86% klanten wil bij huidige energieleverancier blijven

- Algemeen
- 16 jul 2024 @ 08:01
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 16 jul 2024 @ 08:01
- Michiel van Zaane
Ruim 86% van de klanten wil bij hun huidige energieleverancier blijven. Huishoudens zijn gemiddeld ruim negen jaar klant. Eneco heeft de langste klanthistorie, terwijl ANWB Energie de hoogste score behaalt op klantbehoud.
Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders. De klanthistorie en de intentie om klant te blijven bij een energieleverancier vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van de verschillende energieleveranciers ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.
Huishoudens negen jaar klant
De klanthistorie geeft aan hoelang huishoudens al klant zijn bij een energieleverancier. Gemiddeld zijn huishoudens ruim negen jaar aangesloten bij hun huidige leverancier. De intentie vertegenwoordigt het percentage klanten dat van plan is de komende twaalf maanden klant te blijven. Gemiddeld wil 86% van de Nederlandse huishoudens bij hun huidige energieleverancier blijven.
Eneco heeft langste klanthistorie
Vier leveranciers hebben zowel een bovengemiddelde intentie als een langer dan gemiddelde klanthistorie. De klanten van Eneco zijn gemiddeld al bijna 17 jaar klant. Eneco heeft daarmee de langste klanthistorie van alle energieleveranciers. Delta Energie en Essent staan met een gemiddelde klanthistorie van 14 jaar op een gedeelde tweede plaats.
ANWB Energie scoort het hoogst op intentie
Vijf leveranciers scoren hoger dan gemiddeld op intentie maar lager dan gemiddeld op de klanthistorie. ANWB Energie heeft de hoogste intentie (96%) maar de kortste klanthistorie (< 1 jaar). Een verklaring daarvoor is dat ANWB Energie pas sinds 2021 bestaat. Pure Energie heeft de op een na hoogste intentie (95%).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management