Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery

- Media
- 10 dec 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 10 dec 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
De strijd om Warner Bros Discovery (WBD) heeft een onverwachte nieuwe wending gekregen. Waar het er eind vorige week nog op leek dat Netflix de Hollywoodstudio zou overnemen voor 27,75 dollar per aandeel, is de concurrentiestrijd plotsklaps opnieuw geopend.
Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op, zo leek het j.l. vrijdag nog.
Paramount, dat tot dan toe het nakijken had, ging echter in de tegenaanval. Volgens Amerikaanse media mobiliseerde bestuursvoorzitter David Ellison in hoog tempo invloedrijke bondgenoten om alsnog een doorbraak te forceren, meldt nu Het Parool. Ellisons vader, techmiljardair Larry Ellison, zou daarbij zelfs de hulp van Donald Trump hebben ingeschakeld. De voormalige president werd volgens de berichtgeving gewezen op de risico’s voor concurrentie als Netflix erin zou slagen de deal af te ronden, waarna hij zijn bereidheid uitsprak zich met het dossier te bemoeien.
Paramount kwam maandag bovendien met een onverwacht vijandig bod van 30 dollar per aandeel, goed voor een totale transactiewaarde van 108 miljard dollar. Analisten noemen de stap uitzonderlijk, niet alleen vanwege de hoogte van het bod, maar ook omdat er al een geaccepteerd voorstel van Netflix lag. De financiering bestaat uit bijdragen van Larry Ellison, investeerders uit diverse Golfstaten, Jared Kushners private-equityfonds en meerdere grote banken.
Met die steun heeft Ellison volgens de stadskrant een machtig netwerk verzameld en politieke invloed lijkt daarbij een belangrijke factor. Onder president Trump is inmenging van de overheid in bedrijfsbeslissingen verder toegenomen, wat gevolgen kan hebben voor mediabedrijven onder WBD, zoals CNN. Als Paramount erin slaagt WBD over te nemen, zou CNN onder nieuw eigendom komen dat dicht tegen Trump aanleunt, wat volgens Amerikaanse analisten grote gevolgen kan hebben voor de toekomst van de nieuwszender.
De nieuwe situatie onderstreept volgens verschillende mediavorsers hoe politieke en economische belangen steeds meer met elkaar verweven raken.
bronnen: Parool, ANP | foto Dmitry Kropachev / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

