86% klanten wil bij huidige energieleverancier blijven

- Algemeen
- 16 jul 2024 @ 08:01
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 16 jul 2024 @ 08:01
- Michiel van Zaane
Ruim 86% van de klanten wil bij hun huidige energieleverancier blijven. Huishoudens zijn gemiddeld ruim negen jaar klant. Eneco heeft de langste klanthistorie, terwijl ANWB Energie de hoogste score behaalt op klantbehoud.
Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.400 Nederlanders. De klanthistorie en de intentie om klant te blijven bij een energieleverancier vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van de verschillende energieleveranciers ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.

Huishoudens negen jaar klant
De klanthistorie geeft aan hoelang huishoudens al klant zijn bij een energieleverancier. Gemiddeld zijn huishoudens ruim negen jaar aangesloten bij hun huidige leverancier. De intentie vertegenwoordigt het percentage klanten dat van plan is de komende twaalf maanden klant te blijven. Gemiddeld wil 86% van de Nederlandse huishoudens bij hun huidige energieleverancier blijven.
Eneco heeft langste klanthistorie
Vier leveranciers hebben zowel een bovengemiddelde intentie als een langer dan gemiddelde klanthistorie. De klanten van Eneco zijn gemiddeld al bijna 17 jaar klant. Eneco heeft daarmee de langste klanthistorie van alle energieleveranciers. Delta Energie en Essent staan met een gemiddelde klanthistorie van 14 jaar op een gedeelde tweede plaats.
ANWB Energie scoort het hoogst op intentie
Vijf leveranciers scoren hoger dan gemiddeld op intentie maar lager dan gemiddeld op de klanthistorie. ANWB Energie heeft de hoogste intentie (96%) maar de kortste klanthistorie (< 1 jaar). Een verklaring daarvoor is dat ANWB Energie pas sinds 2021 bestaat. Pure Energie heeft de op een na hoogste intentie (95%).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met...
- 'Campagnedrukwerk steeds groener'
- Reizen draait in 2026 om technologie, zelfexpressie en...
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met Kalverliefde-founder...
- Podcastserie over kracht van merkcommunicatie
- Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

