Veggies First: van bijgerecht naar craving

- Food-en-retail
- 1 jul 2025 @ 08:41
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 jul 2025 @ 08:41
- Tamara de Vos
De internationale groentecampagne ‘Veggies First’ is gelanceerd in Nederland. De beweging richt zich op het verhogen van de groenteconsumptie onder generatie Z en jonge millennials, met als doel om groente tegen 2035 structureel de hoofdrol te geven in het dagelijkse eetpatroon.
Volgens Annelies Blaauwkamer, woordvoerder van Veggies First, is gedragsverandering alleen mogelijk als gezonde keuzes makkelijker worden gemaakt: ‘We willen dat groente in 2035 de hoofdrol speelt in het dagelijks leven. Niet als bijgerecht, maar als vanzelfsprekend vertrekpunt van een maaltijd’, zegt Blaauwkamer. ‘Dat begint bij een omgeving die gezonde keuzes makkelijker maakt, thuis, in supermarkten, kantines en horeca.’
De campagnevideo van Veggies First
Ook prof. dr. Renger Witkamp, hoogleraar Nutritional Biology aan Wageningen University & Research, onderstreept het belang van de voedselomgeving: ‘Zo is 80% van het aanbod in supermarkten ongezond. Als we willen dat mensen gezonder eten, moeten we bij plekken die voeding aanbieden, zoals kantines, restaurants en supermarkten, beginnen. De gezonde keuze moet ook de makkelijke keuze worden.’
Groente aantrekkelijk maken
Veggies First wil groente zichtbaarder maken in het winkelschap en aantrekkelijker presenteren in maaltijden. ‘Fastfood associeer je vaak met “zin in!”, maar achteraf voel je je sloom of schuldig’, vervolgt Blaauwkamer. ‘Bij groente is het precies andersom: vooraf geen zin, achteraf een goed gevoel. Dat contrast willen we omdraaien: groente moet óók een snack-craving oproepen.’
Internationale ambitie
De beweging start in Europa, maar mikt op wereldwijde uitbreiding. In Nederland wordt samengewerkt met onder meer retailers, cateraars, scholen en voedselontwikkelaars om pilots op te zetten die groenteproducten toegankelijker maken. ‘Of je nu supermarktmanager bent, kantinebeheerder of voedingsontwikkelaar, iedereen kan bijdragen aan een omgeving waarin groente vanzelfsprekend en aantrekkelijk is’, besluit Blaauwkamer. ‘De tijd van alleen inspireren is voorbij. Het is tijd voor actie, met groenten op nummer één.’
De strategie, naamontwikkeling, branding en campagnes zijn in samenwerking met communicatieadviesbureau Closed on Monday ontwikkeld.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
- jongeren
- voedingsomgeving
- groenteconsumptie
- internationale campagne
- Veggies First
- gedragsverandering
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
- Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF... 30-06-2025
- Kassabon in supermarkt informeert... 27-06-2025
- Rivièra Maison tot verrassing... 26-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation