Stedin zet werkgeversmerk scherper neer

- Bureaus
- 17 dec 2025 @ 17:29
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 17 dec 2025 @ 17:29
- Kel Koenen
Met het oog op de toenemende druk op het Nederlandse energienet en groeiende schaarste aan technisch en IT-talent lanceert netbeheerder Stedin een nieuw employer branding-concept: ‘Werk dat energie oplevert’. Met de campagne wil het bedrijf zich nadrukkelijker positioneren als aantrekkelijke werkgever binnen een krappe arbeidsmarkt, waarin de energietransitie steeds urgenter wordt.
Stedin verwacht in 2026 alleen al zo’n 800 nieuwe collega’s nodig te hebben en voorziet ook in de jaren daarna een structureel hoge wervingsbehoefte. De nieuwe werkgeverscampagne moet bijdragen aan het invullen van die vacatures door de maatschappelijke relevantie van het werk te koppelen aan het sociale karakter van de organisatie.
Uit onderzoek blijkt dat Stedin als werkgever nog relatief onbekend is: slechts 13 procent van de arbeidsmarkt kent het bedrijf goed genoeg om het te overwegen als potentiële werkgever. Tegelijkertijd geven huidige medewerkers aan dat juist de maatschappelijke impact, de inhoudelijke complexiteit van het werk en de collegiale sfeer voor hen belangrijke motivatoren zijn.
De energietransitie vraagt de komende jaren om forse investeringen in infrastructuur en technologie. Denk aan duizenden kilometers nieuwe kabels, honderden extra transformatorhuisjes en slimme IT-oplossingen om het elektriciteitsnet toekomstbestendig te maken. Dat werk is volgens Stedin soms zwaar en complex, met onregelmatige werktijden en technische uitdagingen, maar levert ook veel voldoening op.
Volgens Jan Willem Wiersma, Employer Brand Specialist bij Stedin, vormt dat spanningsveld de kern van het nieuwe concept. ‘Bij Stedin werken mensen die iedere dag het verschil maken, zichtbaar en onzichtbaar. Met deze campagne laten we zien wat dat werk met je doet: het geeft energie. De trots, de betekenis en de teamspirit die onze collega’s ervaren, vormen de kern van ons werkgeversmerk.’
Ook creatief bureau N=5, dat betrokken is bij de ontwikkeling van de campagne, kiest bewust voor een realistische benadering. ‘Werkgeversmerkcampagnes doen het je graag geloven, maar werk is niet altijd leuk’, zegt Mike Kleijnen, creatief bij N=5. ‘Door daar eerlijk in te zijn en te laten zien wat het wél oplevert, raken we iets waar iedereen wel naar verlangt: werk dat je meer oplevert dan het je kost.’
Met ‘Werk dat energie oplevert’ wil Stedin zich onderscheiden in een concurrerende arbeidsmarkt door niet alleen het belang van het werk te benadrukken, maar ook wat het mensen persoonlijk brengt.
Credits
Stedin: Jan Willem Wiersma, Inge Barendrecht Huizinga, Kevin Lanser, Caitrina van Veen, Duncan Biesheuvel
Bureau: N=5
Creatieve directie: Paul Wagemaker, Arnout Robbe
Creatie: Dieuwertje Matheeuwsen, Mike Kleijnen
Bureau producer: Anna Bosscher
Strategie: Bastiaan Weers
Account: Tamara Saelman, Judith Petit, Saskia van Horssen
Design: Cassie Ng, Robine Schmetz
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Regie: Anna Maria van 't Hek
DOP: Myrthe Mosterman
Executive producer: Niels Visser
Producer: Floor Schroeijers
Edit: Annelien van Wijnbergen @ Kapsalon
Grading en online: Joppo @ De Grot
Muziek: Raven Aartsen @ pump
Sound: David Coehorst
Fotografie: Stijn Hoekstra
Casting: Borgman & Augustinus
Media: Stroom
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Stedin zet werkgeversmerk scherper... 17-12-2025
- De 'Phishkraam' van ministerie van... 17-12-2025
- Make-A-Wish zet in op Wish Journey17-12-2025
- Afas zet Jonas centraal in... 15-12-2025
- HvA-opleidingen vernieuwen... 15-12-2025
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

