[column] Moeilijk doen hoort erbij
![[column] Moeilijk doen hoort erbij](/bureaus/weblog/2024/07/column-moeilijk-doen-hoort-erbij/x-beeld-Moeilijk-doen-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 24 jul 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- MediaMarketingCopywriting
- 24 jul 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Moeilijk doen is alles in dit vak. Je moet al moeilijk doen over een briefing die te vaag is. Dring aan, hou vol, doe een suggestie voor meer scherpte. Zonder dat wordt elk project moeilijker dan nodig. En creëren is een en al moeilijk doen over alles wat je schrijft of bedenkt.
Daar moet je standaard moeilijk over doen. Tegen jezelf. Omdat je weet dat er straks nog veel meer mensen moeilijk gaan doen over wat je ze voorlegt.
Strategie, account, de creative director. Reviews zijn er om moeilijk te doen. En terecht. Want moeilijk doen is zoeken naar de zwakke plek.
Kan dit niet scherper gezegd? Gaat iedereen dit begrijpen? Is dit script niet te lang? In de briefing staat ook iets over empathie - missen we dat niet? Sorry, maar ik vind dit veel te hoog gegrepen voor deze doelgroep. Theo, wat vind jij?
Moeilijk doen is niet altijd gemakkelijk te verteren. Maar het is voor de goede zaak. Die heet: het beste werk dat maar mogelijk is.
Moeilijk doen legt bloot. Moeilijk doen houdt concepten op de kop om te kijken of er iets uitvalt. Moeilijk doen legt de vinger op rammeltjes in de tekst en op de lacune in een concept.
En gelukkig is het wel zo: als anderen moeilijk mogen doen over jouw werk, dan mag jij moeilijk doen over hun moeilijk doen.
Het is tenslotte jouw idee. Jouw copy. Jouw script. Daar heb je zelf al zo moeilijk over gedaan. Want gemakkelijke ideetjes hoor je gewoon niet te maken.
Dus ga niet direct op je rug liggen als ze moeilijk doen. Niet zomaar toegeven. Niet zomaar de angel eruit laten halen. Niet zomaar aan je pay-off laten zitten.
Ja, dan zal er altijd wel iemand bij zijn die vindt dat je dan moeilijk doet. Maar dat doe je niet: je staat voor je werk, je gelooft in het idee en je legt uit waarom het is zoals het is.
Je moet moeilijk doen, anders wordt er gemakkelijk over je werk heen gelopen.
Moeilijk doen redt ideeën van te snelle oordelen, teveel invloed, teveel wijziging. Moeilijk doen is deel van je taak. Moeilijk doen hoort erbij.
Doe het met een lach, doe het met begrip, doe het met respect. Doe het met hartstocht en overtuiging, met argumenten en onderbouwing.
Maar blijf moeilijk doen.
Want je weet wat er op het spel staat. Geweldig werk dat eruit ziet alsof het gemakkelijk is geweest.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- moeilijk doen
- copywriter
- creëren
- wat je schrijft
- tekstschrijver
- moeilijk
- Peter van der Wijk
- bedenkt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- PwC lanceert nieuwe merkidentiteit en campagne
- AI brengt James Parkinson tot leven
- Volkswagen kiest voor DC social: 'Van automerk naar love brand'
- EY zet in nieuwe campagne menselijke kant leiderschap centraal
- Branded content zonder verhaal is gewoon ruis
- Branded content werkt pas echt als het hoofd én hart raakt
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management