Biografie Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.
Peter Minkjan

![[column] Schaam je!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schaam je!
Het is fascinerend om te zien hoe wij marketeers massaal in de bres springen voor purpose, duurzaamheid en inclusiviteit, maar collectief onze schouders ophalen als het over privacy gaat. We schrijven bevlogen blogs over authenticiteit, terwijl we - te - gretig data verzamelen. Zullen we daar eens mee stoppen?
![[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen
![[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?
Een succesvolle online strategie is sinds de opkomst van zoekmachines vrijwel altijd gebouwd op een sterke aanwezigheid binnen het Google-ecosysteem, maar voor het eerst zie ik een mogelijke kentering. De opkomst van AI, samen met veranderingen in zoek- en winkelgedrag, brengt Google in het nauw.
![[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.

[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.

[column] Kan pricing de wereld redden?
Sommigen ontkennen het, maar er is geen ontkomen aan: we zien langzaam maar zeker de gevolgen van een wereldwijde klimaatcrisis. De extreem hete zomers, bosbranden in Zuid-Europa, droogvallende rivieren in de zomer of juist massale overstromingen, die vorig jaar ook ons land teisterden.

[column] Influencermarketing is stuk en zo kunnen we het repareren
Een veelgebruikte manier om jongeren te bereiken is influencermarketing. Er is in de afgelopen jaren een hele industrie ontstaan, die nog steeds bloeit en groeit, maar er zit toch iets fundamenteel fout in de meeste samenwerkingen tussen merken en influencers. Influencermarketing is stuk. Hoe kunnen we het repareren?

[column] Fake news in marketingpresentaties
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.

[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets
Terwijl wij ons druk maakten over lockdowns of het bedenken van onze nieuwe purpose, heeft een andere beroepsgroep stilletjes zijn definitieve doorbraak beleefd in ons land: de Fake Guru. Was het eerst alleen nog maar irritant, steeds diezelfde joker die je aan het dropshippen wilde krijgen, nu is het een ware plaag.

[column] Moneyball-marketing
Tien jaar geleden kwam Moneyball uit, inmiddels een van mijn favoriete sportfilms. Nu ben ik geen overmatig liefhebber van cliché honkbalfilms, maar ik werd gegrepen door het verhaal dat underdogs kunnen winnen door slimmer te zijn dan hun tegenstander. Een principe dat kansen biedt voor marketing.

[column] Waarom zien webshops er al 20 jaar hetzelfde uit?
Dankzij corona doen we meer dan ooit onze aankopen online, maar bij elk bezoek viel een ding mij enorm op: de meeste webshops zijn ontzettend weinig innovatief en dat biedt kansen…

[column] Waarom veel eigen contentplatformen keihard zullen falen
Fd.nl kopte onlangs: ‘Grote sterren lokken hun fans weg van Facebook en Instagram’. Op deze manier willen ze minder afhankelijk zijn van de grote techplatformen, direct kunnen communiceren met hun fans en zo een extra inkomstenbron aanboren. Op papier een goed idee, maar in de praktijk zal het overgrote deel van deze apps falen.

[column] F*ck performancemarketing en bouw een merk
Een van de meest interessante marketingcases van het afgelopen jaar was er niet een waarin ons verteld werd hoe geweldig een merk iets had aangepakt, maar een waarin het merk toegaf grote fouten gemaakt te hebben. Fouten waar we van kunnen en moeten leren.

[column] Marketeer doe minder, maar beter!
De zomervakantie is een mooi moment om eens goed na te denken over het komende half jaar. Ons hoofd mag dan (nog) wel leeg zijn, onze agenda’s zitten al snel bomvol. Daarom is juist nu een uitstekend moment om te bepalen wat je op werkgebied allemaal nog wil doen, maar vooral wat je vanaf nu niet meer wilt doen.

[column] Waarom video's viraal gaan (en die van jou niet)
Het is een bekend fenomeen in ons werkveld: marketeers die klagen over teruglopend organisch bereik op social media.

[column] Wees minder sexy
Het is treurig maar waar. Onlangs sprak ik met een marketeer wiens grootste uitdaging in het nieuwe jaar is om geschikte influencers te vinden. En hij had ook nog geen idee wat hij precies aan moest met TikTok. Kortom, ook in 2020 maken genoeg marketeers zich druk om hypes en ‘shiny new toys’.
- AlgemeenNieuws Cannes Lions scherpt regels aan na...Nieuws [onderzoek] Kwart Nederlanders past...Nieuws [mediabazen] IPG Mediabrands: Edward...Nieuws Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x...Nieuws Felle kritiek op Sire-campagneNieuws ‘Stats for Equality’ tegen...
- B2BNieuws Payroll-startup Employes overgenomen...Nieuws Marketingtransfers week 27, 2025Nieuws Marketingtransfers week 26, 2025Nieuws Centraal Beheer: werkdruk zet...Nieuws Dotdotdash opent Europese hub in...Weblog [column] LinkedIn en PR zijn on the...
- BureausNieuws Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom...Nieuws Wereldwijde herpositionering...Nieuws [column] De enige merkwaarde die er...Nieuws Cortina viert eigenheid met nieuwe...Nieuws Mad Mojo wil merken van binnenuit...Nieuws Artis beleef je van zonsopgang tot...
- ContentmarketingNieuws Inschrijving Grand Prix Content...Nieuws Campagne Nestlé draait om verhalen...Nieuws Stayokay speelt met vooroordelen in...Nieuws Decathlon viert zomerse klassiekers...Weblog [column] De generatie van alles en...Nieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...
- DesignNieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...
- Food en RetailNieuws René Repko tijdelijk aan het roer...Nieuws Koninklijke Eru smelt erfgoed en...Nieuws [marketeer 227] Ragna Hes en Kees...Nieuws Louise Picquet van Kellanova:...Nieuws Snackmerk Rewind onthult maïschips...Nieuws ACM waarschuwt: winkeliers moeten...
- MediaNieuws HBO Max personaliseert sportreclameNieuws OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio...Nieuws VMN media neemt Elba\Rec over voor...Nieuws NDP Nieuwsmedia stelt bescherming...Nieuws Cupra en Audio Obscura onthullen...Nieuws Mediahuis geeft abonnees van 9...
- Online MarketingNieuws Nederlanders shoppen bewust en...Weblog [column] Marketingfacts Focus #5Nieuws DNB: Online kaartbetalingen sterk in...Nieuws AI-modellen geven vergeten mode een...Nieuws Bijna helft Nederlanders lid van...Nieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...
- SponsoringNieuws Nike's Oranje Fatalis-campagne voor...Nieuws Rabobank Utrecht nieuwe partner...Nieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- 'Smeuïge' samenwerking tussen... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers