Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival

- Food-en-retail
- 11 jul 2025 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 11 jul 2025 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
Koninklijke Eru heeft dit jaar een opvallend nieuw hoofdstuk toegevoegd aan haar merkstrategie: een eigen festival in... Woerden. Het A-merk met meer dan 200 jaar historie wil zich hiermee positioneren als relevant, lokaal betrokken en sociaal zichtbaar.
De merkactivatie tijdens het tweedaagse muziek- en foodfestival was een voorbeeld van hoe erfgoed en vernieuwing hand in hand kunnen gaan. Als hoofdsponsor van ’t Wonder zette Koninklijke ERU een doordachte merkactivatie neer; gericht op jong en oud, smaakbeleving en sociale zichtbaarheid.
Merkactivatie in de praktijk
Als hoofdsponsor van het festival was Koninklijke Eru volop zichtbaar, bezoekers konden het merk letterlijk en figuurlijk proeven. Van Eru-gerechten bij de foodtrucks en branding op het terrein tot opvallende buckethats in kenmerkend Eru-rood en een kidsplein in Eru-stijl. Het merk was overal op het festivalterrein aanwezig. Bezoekers maakten bovendien kans op een jaar lang gratis Goudkuipje via de ‘gouden festivalmunt’-actie. De aanwezigheid van het populaire duo Suzan en Freek – die ondanks persoonlijke omstandigheden toch optraden – zorgde voor extra media-aandacht.
Doelstelling en merkstrategie
De merkactivatie maakt naar eigen zeggen deel uit van Eru’s bredere 360° strategie om haar merkwaarden – kwaliteit, passie en inspiratie – zichtbaar te maken in contexten waar het merk authentiek tot zijn recht komt. In dat kader is de keuze voor festival ’t Wonder in Woerden allesbehalve toeval.
'Als Woerdens bedrijf voelen wij ons nauw verbonden met de stad en haar inwoners. Met dit festival wilden we dat gevoel tastbaar maken – én uitbreiden', reageert Audrey van Ham, Co-CEO van Koninklijke Eru. 'We geloven dat mensen een merk pas echt ervaren als het alle zintuigen raakt. Daarom kozen we voor deze total experience, waarbij we kwaliteit, plezier en ons erfgoed combineren.'
Woerden is niet alleen de kaasstad van Nederland, maar ook de thuisbasis van Eru: hier begon 200 jaar geleden het verhaal van Koninklijke Eru. En tot op de dag van vandaag wordt er nog steeds kaas geproduceerd in het hart van de stad, meldt het kaasmerk trots. 'Door zich te verbinden aan een lokaal festival op deze historische locatie, verbindt Eru haar erfgoed letterlijk en figuurlijk aan het heden. Deze activatie laat zien hoe een merk met 200 jaar historie aansluiting vindt bij nieuwe generaties, zonder zijn wortels te verloochenen. Door fysieke aanwezigheid, lokale samenwerking en sociale betrokkenheid ontstaat een merkbeleving die geloofwaardig én toekomstgericht is. Met het festival als podium slaat Koninklijke Eru een brug tussen traditie en innovatie, en maakt het merk zichzelf opnieuw relevant, niet alleen als producent van smeltkaas, maar als vertrouwd kwalitatief onderdeel van het dagelijkse gezinsleven in Nederland.'
Resultaten & impact
Het festival trok meer dan 8.000 bezoekers, waarvan een groot deel actief in contact kwam met Koninklijke Eru, fysiek en digitaal, onder andere via de 360° camera activatie en social media posts. De opvallende branding zorgde voor hoge herkenbaarheid op het festival, terwijl het product letterlijk werd geproefd in verschillende variaties bij het foodcourt.
'Een merk met historie dat vandaag nog net zo relevant is als 200 jaar geleden. Dankzij strategieën die niet alleen lokaal verbinden, maar ook structureel bijdragen aan merkvoorkeur. Dát is marketing die lekker gesmeerd loopt', aldus Audrey van Ham, co-CEO van Koninklijke Eru.
beeld: Eru
Over Koninklijke Eru
'Koninklijke Eru is een Nederlands kaasbedrijf dat kwaliteit smeltkaas producten maakt vanuit Woerden. In de ruim 200 jaar dat het bedrijf bestaat, heeft het een plek veroverd in de harten van vele Nederlanders, onder andere met het bekendste product Eru Goudkuipje. Sinds 2024 is Koninklijke Eru onderdeel van de St. Paul Group. Zie voor meer info Eru.com.'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Co-CEO
- marketing
- Eru
- Koninklijke Eru
- Woerden
- Audrey van Ham
- smeerkaas
- ze smelten de kazen
- gesmeerd lopen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers