Nieuwe vuurwerkcampagne Rijksoverheid: ‘Tot het je raakt’

Nieuwe vuurwerkcampagne Rijksoverheid: ‘Tot het je raakt’
  • Content
  • 19 dec 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConceptCampagnes

Bijna de helft van alle vuurwerkafstekers gebruikt geen vuurwerkbril of aansteeklont, ondanks ruim 1.200 vuurwerkslachtoffers per jaar. Om de onderschatte risico’s van vuurwerk te beperken, lanceert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuwe campagne.

Hoewel 78 procent zich bewust is van de gevaren van vuurwerk afsteken, is meer dan de helft der respondenten (55%) ervan overtuigd dat ze zelf geen risico lopen. Dat blijkt ook uit de veiligheidsmaatregelen die getroffen worden: slechts 54 procent gebruikt een aansteeklont en maar 52 procent draagt een vuurwerkbril. Dit heeft ernstige gevolgen: tijdens de jaarwisseling van 2023 naar 2024 belandden 1.212 mensen op de spoedeisende hulp of huisartsenpost met vuurwerkletsel. In de nieuwe bewustwordingscampagne 'Tot het je raakt' delen nu vier vuurwerkslachtoffers hun verhaal om mensen te raken, voordat het vuurwerk hen kan raken. 'De oproep? Bril op, lont aan.'

Wat kan mij nou overkomen?
'Wat kan mij nou overkomen, ik doe toch voorzichtig?', is een gedachte die een overgrote meerderheid van de Nederlanders heeft als ze vuurwerk afsteken op oudjaarsdag. Ruim 8 op de 10 Nederlanders is zich bewust van het gevaar van afsteken én kijken naar vuurwerk en vindt dat ze zich voorzichtig gedragen. Toch draagt slechts 52 procent van de afstekers een vuurwerkbril en gebruikt 54 procent een aansteeklont. Van alle Nederlanders die kijken hoe hun vrienden, familie of buurtgenoten vuurwerk afsteken, draagt slechts een derde een vuurwerkbril, terwijl daar veel letsel mee voorkomen kan worden.

Verhalen die raken
Vuurwerkliefhebber Lars (28 jaar) uit Borne die figureert in een der films, vond dat hij altijd voorzichtig te werk ging met vuurwerk, dus was een veiligheidsbril voor hem niet nodig. Hij vertelt: 'Ik dacht, ik ga toch niet met zo’n loser-bril lopen? Waarom zou je een bril dragen voor iets wat maar één seconde duurt? Maar voordat ik het wist, werd ik wakker in het ziekenhuis met oogletsel en moest ik maanden revalideren. Dat was in 2022. Inmiddels heb ik een kunstoog en realiseer ik me dat er in die ene seconde heel veel kan gebeuren. Vorig jaar droegen mijn vrienden uit respect allemaal een vuurwerkbril tijdens de jaarwisseling. Ik hoop dat ik nog veel mensen kan inspireren om de juiste veiligheidsmaatregelen te nemen.'

Ook Haidar (24 jaar) uit Breda heeft sinds 2017 een nieuwe levensmissie: 'Om zoveel mogelijk jongeren bewust te maken van veiligheidsmaatregelen als ze vuurwerk afsteken.' Hij verloor in 2016 drie vingers toen er vuurwerk ontplofte in zijn hand en memoreert: 'Ik dacht eerst, een echte man gaat toch niet zo’n lontje gebruiken? Serieus, alsof zoiets mij zou kunnen beschermen. Maar negentien operaties en vier jaar revalideren later, weet ik dat dit toch het verschil kan maken.'

Bril op, lont aan
Met de bewustwordingscampagne ‘Tot het je raakt’ wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat iedereen stimuleren om op een veilige manier met vuurwerk om te gaan en zo het aantal vuurwerkslachtoffers terugdringen. Bekijk de films via de linkjes hieronder.
(PvWK | beeld: MIW)

Link naar de video’s:
• Tot het je raakt – Haidar
• Tot het je raakt – Lars
• Tot het je raakt – Dave
• Tot het je raakt – Teun

Still met Haidar

credits
Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat: Karin van de Meeberg (Min. IenW), Irene de Roos (DPC), Kim Warlicht (DPC) en Charlotte Mattijsen (DPC)
Bureau: Noise Amsterdam
Creatie: Mick Vuur, Thomas ten Brink, Robin Zuiderveld
Strategie: Vincent Rump, Anouk Heuver
Account: Arlette van Vliet, Marlieke Hoepman
Media: Initiative Media
PR: Ovide Agency
Productiemaatschappij: Better Call Sol
Regisseur: Sammy Shefa Idris
Fotografie: Michelle Helena Janssen
DoP: Lenny Lu
Editor: Fatih Tura (Studio Galacticos)
Grading: Erik Verhulst (Gary Grade)
Componist: Shakuru Tajiri
Producer: Rogier Sol, Mira de Steur 

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken