[column] Copywriter Brignull's werk leeft voort
![[column] Copywriter Brignull's werk leeft voort](/content/weblog/2025/02/column-copywriter-brignulls-werk-leeft-voort/Van-Der-Wijk-beeld-Parker-nw-juist-25.jpg)
- Content
- 26 feb 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- Geen tag
- 26 feb 2025 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Hij was de man die voor Heineken de regel schreef: 'Heineken refreshes the parts other beers cannot reach'. Het verhaal gaat dat de regel volledig werd afgetest, daarna toch het groene licht kreeg en die campagne tot een van de meest memorabele biercampagnes aller tijden verhief.
Tony Brignull was copy. Hij geloofde in de kracht ervan als overtuigend instrument om mensen te raken waar het nodig was. Een van de campagnes die hem het meest trots maakte was de 'Wishing Well' campagne om geld op te halen voor het verkruimelende Great Ormond Street kinderziekenhuis.
We have every doctor a child needs under one roof … the trouble is the roof’s falling in. Dat was de headline, gevolgd door 500 woorden die de ziel van de natie raakten. Er moest 50 miljoen pond worden opgehaald voor een nieuwe ziekenhuis en die 50 miljoen pond kwam er.
Toch heeft hij altijd het werk dat hij kon maken voor Parker Pens beschouwd als het leukste om te doen. De pen als wapen voor 'well-aimed, witty, malicious darts', dat was Tony Brignull ten voeten uit. Hij kon het als geen ander.
In 1994 vond hij het genoeg geweest en stapte hij het vak uit. Het was weliswaar lang voor het online tijdperk begon, maar toen al voelde hij dat de nieuwe wereld zijn wereld niet meer was.
Zoals hij het understated wist te zeggen: 'I don’t think the media exists nowadays for young advertising people to express the subtlety of their art'.
Tony Brignull bracht 'gaiety, charm and wit' in copywriting. Onvergetelijk.
Hats off, deep bow and RIP, Tony Brignull.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- Heineken
- ADCN
- storytelling
- copy
- RIP
- content
- Peter van der Wijk
- Wishing well
- craft
- Tony Brignull
- Parker
- refreshes the parts
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rabobank lanceert... 15-12-2025
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Kerst 2025: McDonald’s Nederland... 11-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

