[column] Copywriter Brignull's werk leeft voort

[column] Copywriter Brignull's werk leeft voort
  • Content
  • 26 feb 2025 @ 10:30
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • Geen tag

Hij was de man die voor Heineken de regel schreef: 'Heineken refreshes the parts other beers cannot reach'. Het verhaal gaat dat de regel volledig werd afgetest, daarna toch het groene licht kreeg en die campagne tot een van de meest memorabele biercampagnes aller tijden verhief.

Tony Brignull was copy.  Hij geloofde in de kracht ervan als overtuigend instrument om mensen te raken waar het nodig was. Een van de campagnes die hem het meest trots maakte was de 'Wishing Well' campagne om geld op te halen voor het verkruimelende Great Ormond Street kinderziekenhuis.

We have every doctor a child needs under one roof … the trouble is the roof’s falling in. Dat was de headline, gevolgd door 500 woorden die de ziel van de natie raakten. Er moest 50 miljoen pond worden opgehaald voor een nieuwe ziekenhuis en die 50 miljoen pond kwam er.

Toch heeft hij altijd het werk dat hij kon maken voor Parker Pens beschouwd als het leukste om te doen. De pen als wapen voor 'well-aimed, witty, malicious darts', dat was Tony Brignull ten voeten uit. Hij kon het als geen ander.

In 1994 vond hij het genoeg geweest en stapte hij het vak uit. Het was weliswaar lang voor het online tijdperk begon, maar toen al voelde hij dat de nieuwe wereld zijn wereld niet meer was.

Zoals hij het understated wist te zeggen: 'I don’t think the media exists nowadays for young advertising people to express the subtlety of their art'.

Tony Brignull bracht 'gaiety, charm and wit' in copywriting. Onvergetelijk.

Hats off, deep bow and RIP, Tony Brignull.

Peter van der Wijk
corporate remote copywriter

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken