
Extra aandacht RegioBank voor sparen jongeren
Van spaarvarken naar spaar-app. Er is op spaargebied veel veranderd. Op 31 oktober bestaat de Wereldspaardag precies 100 jaar. Daarom staat de maand oktober bij RegioBank in het teken van de Kinderspaarweken.

Shopping Awards open voor inschrijvingen
Je kunt je vanaf nu gratis inschrijven voor dé prestigieuze prijzen van de e-commercebranche. Dit jaar kun je kiezen uit maar liefst 6 vakprijzen, 29 publieksprijzen en de Ecommerce50 voor het snelst groeiende e-commercebedrijf. Win je één van de publieksprijzen? Dan maak je automatisch kans op de felbegeerde titel DHL Beste Webwinkel van het Jaar.

RIVM vraagt aandacht voor vaccinaties kinderen
Het Rijksvaccinatieprogramma wordt beter afgestemd op de leeftijd van kinderen en op elkaar. Dit betekent dat het vaccinatieschema wordt aangepast. Om ouders hier over te informeren lanceert het RIVM een campagne.

Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
Marktplaats lanceert een campagne om (groot)ouders te inspireren vaker tweedehands speelgoed cadeau te geven in plaats van nieuw. De boodschap: niets zo mooi als speelgoed van een ander.

Old Amsterdam en Afas Live kondigen 'smaakvolle samenwerking' aan
Twee Amsterdamse iconen slaan de handen ineen: Old Amsterdam, bekend om zijn karakteristieke smaak, en Afas Live, de locatie in Amsterdam voor concerten en evenementen, kondigen een 'smakelijke' samenwerking aan.
![[column] Haak in bij moment en op de consument](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Haak in bij moment en op de consument
Advertising rond actuele momenten, daar hoef je creatives nooit een briefing voor te geven. Koninginnedag en Koningsdag, de Elfstedentocht, Moederdag, Sinterklaas, Kerst en ja, recentelijk nog Prinsjesdag.
![[column] Hoe dan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.

Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan verwijderen we ze'
Als ergens vertrouwen een belangrijke rol speelt, dan is het anno 2024 wel online. Trustoo heeft het woord gewoon als uitgangspunt voor hun dienstverlening genomen, wel zo makkelijk en overtuigend. In gesprek met Dion Gouwerok, marketingmanager van Trustoo, over hoe je vertrouwen bij je doelgroep in stand houdt en uitbouwt.

KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
KPN heeft de TV+-app uitgebreid met toegang tot live statistieken voor eredivisiewedstrijden. Daarmee hoopt het bedrijf voetballiefhebbers te verleiden klant te worden.

Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
In Londen zijn de Global Performance Marketing awards uitgereikt, die uitzonderlijke marketing campagnes belonen, waaronder affiliate marketing. Hier is de samenwerking van Hearst-uitgave Jan met Hema en TradeTracker in de prijzen is gevallen.

65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
Om de 65e verjaardag van het merk Barbie te vieren publiceert speelgoedmaker Mattel het boek ‘My Barbie Story’. In het boek staan verhalen van vrienden van het merk over wat Barbie voor hen betekend heeft in de loop der jaren.

Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
Ter ere van Amsterdam's 750-jarig bestaan lanceert Brouwerij 't IJ een speciale variant van hun iconische IJwit genaamd: Mokums Overdreven IJwit. 'Verliefd als de brouwerij is op haar stad, waaraan ze al 40 jaar verbonden is, overdreef ze flink met hét lievelingsbier van Mokum', is de uitleg.

Canal+ lanceert campagne ‘Er zijn geen slechte keuzes’
Canal+ start de nieuwe campagne ‘Er zijn geen slechte keuzes’ om de streamingsdienst te promoten, waar live tv, sport, films en series te bekijken zijn in één app.

EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
EasyToys brengt deze week sneak peeks van de inhoud van hun jaarlijkse adventskalender naar de straten van Tilburg, Rotterdam, Zaandam en Leeuwarden. De sneak peeks zijn onderdeel van een campagne om de Adventskalender 2024 onder de aandacht te brengen.

Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan volwassenen'
Uit onderzoek van de UvA gepubliceerd in ‘Science Advances’ is voor de eerste keer op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor reacties op social dan volwassenen. ‘Het heeft directe impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren.’
![[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Er is nog altijd veel discussie over de toegevoegde waarde van marketing, terwijl de essentie van marketing juist draait om het creëren van toegevoegde waarde. Marketing wordt echter nog te vaak gezien als stafafdeling met uitvoerende en ondersteunende taken, waardoor het veelal wordt behandeld als kostenpost. Daarmee doen organisaties zichzelf echter enorm tekort. Marketing is namelijk een katalysator en, indien goed uitgevoerd, een accelerator van groei.

Toeslagontvangers aan het woord in campagne Dienst Toeslagen
Zo’n 6 miljoen Nederlanders maken gebruik van toeslagen. De nieuwe campagne van Dienst Toeslagen, die voor het eerst ook op tv is te zien, wil mensen eraan herinneren dat toeslagen bedoeld zijn als steuntje in de rug.

Patrick Petersen over PIM nominatie Handboek AI
De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 zijn bekend. Een van de genomineerden is een oud-columnist van MT, namelijk Patrick Petersen. Hij licht op originele wijze zijn boek 'Handboek AI' toe en geeft er drie weg.
![[column] Mark Ritson over Dom Pérignon en de kracht van schaarste](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mark Ritson over Dom Pérignon en de kracht van schaarste
De zomer van 2023 in Frankrijk kende ongewoon weer met veel vochtigheid, een hittegolf en temperatuurdalingen. Vincent Chaperon, keldermeester van topmerk Dom Pérignon, volgt dit met zorg: het jaar 2023 is door zijn huis gecancelled. En dat is heel slim volgens marketingprofessor Mark Ritson. Een interessante case.
![[column] Het duivelse dilemma van data](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het duivelse dilemma van data
Data. Het is een van de toverwoorden van vandaag. Marketeers, brandmanagers en communicatieprofessionals zijn niets zonder data. Alles moet datadriven zijn, zodat we zeker weten dat de keuzes die we maken valide en waar zijn. Zolang onze keuzes gebaseerd zijn op data, maken we geen fouten. Althans dat denken we.

Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
Het Duits Verkeersbureau (DZT) start zijn eerste AI-influencerproject en maakt daarmee op een ander niveau actief gebruik van kunstmatige intelligentie voor de internationale promotie van Duitsland als vakantieland.

Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
Nederlands model, acteur en mediapersoonlijkheid Donny Roelvink laat in november zijn snor groeien om de wereldwijde liefdadigheidsinstelling Movember te steunen. Movember zet zich in om prostaatkanker, teelbalkanker, mentale gezondheidsproblemen aan te pakken en zelfmoordpreventie te stimuleren.

Scapino en FC Groningen lanceren Shirt van je dromen
Tijdens FC Groningen-FC Utrecht op zondag 20 oktober droeg het thuisteam een shirt van de 11-jarige Ruben Holwerda, winnaar van de ontwerpwedstrijd ‘Shirt van je dromen’ in samenwerking met Scapino. Het shirt is geproduceerd door Robey Sportswear en in beperkte oplage verkrijgbaar via de webshop van FC Groningen. De opbrengst gaat naar het Jeugdfonds Sport & Cultuur.

Digitale expositie kunstwerken via DOOH
Global Media & Entertainment en digital agency Artcrush werken samen om zowel opkomende als gevestigde internationale kunstenaars een platform te bieden om hun werk te tonen. Maandelijks worden 28 digitale kunstwerken geëxposeerd via het netwerk van Global.

'Roorda helpt De Nederlandsche Bank bank-run voorkomen'
De Nederlandsche Bank start een nieuwe campagne over Nederlandse Depositogarantie, een regeling die inhoudt dat wanneer je bank failliet gaat, je je geld tot 100.000 euro binnen zeven werkdagen terugkrijgt. 'Wees geen Sjoerd.'

KNVB en Azerion Vrouwen Eredivisie lanceren campagne
In de nieuwe campagne van de KNVB en de Azerion Vrouwen Eredivisie worden meisjes geïnspireerd hun (voetbal)dromen na te jagen. De videoclip wordt begeleid door een nieuwe versie van ‘Rainbow in the sky’ van zangeres Mara Julia.
![[column] Proef de mythe](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Proef de mythe
Je vraagt het je toch telkens weer af hoe het mogelijk is, dat mensen er steeds weer intuinen. Ook mensen, die van zichzelf denken, dat ze er verstand van hebben en dus voor 15.000 euro een fles wijn kopen, die nog geen drie euro waard is. Maar wél met een mooi etiket.
![[marketeer 210] Sander de Klerk - co founder The Good Roll](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 210] Sander de Klerk - co founder The Good Roll
Voor deel 210 van onze successerie [marketeer] spreken we Sander de Klerk, die net tot winnaar van de EY Emerging Entrepreneur Of The Year 2024-verkiezing werd gekroond. Dit vanwege zijn goed presterende merk 'The Good Roll'. 'Wij willen de wereld beter maken, vel voor vel.'

Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb: 'Er zijn 3,6 miljoen 65-plussers; dit is zo'n 20 procent van de bevolking'
Saskia Hamminga-Roest is Marketing & Communicatie Manager bij SeniorWeb, een vereniging met meer dan 150.000 leden opgericht in 1996, met als missie alle ouderen in Nederland te helpen digitaal vaardig te worden en te blijven. Voor aflevering 112 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketeers vinden het niet “sexy” om voor deze doelgroep te werken.’

Heineken en DJ Barry CS trappen ADE af met geheime boodschap
Uit onderzoek blijkt dat 64% van de ondervraagden meer van muziek denkt te genieten als ze hun telefoon zouden uitzetten. Vandaar dat tijdens de door Heineken gesponsorde opening van het Amsterdam Dance Event (ADE) in The Loft het offline feestvieren centraal stond.

Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'
Marjolijn van Dingenen werkt nu 4,5 jaar voor Lenovo, producent van computerhardware en consumentenelektronica, waar zij eindverantwoordelijk is voor de marketing & PR in de Benelux. Voor aflevering 111 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Lenovo is een start-up in een corporate jasje.’

Brenda Smith over Kruidvat's nieuwe verzorgingsarmoede-campagne
Vandaag, op Wereldarmoededag, lanceert Kruidvat een nieuwe campagne: 'Van Pure Luxe Naar Het Pure Verhaal'. Hierin wordt het verhaal verteld van mensen die te maken hebben met verzorgingsarmoede en hun strijd om dagelijkse verzorgingsproducten te kunnen kopen. CMO of he Year Brenda Smith van Kruidvat licht toe.

'Breag symbool van hoop in strijd tegen borstkanker'
Gina Provó Kluit-Gonesh wendt haar marketingervaring aan om een vuist te maken tegen borstkanker vanuit haar standplaats Islamabad, de hoofdstad van Pakistan. Zij kiest voor een zeer bijzonder actiemiddel: design-tasjes gemaakt van BH's: de 'Breags'. In Nederland wordt daarmee steun gezocht.

Stichting Nederlandse Datakluis: Jouw data, jouw regels
Stichting Nederlandse Datakluis is ontstaan als initiatief van vijf grote mediabedrijven: DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network. Zij delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van de gebruiker zelf. Stichting Nederlandse Datakluis doet onderzoek naar de toepasbaarheid van dit initiatief. In gesprek met co-founder Arno Otto.

'Kwart 50-plussers kan niet meekomen in digitale wereld'
Een kwart van de Nederlanders tussen de 50 en 65 jaar heeft moeite om digitaal mee te komen. Dit blijkt uit de Mantelzorgmonitor van het niet-medische hulpplatform Beep for Help onder 1.061 Nederlanders tussen de 50 en 65 uitgevoerd door Panelwizard. ‘Voor een deel van de ouderen heeft het gebrek aan digitale vaardigheden verstrekkende gevolgen, zo zegt 7 procent dat zij zich hierdoor buiten de maatschappij voelen staan.’

Onderzoek: 'Merken zijn geobsedeerd door Gen Z terwijl Boomers een mediarevolutie veroorzaken'
Babyboomers zijn de rijkste generatie, maar merken slagen er niet in Boomers digitaal bij te houden, zo blijkt uit ‘Baby Boomers’ big digital shift’, het nieuwste ‘Global Advertising Trends’-rapport van Warc.

ADC en Clever Franke bundelen krachten op het gebied van data en AI
Dataontwerp- en technologieconsultancie Clever Franke is overgenomen door ADC Consulting, adviesbureau op het gebied van data en AI. Thomas Clever, medeoprichter van Clever Franke: ‘De AI- en datadienstverlening van beide bedrijven is complementair aan elkaar en samen vormen ze een van 's werelds meest toonaangevende data- en AI-bedrijven.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers