
Vodafone gaat voor langer leven (van je telefoon)
Vodafone lanceert op 2 februari haar nieuwe campagne ‘Geef je telefoon een langer leven’, ontwikkeld door reclamebureau WPP Go One en productiemaatschappij Holy Fools. De provider wil laten zien waarom het verlengen van de levensduur van telefoons een stap is naar een duurzamere wereld.

Warc lanceert Diversity, Equity en Inclusion-platform
Warc heeft een Diversity, Equity & Inclusion-platform gelanceerd om marketeers te helpen bij het implementeren van effectieve DEI-strategieën. Het platform biedt begeleiding aan adverteerders, bureaus en media-eigenaren.

Stichting Hartekind start campagne voor kinderen met een hartafwijking
In het weekend van 4 februari start de landelijke campagne van Stichting Hartekind om 4 miljoen euro op te halen voor meer wetenschappelijk onderzoek naar hartafwijkingen bij kinderen. Nog altijd overlijdt er elke 48 uur in Nederland een kind aan een hartafwijking, dat zijn er gemiddeld 150 per jaar.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Stelling: 'Marketingclaims kloppen zelden'
Marketeers dienen de waarheid te spreken en komen niet meer weg met halve of zelfs onwaarheden of misleidende suggestieve weergaven van de werkelijkheid. Toch? We vroegen het ons panel...

Considerationlist SAN New Kids On The Block Accent bekend
Maar liefst 23 kandidaten hebben het gehaald tot de Considerationlist van de SAN New Kids On The Block Accent. De bureaus voldoen alle aan de volgende criteria: maximaal drie jaar oud, een blijvertje, innovatieve werkwijze met werk dat ertoe doet en klanten die ertoe doen.

If you like it, put a ring on it
Valentijnsdag is het uitgelezen moment voor veel koppels om ‘de grote vraag’ te stellen. Restaurantconcern De Beren gaat stellen die klaar zijn voor de volgende stap een handje helpen. Vanaf 1 februari start de Valentijnscampagne ‘Proef de Spanning’.
![[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'

Mijn Marketing: Imen Laroussi van Team Eiffel
Imen Laroussi is Directeur Marketing Communicatie bij Team Eiffel. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Branding en Marketing horen aan de directietafel thuis.’

Platform Baby op Komst overgenomen door Familyblend
Baby op komst, het online platform en magazine door verloskundigen, wordt overgenomen door Familyblend & Kompas Publishing. Op Baby op komst staat alles over zwanger worden tot de eerste periode na de geboorte van de baby. Alle informatie is geschreven door verloskundigen, diëtisten en een consultatiebureau arts.

Want.nl start podcast over technologie, popcultuur en wetenschap
Technologie- en lifestylewebsite Want.nl is gestart met de wekelijkse podcast Freakin’ Nerds, waarin de redactie van Want praat over alles wat met technologie, popcultuur en wetenschap te maken heeft.

Nieuwe campagne 'Share the Luve' van Lu door De Vloer
In de nieuwe 'Share the Luve-campagne van koekjesmerk Lu, door het Antwerpse reclamebureau De Vloer, staat die ene speciale persoon centraal, die je het eerste koekje nog meer gunt dan jezelf.

Serviceplan Group neemt Van Houten PR over
Serviceplan Group’s House of Communication heeft pr-bureau Van Houten PR & Communicatie overgenomen. Eigenaar Pim van Houten is aangesteld als PR & Content Director van de Amsterdamse bureaugroep.
![M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo 'smaakvolle' reclamestunt [update]](/templates/img/lazyload.gif)
M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo 'smaakvolle' reclamestunt [update]
De pratende M&M’s lijken de mond gesnoerd door conservatief Amerika. Fox News-presentator Tucker Carlson vindt de nieuwe M&M's 'te woke'. En Mars zwicht…of niet? MarketingTribune heeft een aantal marketeers om een reactie gevraagd. UPDATE: En natuurlijk bleek het een reclamestunt, maar of ie 'smaakvol' is...

Van den Bergh en zijn genuanceerde kijk op de nieuwe consument in Nederland
Joeri Van den Bergh, co-founder/partner en Next Gen- en trendsexpert bij InSites Consulting zal tijdens het Branded Content Event op dinsdag 16 mei in DeFabrique in Utrecht op basis van nieuwe onderzoeksgegevens over Nederlandse jongeren aantonen dat het clichébeeld over jongeren niet altijd correct is. Een korte kennismaking.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Maron Busnel van Hyundai
In het kader van ons Dossier Belofte + Bewijs een interview met marketingdirecteur Hyundai Maron Busnel: ‘Wat je vertelt moet waar zijn.'
![[Marketing the Rainbow #28b] Unilever 2: Ben & Jerry’s onverwoestbare Poolse regenbogen en DTHBTLLCTAJ](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #28b] Unilever 2: Ben & Jerry’s onverwoestbare Poolse regenbogen en DTHBTLLCTAJ
Vorige week keek ik naar de wereldwijde campagnes die het opmerkelijke merk Ben & Jerry’s deed, o.m. om huwelijksgelijkheid te ondersteunen. Daarvoor werden ijssmaken grappig herbenoemd en zagen we opvallende, luide campagnes.

Campagne Vogelbescherming om meer jonge gezinnen te bereiken
Op 27, 28 en 29 januari 2023 houdt Vogelbescherming Nederland de Nationale Tuinvogeltelling. Heel Nederland wordt dan opgeroepen om vogels te tellen in de tuin of op het balkon. Om het tellen te stimuleren introduceert bureau Johnny Wonder de Vogelflix: een speciale sticker waarmee elk raam verandert in een beeldscherm.

Mijn Marketing: Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Marleen Smit is hoofd marketing & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat de Museumprijs 2022 won. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
![[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
![[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Nieuwe campagne Ziggo stelt technologie centraal
Ziggo lanceert maandag 30 januari 2023 een nieuwe reclamecampagne, ontwikkeld door reclamebureau WPP Go One in samenwerking met Holyfools. Ook de huisstijl is subtiel aangepast. De bekende buurmannen komen niet meer terug. In plaats daarvan staan de mogelijkheden van technologie centraal.

DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS De waarheid en niets meer dan de waarheid
In het kader van de goede voornemens trappen we dit nieuwe jaar af met een Dossier Belofte + Bewijs.

Onderzoek InSites Consulting: 'We willen verder gaan dan een standaard trendrapport'
Naar aanleiding van nieuw consumentenonderzoek identificeert InSites Consulting ‘twaalf trends die weerspiegelen wat voor mensen van belang is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken.’

Vernieuwd Mediamuseum Beeld & Geluid opent deuren
Op zaterdag 11 februari 2023 opent Beeld & Geluid het vernieuwde interactieve Mediamuseum, waarin het medialeven van de bezoeker centraal staat. Doordat het museum zich aanpast aan de handelingen van de bezoeker, krijgt iedereen een persoonlijke museumreis.
![[column] 2023, het jaar van de competitieve storytelling](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 2023, het jaar van de competitieve storytelling
Volgens een trendverhaal op marketingfacts.nl wordt 2023 het jaar van de competitieve storytelling? Ik knipper even met mijn ogen. Mijn dochter, die sinds kort consultant transitieprocessen is bij een bureau, kreeg onlangs de opdracht om een blog te schrijven en daarin vooral veel moeilijke woorden te verwerken. Om daarmee de kunde van het bureau te tonen.

Thema Branded Content Event 2023 is 'Create the Content Connection'
Op dinsdag 16 mei vindt het Branded Content Event plaats met als thema ‘Create the Content Connection’. Plaats van handeling: DeFabrique in Utrecht. Save the date en profiteer van het Early Bird-tarief via brandedcontentevent.nl.

Onderzoek: Warc maakt insights winnaars IPA Effectiveness Awards 2022 bekend
De IPA (The Institute of Practitioners in Advertising) Effectiveness Awards koppelen marketingeffectiviteit aan zakelijk succes. Vandaag lanceert Warc (World Advertising Research Center) de insights op basis van de winnende cases van de IPA Effectiveness Awards 2022.

Popcorn Stories ontwikkelt jongerencampagne voor 113 Zelfmoordpreventie
Met de campagne ‘Ik ben er nog’ vraagt de stichting 113 Zelfmoordpreventie aandacht voor het belang van praten met jongeren over gedachten aan zelfdoding. Op dit gesprek rust nog altijd een taboe. Toch kan praten enorm opluchten en soms zelfs levens redden.

Ryanair past groene claims op website aan
Vliegmaatschappij Ryanair heeft de communicatie over de CO2-compensatie die ze aanbiedt bij het boeken van een vliegticket aangepast. Dat gebeurde nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had aangegeven dat er mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims op de website van Ryanair staan.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Miley, de mini-viool en de Big Mac new](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Miley, de mini-viool en de Big Mac new
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Stayokay lanceert nieuwe merkcampagne: ‘Stay meer dan okay’
Hostelketen Stayokay heeft haar nieuwe merkcampagne ‘Stay meer dan okay’ gelanceerd. Met deze campagne wil de hostelketen mensen bekend maken met het concept van Stayokay en vooroordelen wegnemen.
![[column] Art of positioning 1: NS](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 1: NS
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de eerste aflevering: NS is het spoor bijster.

Mijn Marketing: Becky Nascimento van Iglo Nederland
Becky Nascimento is Marketing Director bij Iglo Nederland. Geboren in het Verenigd Koninkrijk, verhuisde zij 3,5 jaar geleden naar Nederland: ‘Mensen fascineren me en ik ben geneigd meer uren per dag te plannen dan de 24 die ik tot mijn beschikking heb 😉.’

Livestyleplatform ModMod straks ook op papier
ModMod, sinds januari 2022 het online lifestyleplatform voor de Nederlandse man, lanceert op 29 maart aanstaande ModMod Magazine.
![[Marketing the Rainbow #28a] Unilever 2: Ben & Jerry’s transactivisme en huwelijksgelijkheid](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #28a] Unilever 2: Ben & Jerry’s transactivisme en huwelijksgelijkheid
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2021 een omzet van 52 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate en multi-brand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.

Banijay Benelux neemt meerderheidsbelang in Jonnydepony
Banijay Benelux, thuishaven van verschillende creatieve contentproducenten, gaat zijn scripted activiteiten in België uitbreiden via een meerderheidsbelang in het productiebedrijf Jonnydepony.

Asics: regelmatig bewegen verbetert prestaties knappe koppen
Sportmerk Asics laat met nieuw onderzoek zien dat regelmatig sporten de cognitieve functies van onze hersenen verbetert. Deze resultaten zijn vastgelegd in een documentaire die het sportmerk op Prime Video lanceert: Mind Games - The Experiment.

RIVM en Roorda starten campagne voor jongeren over HPV vaccinatie
In de week van 16 januari ’23 is een voorlichtingscampagne gestart om jongvolwassenen een geïnformeerde keuze over de HPV-vaccinatie te laten maken. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne waarin een HPV-kennisquiz centraal staat.

Nieuwe campagne Toyota: de toekomst door de ogen van kinderen
In de nieuwe campagne van Toyota laten kinderen hun licht schijnen over de toekomst, over het milieu en de plaats van de auto. Dat levert verrassende en ontwapenende inzichten op, volgens de autofabrikant.
![[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Van den Bergh en zijn genuanceerde... 30-01-2023
- Thema Branded Content Event 2023 is... 24-01-2023
- Asics: regelmatig bewegen verbetert... 19-01-2023
- Date voor de planeet: speeddaten in... 13-01-2023
- Campagne Interpolis tegen... 12-01-2023
- P(l)akkende oproep aan... 10-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day