[column] Verbinding door verbeelding

[column] Verbinding door verbeelding
  • Algemeen
  • 4 jan 2024 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

We leven in een bijzondere tijd. De uitdagingen waarmee we ons als samenleving geconfronteerd weten, zijn pittiger dan ooit. De ene crisis is nog niet bezworen als de volgende zich alweer aandient, stelt Patrick Roubroeks , founding & creative director Xsaga. Wat helpt?

Ook in het welvarende Nederland kampen we, mede hierdoor, met grote polarisatie, waardoor mensen steeds vaker tegenover dan naast elkaar komen te staan. De huidige samenleving confronteert ons met vragen waarop een ander antwoord gewenst is. Oude antwoorden en vastgeroeste conventies moeten op de helling. Er is behoefte aan iets nieuws, iets inventiefs, iets fris. Creativiteit is meer dan ooit het antwoord op dé vraag van deze tijd: Hoe realiseer je verbinding?

Digitale-informatie-infiltratie
De stroom van informatie die dagelijks onze kant opkomt is groter dan ooit. De digitale-informatie-infiltratie in ons eigen leven is pas net begonnen en zal de komende jaren alleen maar toenemen. De kans dat ieder individu vooral de informatie krijgt doorgespeeld van gelijkgestemden is daarmee een gegeven hetgeen de kloof met andersdenkenden, met nieuwe ideeën, vergroot. We hebben behoefte aan verwondering. Allemaal stonden we weleens naast elkaar bij een concert, keken met alle neuzen dezelfde kant op en zongen collectief en eendrachtig het lied van verbondenheid. Ook waren we wel eens geraakt door een film, een schilderij, een bijzonder design of ontwerp. In de dans vonden we onszelf gespiegeld in de ander. Al deze creatieve uitingen weten onze aandacht te vangen, voegen emotie toe waardoor de gewenste boodschap met meer impact blijft resoneren en daarmee een groter bereik weet te genereren.
 

Sleutelrol voor creativiteit, kunst en cultuur
In Nederland doet professor Barend van Heusden aan de Rijksuniversiteit Groningen al jarenlang onderzoek naar de cognitieve effecten van creativiteit en kunst: het kijken naar schilderijen, het maken van of luisteren naar muziek, het vertellen van verhalen en het lezen van literatuur. Dit alles draagt aantoonbaar bij aan de mogelijkheid tot verbeelding, interpreteren en analyseren. Vaardigheden waar de huidige samenleving meer behoefte aan lijkt te hebben. Alleen zo slaan we een brug naar de ander en komen we in verbinding tot elkaar.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat Gunay Uslu, demissionair staatssecretaris Cultuur en Media, in de Meerjarenbrief aan de Tweede Kamer getiteld De kracht van creativiteit/cultuur midden in de samenleving, zei: ‘Ik sta voor een stevige creatieve en culturele sector en pleit voor de inzet van creativiteit bij complexe maatschappelijke opgaven. Ik wil dat de creativiteit van ontwerpers en anderen beter wordt benut bij grote transitie-opgaven, zodat hun denk- en maakkracht kan worden ingezet om met alle veranderingen in de omgeving om te kunnen gaan.’
Ook de schrijvers van het Pamflet van Kunsten‘92, namelijk Marleen Strikker, Liebeth Bik en Meta Knol, houden namens de Academie van de Kunsten, Waag Future Lab en de Federatie Creatieve Industrie een hartstochtelijk pleidooi om creativiteit, kunst en cultuur een sleutelrol te geven bij het vormgeven van de toekomst van Nederland. Quote: ‘De tijd is er rijp voor, de kansen zijn groot en de impact daarvan zal ons allen ten goede komen. De samenleving heeft behoefte aan eigenschappen als omdenken, openheid, experimenteerlust, voorstellingsvermogen en maakkracht.’

Zachte kracht
Zelf vaar ik al mijn hele leven op het kompas van de creativiteit en ben overtuigd van de onmetelijke kracht en impact. Het is deze zachte kracht die de wereld minder hard, rationeel en zakelijk maakt. De zachte kracht die de kwaliteit in zich draagt om je, net als de liefde, te overrompelen en die bovenal het vermogen heeft om alle mensen met elkaar te verbinden. En die zo de wereld stap voor stap kan helpen een beetje beter, leuker en mooier te maken.

Deze bijdrage verscheen eerder in MarketingTribune 18, 2023, en is geschreven door Patrick Roubroeks , founding & creative director Xsaga The experience company.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken