directie. Zij werkt straks nauw samen met franchisenemers en vaste bureaupartners zoals TBWA\, OMD, MRM en Ace.

Eigen reactie zojuist op Linkedin
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




