AI-modellen geven vergeten mode een nieuw gezicht

- Online
- 1 jul 2025 @ 17:27
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 jul 2025 @ 17:27
- Kel Koenen
Otrium, het Europese online outletplatform voor mode, heeft samen met digitaal bureau Dept een innovatieve AI-oplossing gelanceerd om een hardnekkig probleem in de mode-industrie aan te pakken: overtollige voorraad. De zogeheten Ovatars – zeven diverse, digitaal gecreëerde modellen – geven kledingstukken die anders in de schaduw blijven, een nieuwe kans op zichtbaarheid én verkoop.
‘Alle kleding hoort gedragen te worden’ is de missie van Otrium. Een missie die volgens medeoprichter Milan Daniels extra kracht krijgt door kunstmatige intelligentie. ‘Deze digitale avatars, geïnspireerd op mensen van allerlei achtergronden, geven ons de mogelijkheid om vergeten items op grote schaal nieuw leven in te blazen. Door de zichtbaarheid en creativiteit te vergroten, krijgt elk kledingstuk een eerlijkere kans om ontdekt en geliefd te worden.’
Het concept richt zich vooral op low-depth SKUs – kledingstukken waarvan nog maar enkele exemplaren beschikbaar zijn. Vanwege hun beperkte voorraad komen ze meestal niet in aanmerking voor een uitgebreide modelfotoshoot. Dankzij AI is dat verleden tijd: Otrium combineert eigen productfotografie met de virtuele modellen, zodat er alsnog hoogwaardige visuals kunnen worden gecreëerd.
Deze beelden worden vervolgens gebruikt op productpagina’s, in lookbooks en zelfs in geanimeerde campagnes. Het resultaat: een consistente, visueel aantrekkelijke presentatie die niet alleen de esthetiek van het platform versterkt, maar ook het verkooprendement verhoogt. Otrium verwacht met de inzet van de Ovatars een stijging van de conversiepercentages tussen de 15 en 50 procent.
Naast betere verkoopcijfers zorgen de Ovatars ook voor een kostenreductie. Otrium zag de uitgaven aan traditionele fotografie met zo’n 40 procent dalen. ‘We kunnen onze middelen nu veel gerichter inzetten voor groei en innovatie, zonder in te leveren op kwaliteit’, aldus Daniels. Bovendien draagt het project bij aan de duurzaamheid van het platform. Door het wegvallen van fysieke shoots en het efficiënter inzetten van bestaande voorraad, wordt verspilling tegengegaan. Alle kledingstukken op Otrium’s platform worden voortaan visueel vertegenwoordigd, wat zorgt voor maximale zichtbaarheid én een kleinere ecologische voetafdruk.

De Ovatars zijn meer dan digitale paspoppen. Elk van de zeven modellen heeft een eigen stijl, stemming en visuele identiteit, gebaseerd op data en klantinzichten. Zo is er Ava – The Minimal Muse, Zion – The Street Prodigy, en Luna – The Dream Caster. Andere namen zijn Kai – The Future Classic, Noor – The Power Pose en Sam – The Timeless Rebel. Ieder van hen spreekt verschillende klantsegmenten aan en zorgt zo voor een betere aansluiting bij uiteenlopende doelgroepen. Lucas Nutbey, SVP Strategy bij Dept: ‘Dit project vertegenwoordigt de toekomst van modetechnologie, waar data, design en technologie samenkomen. Het is een perfect voorbeeld van hoe AI zakelijke uitdagingen kan oplossen én positieve verandering kan ondersteunen.’
De Ovatars helpen bestaande kleding sneller hun weg naar klanten te vinden. Daarmee voegen ze een extra laag toe aan circulaire modepraktijken. Want hoe sneller een kledingstuk wordt verkocht, hoe kleiner de kans dat het blijft liggen of vernietigd wordt. En hoe minder productie nodig is om aan de vraag te voldoen.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

