Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


BMW zoekt monteurs via Reddit en fora
Om het groeiende tekort aan monteurs aan te pakken, kiest BMW Group Nederland voor een onconventionele route. In samenwerking met Monks zet het automerk de campagne ‘Pak een Sleutelrol’ in, waarmee het monteurs en autoliefhebbers actief benadert op Reddit en gespecialiseerde fora.

Sofi: social-first bureau voor missiegedreven merken
Young Ones Media heet voortaan Sofi. Met deze rebranding positioneert het bureau zich nadrukkelijk als social-first partner voor merken en organisaties die maatschappelijke thema’s voelbaar, begrijpelijk en activerend willen maken.

OOH groeit door met AI en emotie
Dentsu Benelux presenteert het nieuwe OOH Trendrapport 2025, waarin de nieuwste ontwikkelingen en innovaties binnen de Out-of-Home-branche worden samengebracht. Het rapport is opgesteld in samenwerking met JCDecaux, Artemis Academie, Raul & Rigel, Ocean Outdoor, Global Media & Entertainment en Bauer Media, en schetst een toekomstbeeld van een mediakanaal waarin technologie, data en creativiteit steeds meer samensmelten.

‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens Museumweek
De Museumweek (11–19 oktober) viert dit jaar niet alleen de rijkdom van de Nederlandse musea, maar ook de kracht van verbinding. Onder het motto ‘Ga! Maar ga samen’ roept de Museumkaart bezoekers op om cultuur te beleven in gezelschap – al krijgt ‘samen’ dit keer een onverwachte, fysieke betekenis. KesselsKramer, al jaren creatief partner van de Museumkaart, verbeeldt het thema op verrassende wijze: museumbezoekers die letterlijk op elkaars schouders zitten.

Go Ahead Eagles lanceert exclusieve kledinglijn met Don’t Waste Culture
Voetbalclub Go Ahead Eagles slaat voor zijn Europa League-campagne de handen ineen met het eveneens uit Deventer afkomstige kledingmerk Don’t Waste Culture (DWC). Samen brengen ze een exclusieve kledinglijn uit die de gedeelde trots en cultuur van stad en club viert.

DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten
DPG Media biedt alle studenten in Nederland tussen 16 en 25 jaar een gratis digitaal abonnement op al haar nieuwsmerken. Daarmee wil het mediabedrijf jongeren weer dichter bij kwaliteitsjournalistiek brengen en hun mediawijsheid vergroten.

McDonald’s lanceert Bouw Burger voor Kinderfonds
Om de groeiende wachtlijst bij de Ronald McDonald Huizen terug te dringen, introduceert McDonald’s een bijzondere donatiecampagne: de Bouw Burger. Vanaf 14 oktober kunnen gasten in alle restaurants voor 2 euro een symbolische burger van bakstenen toevoegen aan hun bestelling. De opbrengst gaat volledig naar de uitbreiding en verbouwing van de Huizen van het Ronald McDonald Kinderfonds.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 met Fish Tales-founder Bart van Olphen
Hoe maak je duurzame vis populair bij een breed publiek? In de vijfde aflevering van de podcastserie 'The Next Tony' gaan marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp in gesprek met Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales – het impactmerk dat duurzame, traceerbare vis rechtstreeks van kleinschalige vissers naar de supermarkt brengt.

Overstappen.nl lanceert merkcampagne met Kick de kikker
Overstappen.nl, al vijftien jaar een vaste waarde in online vergelijken, maakt de stap van functionele vergelijker naar herkenbaar consumentenmerk. In samenwerking met Fitzroy | United Playgrounds en mediabureau Draft Digital lanceert het bedrijf een ambitieuze merkcampagne met de nieuwe mascotte Kick de kikker en de slogan ‘Da’s altijd slim’.

Auping lanceert campagne rond ultiem slaapcomfort
Auping breidt haar merkpositionering 'Designed for Life' uit met een nieuwe campagne die draait om de belofte van ultiem slaapcomfort, waar vakmanschap, innovatie en design samenkomen. De commercial, ontwikkeld door N=5 en geregisseerd door Maria Bodil, verbeeldt ‘de slaap van je dromen’: hoe het voelt om op een Auping te slapen en uitgerust wakker te worden.

Amsterdam herleeft 1675 in virtual reality
In De Nieuwe Kerk in Amsterdam kunnen bezoekers deze herfst letterlijk door de geschiedenis wandelen. Entr presenteert er de primeur ‘De Botermarkt 1675’, een meeslepende virtualreality-ervaring waarin het Amsterdam van 350 jaar geleden tot leven komt.

Team5pm sluit zich aan bij internationaal netwerk Samy
Social agency team5pm is overgenomen door Samy, een internationaal social-first marketingbureau met meer dan 900 specialisten, werkzaam vanuit 20 kantoren in ruim 55 markten. Met de overname versnelt team5pm haar internationale groei en wordt de datagedreven content- en platformexpertise gecombineerd met het brede social-first aanbod van Samy, waarin influencer marketing, creativiteit, data, commerce en community samenkomen.

Nationale Opera & Ballet lanceert ‘Ervaar Grootser’
Voor het eerst in haar geschiedenis presenteert Nationale Opera & Ballet een overkoepelende merkcampagne: Ervaar Grootser. De campagne vormt een artistieke uitnodiging om iets te voelen dat groter is dan jezelf – een ode aan de magie van zang, dans, muziek, techniek en vormgeving die samen het alledaagse ontstijgen.

Mastercard lanceert inclusieve campagne ‘Op Gevoel’
Op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid lanceert Mastercard de campagne ‘Op Gevoel’ - een combinatie van een podcast en een zintuiglijke out-of-home-ervaring die de kracht en inspiratie laat horen én voelen van mensen met een visuele beperking. De campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en The Podcast Tailor, in co-creatie met blinde en slechtziende makers.

Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
Met een verrassingsmoment op station Den Haag Centraal zijn vandaag de zes genomineerde titels voor de NS Publieksprijs 2025 onthuld. De schrijvers werden live gepresenteerd aan reizigers, waarna de stembussen officieel werden geopend. De grootste publieksprijs voor boeken wordt dit jaar voor de 38e keer uitgereikt.

Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
De Nationale Jeugdraad (NJR) en Tinder bundelen hun krachten om jonge en nieuwe kiezers te stimuleren te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Via een drie weken durende in-appcampagne verschijnen vanaf 8 oktober ‘Swipe Cards’ in Tinder die praktische stemtips en informatie bevatten. Wie naar rechts swipet, komt terecht op de NJR-website met laagdrempelige uitleg en inspiratie om daadwerkelijk te gaan stemmen.

CZ omarmt ‘zorginstinct’ in nieuwe merkkoers
Zorgverzekeraar CZ heeft vandaag een nieuwe merkpositionering gelanceerd onder het motto ‘Alle mensen zorgen’. Met deze koers wil het merk dichter bij mensen komen en de betekenis van ‘zorgen’ verbreden. De aftrap is de campagne ‘Zorgen zit in onze natuur’, ontwikkeld door Ace, dat sinds kort strategisch en creatief partner is van CZ.

Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen
Het Voedingscentrum en Truman Amsterdam lanceren een opvallende bewustwordingscampagne tegen ‘eetdrammen’: het opdringerig aanzetten tot het eten van ongezond voedsel.

Echte dames, echte croquet: Van Dobben viert karakter
Alfred en OnSocial lanceren een nieuwe merkcampagne voor croquetmerk Van Dobben, waarin niet acteurs maar de échte dames van de Amsterdamse Eetsalon de hoofdrol spelen. In de campagne staat de merkessentie ‘echt genieten van uitgesproken karakter’ centraal.

Eindhoven lanceert ‘Live at Philips Stadium’
Het Philips Stadion in Eindhoven krijgt een nieuw zomers gezicht. Samen met evenementenorganisatie This is Live Group kondigt het stadion de reeks Live at Philips Stadium aan: een maand vol grote concerten en muzikale beleving in juni en juli 2026. Van vrijdag 5 juni tot en met zaterdag 4 juli verandert het stadion meerdere keren in een bruisend decor voor nationale en internationale artiesten, verrassende thema-avonden en grootschalig entertainment.

D66 maakt ruimte met campagne ‘Het kan wél’
Met de Tweede Kamerverkiezingen in aantocht trapt D66 haar nieuwe campagne ‘Het kan wél’ af. De campagne, ontwikkeld door een speciaal campagneteam in samenwerking met Cheil Benelux, is sinds dit weekend te zien op televisie, outdoor en online. Centraal staat het thema ‘ruimte’ – ruimte voor vrijheid, vooruitgang, het klimaat en voor elkaar.

FonQ inspireert met nieuwe woonstijlcampagne
Online woonwinkel fonQ lanceert in samenwerking met team5pm een nieuwe online campagne die Nederlanders inspireert om hun eigen woonstijl te ontdekken. De campagne, die vandaag live gaat, draait volledig om stijlzin – van het eerste idee ‘ik wil iets nieuws’ tot het vinden van dat ene item dat een interieur persoonlijk maakt.

Universiteiten geven leraar statusboost met knipoogcampagne
Met humor en zelfspot lanceren de Universiteiten van Nederland, samen met bureau KesselsKramer, een campagne die het leraarschap de status geeft die het verdient. Waar functietitels als CEO, consultant en executive vaak statusverhogend werken, krijgen academische leraren nu een vergelijkbare, maar ludieke upgrade.

ASN Bank helpt starters hun woondromen waarmaken
ASN Bank richt zich in haar nieuwste campagne op starters op de woningmarkt. Met de boodschap ‘Breng jouw toekomstdromen dichterbij met een hypotheek van ASN Bank’ laat de bank zien hoe zij meewerkt aan een mooiere toekomst - op de optimistische toon die inmiddels kenmerkend is voor het merk.

Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
Met de oprichting van Stichting NU.nl en Stichting RTL Nieuws wordt de redactionele onafhankelijkheid van beide nieuwsmerken structureel versterkt. De stap volgt op de overname van RTL Nederland door DPG Media, waarvoor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voorwaarden stelde. Tegelijk zijn de redactiestatuten van beide redacties vernieuwd.

Polestar lanceert filmische onthulling met Alexander Skarsgård
Polestar zet storytelling centraal bij de lancering van zijn nieuwste model: de Polestar 5, een volledig elektrische vierdeurs Grand Tourer. In een filmische walkaround-film onthult Hollywoodacteur Alexander Skarsgård – bekend van ‘Succession’, ‘Big Little Lies’ en ‘Murderbot’ – het nieuwe model op geheel eigen wijze.

MediaMarkt blaast iconische pay-off nieuw leven in
MediaMarkt trapt een nieuwe fase van merkcampagnes af met een frisse, eigentijdse versie van de iconische slogan ‘Ik ben toch niet gek’. De slogan, al jaren stevig verankerd in het geheugen van de consument, krijgt hiermee een creatieve doorstart in een campagne die draait om beleving in plaats van alleen prijs.

Skelet Aat Veldhoen zet Amsterdam aan het denken
Voor de expositie ‘Aat Veldhoen – Realist tot in de Kist’ in Museum Tot Zover ontwikkelde OK Creative Agency (Onze Kapel) een opvallende campagne rond de vraag: ‘Wat is het mooiste dat jij kan zeggen over de dood?’

Joe Public lanceert Joe Live
Joe Public breidt zijn dienstverlening uit met een nieuw label: Joe Live, gericht op sponsoring en activatie van live events zoals festivals en sportevenementen. Het bureau haalt hiervoor zwaargewicht Marcel Surendonk binnen als Head of Joe Live.

Zwijsen lanceert emotionele campagne voor Open Up
In aanloop naar de Dag van de Leerkracht heeft uitgeverij Zwijsen een ontroerende campagne gelanceerd voor Open Up, de nieuwste Engelse lesmethode voor het basisonderwijs. Creatief bureau LifeHunters tekende voor de ontwikkeling van het concept.

De Speld & Partners steunen ElevatorBrief
Satirisch mediaplatform De Speld & Partners gaat een samenwerking aan met creatief bureau Closed on Monday voor het initiatief ElevatorBrief. Hiermee stellen zij hun kanalen – goed voor een mediawaarde van €15.000 – ter beschikking aan de winnaar van de creatieve pitch.

Mercurs 2025: de genomineerden zijn bekend
De spanning stijgt in magazineland: de nominaties voor de Mercurs 2025 zijn bekendgemaakt. In totaal dingen 18 kanshebbers mee naar de vakprijzen, verdeeld over vijf categorieën. Donderdag 20 november worden de winnaars feestelijk gehuldigd in Studio21 op het Mediapark in Hilversum.

Ciomo omarmt Italiaanse flair met rebrand
Vengean heeft voor Ciomo, onderdeel van optiekgroep Nexeye (waaronder Hans Anders, Direkt Optik en eyes + more), een complete rebrand ontwikkeld. Het eyewear merk krijgt een nieuwe merkstrategie en visuele identiteit, geïnspireerd door 'La Dolce Vita': de kunst van stijlvol Italiaans genieten.

Campagne OCW koppelt creators aan jonge docenten
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) lanceert een nieuwe campagne die jongeren op een frisse manier laat kijken naar een carrière in het onderwijs. Niet via traditionele spotjes of voorlichtingsfolders, maar met herkenbare formats en populaire creators als de Bankzitters en de Laatkomers. Zij werken samen met jonge docenten die hun eigen ervaringen delen.

PostNL beloont honden met ‘Kwispel’-sticker
In aanloop naar Dierendag zet PostNL honden in het zonnetje. Duizenden post- en pakketbezorgers delen deze week niet alleen pakketten en brieven uit, maar ook kleine presentjes voor trouwe viervoeters. Huizen waar een vriendelijke hond woont, krijgen bovendien een speciale ‘Kwispel’-sticker op de voordeur.

Heineken opent vergeten daken met Rooftop Revival
Heineken lanceert met Rooftop Revival een nieuwe wereldwijde campagne die vergeten stedelijke ruimtes nieuw leven inblaast. In Seoul werden verlaten daken omgetoverd tot bruisende ontmoetingsplekken, waar duizenden stadsbewoners samenkwamen voor muziek, kunst en culinaire ervaringen.

Wehkamp introduceert nieuwe merkidentiteit
Wehkamp heeft haar nieuwe merkidentiteit gelanceerd: ‘Altijd Wehkamp, sinds 1952’. Daarmee wil het online warenhuis de blijvende relevantie en het vertrouwde gevoel benadrukken dat het merk al bijna 75 jaar lang biedt.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #3 met Sander de Klerk van The Good Roll
Hoe combineer je zakelijk succes met maatschappelijke impact? In de derde aflevering van de podcastserie The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Sander de Klerk, co-founder en Chief Rolling Officer van The Good Roll.

Omzet per fte bij bureaus blijft stabiel
De gemiddelde omzet per fte bij agencies met 5 tot 120 medewerkers ligt halverwege 2025 op €114.000. Dat blijkt uit het Agencies Benchmark Report Q3 2025 van Simplicate, gebaseerd op data van bijna 550 bureaus. Daarmee blijft de omzet vrijwel gelijk aan de lichte piek van €115.000 in het eerste kwartaal.

Branche tekent voor eerlijke pitchpraktijken
Bij Felix Meritis in Amsterdam hebben op 29 september zeven brancheorganisaties – BvA, VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA – gezamenlijk de Pitchcode 2025 ondertekend. Voor het eerst schaart de creatieve industrie zich unaniem achter duidelijke gedragsregels rond briefings, selectieprocessen en honorering.

Inholland kiest Dentsu voor wervingscampagne
Hogeschool Inholland heeft Dentsu Creative Amsterdam aangesteld als nieuw creatief bureau voor de studentwerving. De samenwerking ging van start met de campagne 'Skills voor het leven', waarin studenten de vaardigheden delen die je niet in boeken vindt.

Recordaantal inzendingen Grand Prix Content Marketing
De Grand Prix Content Marketing (GPCM) breekt dit jaar alle records. Voor de editie van 2025 zijn meer dan 100 cases ingezonden, een absoluut hoogtepunt in de geschiedenis van de prestigieuze prijsuitreiking.

Gala verdubbelt opbrengst voor stamceldonatie
De tweede editie van het Sta op voor Stamcellen Gala in het Prinses Theater in Rotterdam heeft €130.000,- opgeleverd. Dat is ruim het dubbele van de opbrengst bij de eerste editie. Het geld gaat naar Matchis Fonds Stamceldonatie, dat zich inzet voor het werven en registreren van stamceldonoren.
- AlgemeenNieuws OOH groeit door met AI en emotieNieuws Tom de Bruyne (Sue): 'Het idee...Weblog [column] Vertraging is het nieuwe...Weblog [column] AI hongert naar echte mensenNieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 met...Weblog [column] Het einde van marketing
- B2BNieuws Marketingtransfers week 41, 2025Nieuws VER lanceert app...Nieuws Marketingtransfers week 40, 2025Nieuws Marketingtransfers week 39, 2025Nieuws Albert Heijn heeft primeur met IAB...Nieuws Nieuwe campagne benadrukt belang...
- BureausNieuws Sofi: social-first bureau voor...Nieuws ‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens...Nieuws Initiative en Yune winnen...Nieuws Triodos Bank kiest Gardeners en...Nieuws Overstappen.nl lanceert merkcampagne...Nieuws Auping lanceert campagne rond ultiem...
- ContentmarketingNieuws Porsche en Smeg bundelen hun...Nieuws KNRM richt vizier op toekomst met...Nieuws Zilveren Kruis en KNVB trappen...Nieuws Amsterdam herleeft 1675 in virtual...Nieuws Transavia viert 60-jarig jubileum...Nieuws Hart Voor De Zaak promoot...
- DesignNieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...
- Food en RetailNieuws Joost van den Berg van Dr. Oetker:...Nieuws McDonald’s lanceert Bouw Burger voor...Nieuws Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw...Nieuws EU-verbod op plantaardige...Nieuws Albert Heijn, Aldi en Fish Tales...Nieuws Kinderen grijpen naar Whopper in...
- MediaNieuws DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichtenNieuws Mediabedrijven vrezen forse klap...Nieuws Onderzoek PepsiCo bevestigt...Nieuws Avant Garde opnieuw gelanceerd als...Nieuws Ad Alliance en RTL testen nieuwe...Nieuws Stichtingen borgen onafhankelijkheid...
- Online MarketingNieuws BMW zoekt monteurs via Reddit en foraNieuws Humor en gedragspsychologie tegen...Nieuws Adobe lanceert tool voor...Weblog [column] De schizofrene ziel van de...Nieuws Nederlandse e-commerce groeit - Ikea...Nieuws AI-modus komt naar 'Google Zoeken'...
- SponsoringNieuws Go Ahead Eagles lanceert exclusieve...Nieuws Ikea steunt Natuurmonumenten: 'Geef...Nieuws Vebego sponsort curling richting...Nieuws Jumbo Sports nieuwe partner Tulp...Nieuws Hera United trapt af met top...Nieuws Beko nieuwe confidence partner van...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement...
- Nederlandse e-commerce groeit - Ikea en MediaMarkt nieuw in...
- AI-modus komt naar 'Google Zoeken' in Nederland - Nieuwe AI...
- Polestar lanceert filmische onthulling met Alexander Skarsgård
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan...
- [column] De schizofrene ziel van de AI-industrie
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- BMW zoekt monteurs via Reddit en fora15-10-2025
- Humor en gedragspsychologie tegen... 15-10-2025
- Adobe lanceert tool voor... 15-10-2025
- Nederlandse e-commerce groeit - Ikea... 09-10-2025
- AI-modus komt naar 'Google Zoeken'... 08-10-2025
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in... 07-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes