[column] AI Pin en de toekomst van interactie

[column] AI Pin en de toekomst van interactie
  • Design
  • 3 jan 2024 @ 10:39
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • AI

Met de introductie van Humane’s AI Pin is er eindelijk weer eens een interessant nieuw mobiel apparaat op de markt. Na jaren van slechts incrementele innovatie hebben we nu een compleet nieuwe gadget dat doet denken aan de intelligente assistent uit de film Her. Gaat de AI Pin onze smartphones vervangen?

De AI Pin is een draagbaar apparaatje dat je als een soort broche op je kleding aanbrengt en waar het vervolgens als een digitale assistent zit te wachten om je te helpen met vragen als ‘hoeveel suiker zit hierin’, terwijl je een stuk fruit omhoog houdt. De ingebouwde camera registreert het object om je vervolgens met behulp van AI het antwoord op je vraag te geven. De pin creëert zelfs een zogenaamde ‘personic speaker’: een intieme bubbel van geluid dat anderen niet goed kunnen horen, om met je te communiceren zonder koptelefoon, maar met privacy.  Ook kan de AI Pin foto’s en video’s nemen (met een waarschuwingslampje voor je omgeving, zodat je geen Glasshole bent), belangrijke calls screenen en berichten samenvatten, als live vertaler werken en meer.  AI Pin neemt het concept van Her’s slimme artificiële intelligentie en voegt er een camera aan toe en - als futuristische klap op de vuurpijl - een laser projectie die informatie op je hand toont en die je met een serie handgebaren kunt bedienen.

Toekomst na de smartphone
Toch vrees ik dat, ondanks al die coole features, dit product waarschijnlijk geen commercieel succes gaat worden. De lage batterijduur, het feit dat je er een nieuw mobiel nummer voor moet opvragen naast je eigen telefoon en contacten dus twee nummers hebben om uit te kiezen, en de trage reactie als je het een vraag stelt zijn allemaal irritant genoeg dat dit voelt als een extra apparaat dat je mobiel niet vervangt en waar je niet per se de hele dag gemak van hebt, maar waar je wel veel geld plus een maandelijks abonnement voor moet betalen. Maar de belofte van de AI Pin is wel interessant, want het is het eerste product dat hint naar een toekomst ná de smartphone.

De film ‘Her’ beloofde het al
Ten eerste de langverwachte spraakinteractie met een kunstmatige intelligentie die tien jaar geleden in Her beloofd werd, wordt nu echt werkelijkheid. Niet alleen de AI Pin, maar ook andere producten zoals de ChatGPT-app, stellen je al in staat om een conversatie over een bepaald onderwerp te hebben met een AI-gesprekspartner. AI Pin laat wel zien dat spraak alleen niet zaligmakend is en de laserprojectie op je hand is een voorbode van hoe visuele UI onderdeel blijft van je digitale wereld, of dat straks nou via een AR-bril, laser, or holo-projectie wordt getoond.
Ten tweede is de AI Pin een voorbeeld van embodied computing, een nieuwe manier van interacteren met technologie, waarmee de scheidslijn tussen de digitale en de echte wereld vervaagt. Niet meer alleen waar je met je vinger op tapt of met je muis op klikt, geldt als een interactie, maar alles wat je doet en alles wat je om je heen kunt waarnemen is in principe een input voor je digitale apparaat. Ook ‘het internet’ als een aparte plek waar informatie en functionaliteit te vinden is, is niet meer zo’n relevant concept. Alles is interactie en alles is content. Sommige interactie en content gebeurt direct via je eigen zintuigen en andere indirect door tussenkomst van een computer.

Completer wereldbeeld voor AI
Zo bekeken is de AI Pin een eerste voorbeeld van een nieuwe wereld waarin de grens tussen digitaal en analoog vervaagt en misschien een opmaat naar een toekomst waarin we het verschil helemaal niet meer kunnen onderscheiden. Informatie is informatie, of het nu direct van het object komt of indirect via een AI die razendsnel extra context vindt en naadloos presenteert. Dat zal niet alleen mensen ten goede komen, ook AI zal van die symbiotische relatie profiteren door een completer wereldbeeld op te bouwen, tot het onderscheid tussen mens en machine steeds moeilijker te maken is.

Deze bijdrage verscheen eerder in MarketingTribune 20, 2023, en is geschreven door David Vogel, Executive Experience Director bij Code d’Azur.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken