[column] Food Forward: een gids voor de food trends van 2024

[column] Food Forward: een gids voor de food trends van 2024
  • Food-en-retail
  • 27 dec 2023 @ 10:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • TrendsOnderzoek

'Smaken evolueren net zo snel als de laatste modetrends, en in de wereld van food is het zaak om altijd een paar stappen voor te blijven. Wat kan je als food-marketeer verwachten van het komende jaar? Als creative agency in good food bewegen we ons in het hart van de foodwereld en lopen we heel wat ontwikkelingen tegen het lijf. Klassiekers komen weer terug, nieuwe innovaties verschijnen en ook is het tijd om afscheid te nemen van een aantal zaken.' Samuel Levie en Laura Emous schotelen je graag de food trends voor het komende jaar voor.

Blik wordt weer hip
In 1810 vond een Brit al het metalen conservenblik uit, en het is nu weer helemaal terug. Blikvoer ongezond en smakeloos? Think again! Denk aan merken als Mix Blik, Fish Tales, SNERT, en zelfs wijn komt nu steeds vaker in blik. Een blikje ‘tinned fish’ kan niet meer ontbreken op de borrelplank en er wordt steeds meer aandacht besteed aan het design van de conserven. Het statiegeld op drankblikjes, dat sinds 1 april wordt geheven, geeft een boost aan deze ontwikkeling. En waarom ook niet? Blik staat gelijk aan minder sjouwen en is beter recyclebaar dan wegwerpflesjes.

Specerijen komen op de radar
Waar de koffie- en chocoladeschappen uitpuilen van de duurzame en faire alternatieven van hoge kwaliteit, is het specerijenschap de afgelopen jaren een beetje overgeslagen. Tot nu! Hoogwaardige specerijen zijn in opkomst. Zo laat The Good Spice Nederland kennismaken met de echte smaak van specerijen, die niet (zoals veel supermarkt-versies) een paar jaar op de plank hebben gelegen. En duurzaam investeringsplatform Cherokees helpt met ‘Project Specerij’ om koffieboeren ook de wereldmarkt te laten betreden met specerijen. Hoe gek is het ook eigenlijk, dat hetgene dat écht smaak geeft aan een gerecht niet van de beste kwaliteit is?

AI denkt mee in de keuken
AI was hét buzzword van 2023 en ook in de keuken kan je inmiddels niet meer om AI heen. We verwachten hier nog veel meer van te zien in 2024, bijvoorbeeld bij receptontwikkeling. Denk ook aan diëten, waarbij recepten gemakkelijk aangepast kunnen worden aan voedingswaarden en allergieën. Voedselverspilling wordt nog beter tegengegaan door slimme voorraadbeheersystemen, die de houdbaarheid van ingrediënten monitoren en suggesties doen voor maaltijden op basis van wat er in de koelkast ligt.

Wijn mag weer wijn zijn
Waar er een hard onderscheid was tussen natuur en klassiek, gaan steeds meer restaurants de kracht en pracht van de twee zien en wordt er weer vaker gekozen voor wat lekker is. Dus ja, soms is dat natuur maar soms ook gewoon een good old dikke traditionele Bourgogne. Die twee mogen samen naast elkaar op een kaart.

Vegan-nice
Waarom dier stoppen in dingen waar geen dier in hoeft te zitten? Steeds meer merken krabben op hun hoofd. Waarom zou chocolademelk melk moeten bevatten, en waarom kan roomboter geen droomboter zijn? De alternatieven vliegen je om de oren. De mannen van Mister Kitchen startten een petitie voor en wellicht draagt het eraan bij dat we in 2024 boter boter mogen noemen of het nou van dieren of planten gemaakt is. En ons kwam nog een ander leuk plantaardig nieuwtje ten gehore. Tony’s is bezig met een aantal smaken vegan melkchocolades en Brandt & Levie komt met een vegan knakworst. Ook op het hoogste niveau geldt dit principe nu: restaurants als Rotonde en de Nieuwe Winkel zijn de zaken waar naar wordt gekeken en tja, daar komt nauwelijks nog een dier aan te pas. Tegelijkertijd wordt er op verschillende manieren geëxperimenteerd met het maken van dierlijke eiwitten zónder tussenkomst van het dier zelf. Denk aan de ‘ijzeren koe’ Margaret van Those Vegan Cowboys die kaas maakt zonder dier, en het Low Food Lab dat onderzoek doet naar graseiwit. Spannende dingen!

Afrikaans op het menu
De verschillende Afrikaanse keukens winnen terrein op de Nederlandse borden. Zo wordt er in toprestaurants vaker gekookt met het authentiek Afrikaanse graan fonio. Met name de West-Afrikaanse keuken is in opmars. Waar het beroemde West-Afrikaanse gerecht jollof rice een jaar geleden nog lastig te vinden was, is het nu lastig om het niét tegengekomen te zijn. De liefhebber moet bij de pop-ups van chef Nicolas Aquaa’s Jollof Club zijn. Hier gaan we meer van zien.

Garum
De Nederlandse eettafel is eigenlijk niet af zonder een flesje Maggi erop. Maar laat daar nou net een boel troep en weinig smaak in zitten. Niet dat we Maggi helemaal overboord willen gooien, maar er is een spannende ontwikkeling. Er zijn een aantal chefs die de smaakmakers der smaakmakers E621 op een natuurlijke wijze maken uit allerlei leftovers. Proef bijvoorbeeld 621 Ferments, van de chefs van restaurant Choux. Denk aan runderbotten, visgraten of stukjes paddenstoel. Garum! Een soort bouillon in een flesje. Gefermenteerd en wel.

Level up voor de vleesvervangers
De ongekende opmars van vleesvervangers kwam de afgelopen twee jaar gierend tot stilstand. Wat is hier aan de hand? Haakt de consument af? Was het te prijzig? In 2024 komt er weer beweging in, en supermarkten zetten erop in. De Gezondheidsraad adviseert nu ook om meer plantaardig te eten. De samenstelling van de producten wordt nu wel met meer aandacht bekeken, vaak zit er nog te veel zout of suiker in. De producenten gaan de kritische consument serieuzer nemen. Niet alles wat vega is, is automatisch goed voor de wereld en je gezondheid. Producten worden (nog) lekkerder, minder bewerkt en groente gaan een grotere rol spelen.

Samuel Levie, co-founder en Laura Emous, PR Specialist van...
creative agency Food Cabinet.

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken