Top-5 TikTok-trends van deze week: niks aan de hond, vakantieverleiding en boer met kiespijn

Top-5 TikTok-trends van deze week: niks aan de hond, vakantieverleiding en boer met kiespijn
  • Media
  • 2 feb 2024 @ 11:25
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Social media

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. CAPCUT: Murder on the Dance Floor-dancing guy
Vorige week kwam-ie al voorbij, Sophie Ellis Bextor’s ‘Murder on the Dance Floor’ is terug in de hitlijsten én hot op TikTok dankzij de nieuwe filmhit Saltburn. Deze week is het nummer still going strong; op het platform verschijnen continu nieuwe trends waar het nummer in terugkomt. Ditmaal is dat in combinatie met een CapCut-sjabloon van een overenthousiaste dansende man, die luidkeels het nummer meezingt. Het sjabloon wordt gebruikt om je blije reactie op een bepaalde situatie of gebeurtenis uit te beelden, of om het contrast tussen wat je zegt en wat je daadwerkelijk doet weer te geven.

2. SOUND: How hard can it be? Boys do it.
Voor alle vrouwen en feministen onder ons, deze sound is er één voor jou. Momenteel gaat een geluidsfragment van TikTokker Mads Mitch snoeihard op het platform. Hierin vertelt ze hoe ze besloot de banden van haar auto op te pompen nadat ze al weken tegen een knipperend bandenspanningslampje aan zat te kijken. Ze keek er tegenop, want het is geen typisch vrouwenklusje. Ze praatte zichzelf wat moed in: “Hoe moeilijk kan het zijn? Jongens doen het ook”. Daarna kwam het besef: als jongens het kunnen, dan kan het eigenlijk júíst niet moeilijk zijn! Een kleine sneer naar de mannelijke helft van de bevolking dus, maar daar lijken velen dus behoorlijk goed op te gaan. De sound is al gebruikt in duizenden video’s waarin vrouwen laten zien wat ze op eigen houtje kunnen bereiken, zonder daar een man bij nodig te hebben. Van het bouwen van een huis tot make-uploos de deur uit gaan. De sound is ook prima in te zetten op je zakelijke account door simpelweg een passende herkenbare situatie op de werkvloer te schetsen, zoals het installeren van een computer of het tillen van iets zwaars.

3. CAPCUT: Niks aan de hond
Tiktok en honden, de twee gaan hand in hand. Na de teleurgestelde hond in januari schittert er ook deze weer een trouwe viervoeter in dit lijstje: een geinig beest dat lekker in z’n element is en zich weinig aantrekt van wat er om hem heen gebeurt. We bestempelen ‘m voor het gemak even als de ‘niks aan de hond’, die heerlijk vibet op een lekker deuntje (sound: Sonido Original van PirataGreenScreen). 🙃 De hond is bij uitstek geschikt voor het schetsen van herkenbare situaties op en rondom de werkvloer, wat dan ook veelvuldig gedaan wordt (al ruim 21K keer). ‘Wanneer mijn baas praat’, ‘ik die afdwaalt tijdens een saaie meeting’ en ‘geïnteresseerd doen tijdens een call terwijl ik alleen maar kan denken aan de lunch’ zijn enkele simpele voorbeelden. Haak dus vooral bij deze trend, want je TikTok zit in een wip in elkaar.

4. CAPCUT: Look at me. What did I say? No.
En CapCuts in overvloed deze week, want óók met deze van de Amerikaanse komiek Kevin Hart zit je helemaal goed op dit moment. Het sjabloon dat volop gebruikt wordt, is dat van Kevin die iemand even hartstikke streng tot de orde roept: “Look at me, what did I say? No”. Het fragment - afkomstig uit één van zijn shows - wordt op dit moment vooral gebruikt om de reactie van iemands portemonnee of bankrekening op  vakantieplannen voor komende zomer uit te beelden. Nu we de eerste maand van het jaar hebben overleefd en stiekem alweer verlangen naar zonniger en warmer weer, lijken we immers massaal bezig met de vraag: waar gaat ‘de reis’ naartoe dit jaar? Als het aan Kevin ligt nergens dus, maar hoe meer hij zich ermee bemoeit, hoe groter de vlucht die deze CapCut neemt. Vooral de reisbranche kan hier dus mee aan de gang, maar aangezien iedereen wel op vakantie wil of gaat, kun je hier ook prima mee uit de voeten in een andere hoek.

5. TREND: Fake laugh
Deze trend is met bijna 180K TikToks écht aan de hand, maar ook bijna net zo irritant als-ie populair is. De fake laugh-trend is een simpele, waarbij iemand zijn reactie (overdreven en niet-gemeend lachen) deelt op een situatie die hij totaal niet grappig of leuk vindt. Je gebruikt hierbij beeld van jezelf met een basic, onuitgesproken blik, gecombineerd met een CapCut-sjabloon waarbij je passend bij de sound steeds een neppe lach op je gezicht geplakt krijgt. In beeld beschrijf je de situatie waar je (niet) zo hard lacht.  Ook ‘junglemeisje’ Michella Kox (44) doet een duit in het zakje, al had zij een dergelijke video misschien ook best kunnen maken zonder het gebruik van deze sound.

Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken