Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
Mediahuis E-commerce, onderdeel van Mediahuis Nederland, heeft het Thuiswinkel Waarborg Duurzaamheidscertificaat ontvangen. Daarmee wordt het bedrijf erkend voor zijn structurele en strategische aanpak van duurzame e-commerce.

‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
'Je moet de groenten van Hak hebben is al decennialang een bekende slogan, maar blijkt anno 2025 nog altijd springlevend. Liefst 79% van de Nederlandse consumenten koppelt deze pay-off moeiteloos aan het merk Hak. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van sonic branding agency Tambr, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research.

PXR verkoopt advertentieruimte voor Voetbal.nl
PXR en Voetbalmedia slaan de handen ineen: vanaf 1 augustus wordt PXR verantwoordelijk voor de verkoop van online advertentieruimte op de Voetbal.nl website en app. Met deze strategische samenwerking verbindt PXR zich aan een omvangrijke en trouwe doelgroep binnen het Nederlandse amateurvoetbal.

Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR aan het denken
Een paar oranje hesjes, een handvol borden en een idee: creatief bureau Klabats en Droombaas-initiatiefnemer Koen Lohmann wisten vorige week op ludieke wijze de aandacht van de HR-wereld te grijpen.

Digitale bureaus toonden veerkracht in 2024
De jaarlijkse benchmark van Dutch Digital Agencies (DDA) laat zien dat de digitale bureauwereld in 2024 veerkrachtig heeft gereageerd op een uitdagend marktklimaat. Ondanks een daling in het aantal fte’s, bleven de meeste bureaus winstgevend en lieten ze zelfs een lichte omzetgroei zien. Vooral de zogeheten High Performers onderscheiden zich door slimme keuzes in teamopbouw en technologie.

Nieuwe NIX18-campagne richt zich op ouders
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) lanceert de campagne ‘Ik leerde je NIX’ als vervolg op de inmiddels tien jaar lopende NIX18-campagne. De boodschap: ouders spelen een cruciale rol in het alcoholgedrag van hun kinderen.

Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw gezicht
Evian heeft tenniskampioen Carlos Alcaraz officieel verwelkomd als nieuwe wereldwijde merkambassadeur. De Spaanse topper, die onlangs nog geschiedenis schreef met zijn overwinning op Roland Garros, sluit zich aan bij het watermerk om de kernboodschap 'Live Young' uit te dragen.

DPG Media lanceert Ad Manager+
Ad Manager+ is een suite van vier AI-gedreven tools binnen het bestaande self-service platform Ad Manager. Tijdens het jaarlijkse klantevenement Grow Live presenteerde DPG Media deze innovatie als antwoord op de groeiende behoefte aan efficiëntere en slimmere advertentiecampagnes, zónder in te leveren op controle, transparantie of brand safety.

Onderzoek ‘State of Pricing 2025’ van start
Wat doen pricing-koplopers anders dan achterblijvers? Welke trends bepalen het speelveld in 2025? En hoe scoort jouw organisatie ten opzichte van de rest van de markt? Het jaarlijkse ‘State of Pricing’-onderzoek van The House of Marketing is weer van start gegaan en roept marketing- en pricingprofessionals in Nederland en België op om deel te nemen.

Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
Per 1 juli treedt Viaplay toe tot Screenforce, de Nederlandse marketingorganisatie voor Total Video. Daarmee worden de lineaire zenders Viaplay TV en Viaplay TV+ voortaan meegenomen in het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

DDB Amsterdam nieuwe creatieve partner Transavia
Transavia heeft na een uitgebreide pitch DDB Amsterdam geselecteerd als nieuwe strategische en creatieve partner. De luchtvaartmaatschappij, die in oktober 2025 haar 60-jarig bestaan viert, grijpt dit jubileum aan om het merk klaar te maken voor de toekomst.

Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
Context is niet alleen koning, het is ook een katalysator voor merkimpact. Dat blijkt uit een nieuw neurowetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Kinesso en Braingineers, in samenwerking met Seedtag en IPG Mediabrands.

Adpaq en OMS samen in programmatic audio
Het digitale audio platform Adpaq heeft zijn eerste grote mediapartnership gesloten met One Media Sales (OMS). Dankzij deze samenwerking wordt het programmatic aanbod van Adpaq verrijkt met de premium audio-inventory van OMS, waaronder de bekende radiomerken Radio 538, Sky Radio, Radio 10, Radio Veronica, 100% NL en SLAM!, evenals podcasts van Audiohuis, Dag en Nacht Media en Tonny Media.

Nieuwe BrandMR-campagne maakt juridische twijfel zichtbaar
BrandMR – uitgesproken als ‘Brandmeester’ – lanceert een impactvolle nieuwe campagne die de emotionele realiteit van juridische conflicten blootlegt. Aan de hand van échte klantverhalen en visueel materiaal uit waargebeurde casussen, laat de campagne zien hoe verwarring en twijfel kunnen omslaan in daadkracht en duidelijkheid.

Sun brengt humor in huishoudelijke strijd
In veel Nederlandse huishoudens vormt de vaatwasser onverwacht vaak het toneel van discussies. Wie stapelt er verkeerd? Moeten vorken met de tanden naar boven of beneden?

Transavia viert 60-jarig jubileum met vernieuwde merkuitstraling
Transavia bestaat in oktober 2025 precies zestig jaar. Ter gelegenheid van dit bijzondere jubileum lanceert de luchtvaartmaatschappij een vernieuwde merkuitstraling die vanaf eind oktober gefaseerd wordt uitgerold in Nederland en Frankrijk.

Kunstenaars centraal in nieuwe campagne Holland Festival
Het Holland Festival vervolgt ook dit jaar zijn visuele koers met een gedurfde campagne waarin de kunstenaars zélf het middelpunt vormen. In samenwerking met KesselsKramer en fotografenduo Blommers/Schumm wordt voortgebouwd op de positionering ‘Groundbreaking performing arts’ die vorig jaar werd geïntroduceerd.

Advertentiemarkt Nederland groeit naar €6,7 miljard
De Nederlandse advertentiemarkt heeft in 2024 een stevige groei doorgemaakt van 9,5%, aangedreven door een robuuste economie en hoge consumentenkoopkracht. Daarmee komt de totale omzet uit op €6,7 miljard, wat Nederland op de 15e plaats zet van grootste advertentiemarkten wereldwijd.

Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
VodafoneZiggo heeft na een uitgebreide bureauoriëntatie gekozen voor Indie Amsterdam als nieuw reclamebureau. De samenwerking gaat direct van start met de introductie van een groots opgezette merkcampagne voor Vodafone, waarin alledaagse momenten centraal staan waarop technologie precies op het juiste moment het verschil maakt.

Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
Specsavers lanceert nieuwe merkcampagne waarin de missie van het familiebedrijf centraal staat: goede oog- en hoorzorg bereikbaar maken voor iedereen. Het is de eerste campagne die voortkomt uit de samenwerking met creatief bureau Alfred.

Goudwisselkantoor zet goud om in geluk
Goudwisselkantoor laat met zijn nieuwe campagne zien dat de waarde van oude sieraden verder reikt dan geld. Onder de slogan ‘oud wordt nieuw’ richt het bedrijf zich op mensen die hun sieraden willen inruilen voor iets dat daadwerkelijk waarde toevoegt aan hun leven — of dat nu een praktische aankoop is, of een dierbare herinnering.

Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
Cheil Benelux heeft Sanne Houterman aangesteld als nieuwe Strategy Director. Ze is per direct verantwoordelijk voor de strategische leiding van het bureau en de advisering van alle klanten. Houterman komt over van Publicis Groupe, waar ze de afgelopen jaren werkte op accounts als Eneco, de Politie en de Rijksoverheid.

Kemari kiest koers: creativiteit met karakter
Bureau Kemari presenteert zich met een vernieuwde positionering, een frisse koers en een nieuwe website. Niet als een cosmetische rebranding, maar als het logische gevolg van een ingrijpende interne transformatie. ‘Onze positionering is geen imago, maar de vertaling van wie we echt zijn’, zegt manager operations Lowie de Haar.

WPP is Creative Company of the Year
WPP is tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity 2025 uitgeroepen tot Creative Company of the Year. De titel bekroont de creatieve prestaties van het netwerk en haar bureaus wereldwijd. In totaal verzamelden WPP-agentschappen maar liefst 168 Lions, waaronder een felbegeerde Titanium Lion, 10 Grand Prix, 23 Gouden, 53 Zilveren en 81 Bronzen Lions.

Creativiteit zonder excuses: bouwen aan merken met lef
Kika Douglas is sinds januari 2024 Executive Creative Director van LePub Amsterdam, onderdeel van het internationale Publicis-netwerk. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met haar over creatief leiderschap, innovatie, cultuur, het bouwen van merken, internationale samenwerking en de rol van AI.

Heineken wint recordaantal Lions in Cannes
Heineken heeft tijdens het Cannes Lions Festival 2025 zijn grootste creatieve overwinning ooit geboekt. De bierbrouwer sleepte maar liefst 27 Lions in de wacht – 4 Goud, 10 Zilver en 13 Brons – verdeeld over 14 campagnes en 9 categorieën. De meeste prijzen (25 stuks) kwamen voort uit samenwerkingen met LePub.

Brons voor DDB Amsterdam bij Young Lions
Op de slotdag van het Cannes Lions International Festival of Creativity zijn de winnaars van de Young Lions 2025 bekendgemaakt. In de categorie Print behaalde het juniorenteam van DDB Amsterdam een eervolle Bronzen Leeuw.

Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Heineken is een samenwerking gestart met PR- en strategiebureau Hagens. De samenwerking richt zich op strategisch PR-advies en ondersteuning bij internationale corporate communicatieactiviteiten van het bierconcern.

‘Marketeers moeten minder student en meer beoefenaars van cultuur worden’
TikTok is in zes jaar uitgegroeid van een onbekende nieuwkomer tot een dominante speler in het medialandschap en het platform blijft evolueren. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met Sofia Hernandez, Global Head of Business Marketing bij TikTok, over merkengagement, educatie, contentcultuur en de razendsnelle technologische versnelling waarin ze opereert.

Van duurzame kruk tot circulaire spirit: winnaars VM Packaging Awards 2025
Tijdens een feestelijke bijeenkomst op de 24e verdieping van het nhow hotel in Amsterdam zijn de VM Packaging Awards 2025 uitgereikt. Onder leiding van presentator Renze Klamer werden acht hoofdprijzen toegekend in negen categorieën, plus één publieksprijs. Alleen in de categorie Food Vers wees de jury geen winnaar aan.

Presenter en Crossphase kiezen voor AI-gedreven toekomst
Content- en communicatiespecialisten Presenter en Crossphase gaan voortaan gezamenlijk verder. Beide bureaus blijven opereren onder hun eigen naam en vanaf hun eigen locatie, maar slaan strategisch de handen ineen om sterker in te spelen op de snel veranderende markt.

Engie toont menselijk gezicht met gemak
Energiebedrijf Engie heeft haar nieuwe merkcampagne 'Het gemak van Engie' gelanceerd, waarmee het merk zich nadrukkelijker wil positioneren als empathisch en mensgericht. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met We Agency, dat verantwoordelijk was voor zowel strategie als creatie.

VanMoof geeft nieuwe S6 filmische landing
VanMoof is terug. Het iconische Amsterdamse fietsenmerk introduceert zijn gloednieuwe S6 Series met een spectaculaire campagne en een filmische brand film die letterlijk én figuurlijk uit de lucht komt vallen. De campagne ‘Ride like no other’ markeert de eerste grote stap sinds VanMoof onderdeel werd van McLaren Applied.

Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
‘Inslaan vóór we op vakantie gaan’ is de nieuwe zomercampagne van Kruidvat – en ook meteen de eerste uiting van het nieuwe bureau Suite Rouge, een speciaal label van Hotel L’Amour. De campagne speelt slim in op het vakantiegevoel dat loskomt zodra de koffers nog maar net van zolder zijn gehaald.

Samsung en Van Gogh Museum brengen kunst tot leven
In het weekend van 28 en 29 juni slaan Samsung en het Van Gogh Museum de handen ineen voor een opvallende kunstbeleving in het Vondelpark. Bij Het Blauwe Theehuis verrijst een vintage telefooncel waarin voorbijgangers een meeslepende interpretatie van Van Goghs beroemde 'Amandelbloesem' kunnen ervaren.

‘Beweeg waar je bent’: Dreaver lanceert thuisfitnesscampagne
Met een opvallende campagne introduceert het nieuwe merk Dreaver zichzelf aan Nederland. Het merk specialiseert zich in compacte loopbanden voor thuisgebruik en wil daarmee een frisse wind laten waaien door de wereld van vitaliteit en beweging. Merkidentiteit en campagne zijn ontwikkeld door creatief bureau Fitzroy.

Goud voor Hertog Jan en Gut Amsterdam in Cannes
Gut Amsterdam heeft donderdagavond tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity een Gouden Leeuw gewonnen in de categorie Creative Effectiveness voor de campagne 'Don't Drink Hertog Jan'. De campagne, die inspeelt op het idee van ‘verleiding door onthouding’, werd geprezen om zijn slimme effectiviteit en lange termijn impact.

TBWA\Neboko wint Zilveren Leeuw met ‘Maccie’
TBWA\Neboko heeft tijdens het Cannes Lions Festival een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Media (subcategorie Use of Mobile) met de campagne 'Maccie' voor McDonald’s. De campagne speelt in op de bijnaam die jongeren gebruiken voor het fastfoodmerk en viert die emotionele band door ‘Maccie’ prominent te verwerken in outdoor- en social-content.

KLM lanceert nieuw werkgeversmerk met Kaliber
KLM en Kaliber hebben samen het nieuwe werkgeversmerk van de luchtvaartmaatschappij gelanceerd onder de naam 'Always Aim Higher'. De campagne is een oproep aan nieuwsgierige professionals die vooruit willen en zich herkennen in de pioniersmentaliteit die KLM al 105 jaar kenmerkt.

Ola viert Amsterdam 750 met raketijsje
Ter ere van het 750-jarig bestaan van Amsterdam lanceert Ola een speciale ‘Amsterdam Raket’ in de rood-zwarte kleuren van de hoofdstad. Het limited-edition ijsje wordt op 21 juni feestelijk geïntroduceerd tijdens het concert van Kris Kross Amsterdam op het Festival op de Ring.
- AlgemeenNieuws DPG Media lanceert Ad Manager+Nieuws Van Gogh langs de Brabantse snelwegenNieuws Onderzoek ‘State of Pricing 2025’...Nieuws Retailhospitality als strategisch...Nieuws Europese Toegankelijkheidswet gaat...Weblog [column] Merkcoherentie
- B2BNieuws Mediahuis E-commerce behaalt...Nieuws PXR verkoopt advertentieruimte voor...Nieuws Marketingtransfers week 25, 2025Nieuws SoftwareOne en Eye-Able richten zich...Nieuws Adform introduceert visuele planner...Nieuws ‘Samen bouwen aan een verhaal’: AH...
- BureausWeblog column Gut Amsterdam neemt loopje...Nieuws All Response Media werkt voor...Nieuws Digitale bureaus toonden veerkracht...Nieuws Digitale bureaus toonden veerkracht...Nieuws Nieuwe NIX18-campagne richt zich op...Nieuws Independer vindt Happiness
- ContentmarketingNieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...Nieuws Libresse lanceert de Refresh Spot op...Nieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...Nieuws [column] Wachten als belevenis:...Weblog [column] De suikerbom en de...Weblog [column] Jong & conservatief?
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws Kassabon in supermarkt informeert...Nieuws Rivièra Maison tot verrassing...Nieuws Aix Rosé prolongeert Aixperiences...Nieuws Krekels op het menu: Kriket komt...Nieuws Eén swipe mixt twee bonensoorten:...Nieuws Mr Marvis opent eerste shop-in-shop
- MediaNieuws ‘Je moet de groenten van HAK hebben’...Nieuws Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna...Nieuws ACM akkoord met overname RTL...Nieuws Viaplay sluit zich aan bij ScreenforceNieuws Terug in de tijd met Google EarthNieuws Advertentiemarkt Nederland groeit...
- Online MarketingNieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...Nieuws Wat als je advertenties inspelen op...Weblog [column] Digitale ontgiftingNieuws WhatsApp krijgt advertentiesNieuws VanMoof lanceert S6: krachtiger en...Nieuws [column] Marketingtoppers in London...
- SponsoringNieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...Nieuws Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
- AI Assistent wil werken in Albert... 06-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation