Marketingtransfers week 26, 2025

Marketingtransfers week 26, 2025
  • B2b
  • 4 jul 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

‘By all means, move at a glacial pace’ is een van de hilarische tikje vileine opmerkingen van Miranda Priestly (gespeeld door Meryl Streep) in de film gebaseerd op het boek van de assistent van Anna Wintour. Well, Wintour has left the building… Hieronder een overzicht van iets minder bekende mensen die ook het oude vertrouwde nest hebben verlaten.

Anna Wintour, hoofdredacteur van de moeder aller Vogues en de baas van Anne Hathaway in de film The Devil wears Prada, gooit eindelijk het bijltje erbij neer! Na 37 jaar hoofdredacteurschap en op de leeftijd van 75 jaar vindt ze het welletjes. ‘Zij zal haar rollen als wereldwijd inhoudelijke baas bij Vogue en “chief content officer” voor mediabedrijf Condé Nast nog wel blijven vervullen. Voor deze functie houdt ze toezicht op merken als Wired, Vanity Fair, GQ, AD, Condé Nast Traveler, Glamour, Bon Appétit, Tatler, World of Interiors en Allure’, aldus het AD.

Anna Wintour

Zalando’s Laura Toledano
breidt haar rol als General Manager uit met België, Luxemburg en Nederland, naast haar bestaande markten Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Vanaf 1 juli zal zij officieel de Benelux-markten overnemen van Fabio Baum, die heeft besloten Zalando te verlaten. Zij zal de zes markten leiden als General Manager Western Europe. Voor haar tijd bij Zalando werkte Toledano bij France mode- en e-commercebedrijven zoals Monoprix en Veepee.

Laura Toledano

De Bijenkorf
benoemt Sean Hill tot nieuwe CEO per 1 juli 2025. De afgelopen vijf jaar was hij als managing director verantwoordelijk voor het vastgoed van Central Group Europe. Daarvoor werkte hij voor KaDeWe Group in Duitsland en La Rinascente in Italië. Voor zijn carrière in retail, heeft hij in de financiële en juridische sector gewerkt in de VS en Thailand. Hill vindt het belangrijk zich de cultuur van een land snel eigen te maken en volgt een intensieve cursus Nederlands bij ‘de nonnen in Vught’. André Maeder, CEO Selfridges Group, over zijn benoeming: ‘We zijn erg enthousiast over de komst van Sean als CEO van de Bijenkorf. Zijn ervaring en achtergrond maken hem bij uitstek de persoon die de Bijenkorf verder kan laten groeien, Samen met directie en management zal hij onze winkels en platforms verder ontwikkelen tot bestemmingen voor bijzondere ervaringen voor onze klanten.’ Hill volgt Matthijs Visch op, die november 2024 stopte vanwege persoonlijke redenen. Hill: ‘De rijke geschiedenis en unieke positie van de Bijenkorf maken dit bedrijf een Nederlands icoon. Ik vind het een enorme eer om verder te mogen bouwen op het sterke fundament dat is gelegd en om dit bijzondere bedrijf verder te laten groeien.’

Sean Hill

In het jaar waarin het bureau zijn 30-jarig jubileum viert, stelt Zandbeek een volledig nieuw managementteam aan. Met deze stap dragen directieleden Fleur en Jasper van Zandbeek de dagelijkse leiding over aan zes teamleden inclusief zus Violette van Zandbeek. De benoeming van het nieuwe MT markeert een volgende fase in de ontwikkeling van het Eindhovense bureau en familiebedrijf, dat in 1995 werd opgericht door Willem van Zandbeek (1952-2017). Zandbeek groeide onder de vleugels van dochter Fleur (44) en zoon Jasper (45) stapsgewijs uit van een bureau voor corporate communicatie en PR, naar een volwaardig creative consultancy met een sterke focus op hoogwaardig strategisch advies, excellente executie en topservice. Die koers blijft leidend. Fleur van Zandbeek, CEO: ‘De ambitie voor de toekomst is helder: Zandbeek wil het beste branding & communication agency onder de rivieren zijn voor merken en organisaties die het verdienen om gezien te worden.’ Het nieuwe managementteam bestaat uit: Robin van Gennep – Strategy Director, Maarten Stal – Creative Director, Violette van Zandbeek – Operations Director, Chery Colly – Client Services Director (Profit), Harrit Hoppenbrouwers – Client Services Director (Public) en Tara Pijs – Client Services Director (Public). Van Zandbeek vervolgt: ‘We zijn een ambitieus bureau met veel ruimte voor ondernemerschap en nieuwe ideeën. Met volop groeimogelijkheden voor iedere Zandbeker. De aanstelling van dit MT is daar het bewijs van. We vinden het belangrijk perspectief te bieden en dat actief uit te dragen. Jasper en ik staan nu een kleine tien jaar aan het roer van ons bedrijf. Om onze ambities te verwezenlijken, maken we meer tijd vrij om aan het bedrijf te werken en tegelijk creëren we zo een gezonde afstand van de dagelijkse operatie. Dat vinden we belangrijk voor de continuïteit van ons bedrijf, zodat we ook weer een volgende stap kunnen maken.’

V.l.n.r.: Robin van Gennep, Violette van Zandbeek, Maarten Stal, Chery Colly, Tara Pijs en Harrit Hoppenbrouwers | foto: Casper Rila

Digital creative agency Junction benoemt oud-Dept-partner Jord Wessels tot CEO en verwelkomt het AI-gedreven techbureau Béyonit als onderdeel van de organisatie. De dagelijkse leiding komt in handen van Wessels, die de potentie ziet in het noorden van Nederland: ‘We beschikken hier over topkwaliteit in design, development en strategie en doen echt niet onder voor de grote spelers elders in het land. Sterker nog, onze kracht ligt juist in onze nuchterheid, focus en flexibiliteit. Met de toevoeging van AI-expert Frank Zijlstra, founder Béyonit, en zijn team hebben we nu alle expertise in huis om niet alleen AI-strategieën voor klanten te ontwikkelen, maar ook de eigen processen te optimaliseren met AI gents. Zo ontstaat er ruimte voor meer impact, snellere innovatie en schaalbare creativiteit.’ Oprichter Junction Jochem van der Schoot vervolgt: ‘Nu is ons powerhouse écht compleet. Met Jord aan het roer en Béyonit als nieuwe technologiepartner hebben we alles in huis om door te groeien, ook internationaal. We bedienen straks klanten wereldwijd, maar het werk wordt volledig uitgevoerd met ons team in Nederland. Zo blijven we trouw aan onze manier van werken en aan de mentaliteit die Junction kenmerkt.’

Jochem van der Schoot, Jord Wessels en Frank Zijlstra

Filmproductiehuis Wefilm stelt de 25-jarige regisseur Valentijn van den Heuvel aan als het nieuwe creatieve aanspreekpunt voor bureaus. Roel Welling, co-founder van Wefilm: ‘Na vijftien jaar begint Wefilm als productiemaatschappij aan weer een nieuwe fase. Voor mij een logisch moment om de creatieve leiding over te geven en niet aan de minste: Valentijn van den Heuvel, een van de grootste creatieve regietalenten van Nederland. We voelen allemaal aan dat hij de perfecte sparringpartner voor creatieve teams en agencyproducers is in hun zoektocht naar een passende regisseur en executie. Ikzelf ga verder als creative director van ons nieuwe label We Agency.’ Van den Heuvel heeft er zin in: ‘Wefilm heeft me altijd geïnspireerd met films die verder durven te kijken dan het script, en waarin de menselijkheid centraal staat, zelfs binnen commerciële kaders. Prijswinnende films waarvan je ziet dat ze door een hecht team van talentvolle mensen gemaakt zijn. Die inspiratie neem ik mee in mijn nieuwe rol, waarin ik ons collectief van regisseurs samenbreng met bureaus om verhalen te vertellen die niet alleen goed gemaakt zijn, maar ook écht iets losmaken.’

Valentijn van den Heuvel

Hatice van Leeuwen
, Teamlead MHX bij Mediahuis Nederland, is toe aan een nieuwe uitdaging, maar verklapt nog niet wat. Cliffhanger dus: ‘Het waren zeven mooie jaren bij Mediahuis, waarin ik de afgelopen vijf jaar MHX - de creatieve studio van Mediahuis - heb opgezet en in de markt gepositioneerd als volwaardige creatieve publisher (hallo #BCE live pitch 2x gewonnen 🥇). En dat heb ik natuurlijk niet alleen gedaan, maar met een geweldig team van creatieven, journalisten, strategen en projectmanagers. Wat ben ik daar MEGA trots op! En ja, cringe alert, ik ga jullie écht missen, zoveel gedeeld samen en zo niet normaal veel gelachen en al het prachtige werk wat we samen hebben gemaakt. En natuurlijk wil ik Mediahuis Nederland bedanken, en in het bijzonder Boaz Shkolnik en Rien van Beemen, voor de ruimte, de support om iets moois neer te zetten en het vertrouwen om toch die lunch te organiseren in Cannes en het Mediahuis Raakt-feest inclusief tattoo artists en artiesten als Bizzey te laten performen (Ja dit kost geld guys, maar dit werkt wel 🤩) Wat ik ga doen? Dat volgt binnenkort. Ik ga eerst genieten van een XXL-vakantie met mijn gezin ❤️'

Hatice van Leeuwen

Wilmar Versprille
wordt de nieuwe Creatief Directeur bij creatief bureau Food Cabinet. Na een interimperiode sluit hij officieel aan en neemt plaats in het MT. Versprille werkte eerder bij andere Crisp, Dentsu, Roorda en Lemz. Versprille: ‘Aan de voorkant moet eten gewoon heel lekker zijn, maar achter die smaak schuilt altijd iets groters. Of het nu gaat om klimaat, cultuur of gezondheid, wat en met wie we eten, heeft een enorme invloed op alles om ons heen. Bij Food Cabinet zit de kracht in de oprechte interesse in het onderwerp. Mijn rol is om dat nog beter te vertalen naar creatief, zichtbaar en impactvol werk. Werk dat niet stopt bij een creatief idee, maar dat echt de publieke opinie of zelfs beleid beïnvloedt.’ Food Cabinet verwelkomt ook Joost Leek als nieuwe Art Director, ooit de creatieve wederhelft van Versprille bij Lemz. Leek maakte onder andere werk voor Fairphone, Seepje en Ikea, komt over van creatief bureau Higuita.

In het midden Versprille en Leek

Peter van den Besselaar neemt na 37 jaar afscheid van communicatiebureau Bex. Hij is ruim twintig jaar directeur geweest van het Eindhovense bureau. Bex draagt zijn aandelen over aan Jhorna Erkens, die hiermee 100% van de aandelen in handen krijgt. Bex: ‘Na oprichters Noud Bex en Martin van der Schans was ik de eerste medewerker. Werken bij een groeiend bureau was prachtig. Bex is voor veel vakgenoten dé organisatie waar zij zich hebben kunnen ontplooien. Professioneel en persoonlijk. Ik heb zelf ook altijd werkzaamheden kunnen doen die uitdagend waren en waarmee ik mijn comfortzone kon vergroten.’ Erkens vervolgt: ‘Na 40 jaar een naam binnen de communicatiewereld te zijn, kan Peter met trots en voldoening terugkijken op wat hij voor ons vak en ons bureau heeft betekend. Hij liet een blijvende indruk achter bij opdrachtgevers en stond in goede én uitdagende tijden altijd voorop bij ons bureau.’ Tegelijk met het vertrek van Van den Besselaar breekt voor Bex een nieuwe fase aan, aldus Erkens: ‘Onze opdrachtgevers opereren in een wereld vol onvoorspelbaarheid door maatschappelijke druk, digitale versnelling, toenemende polarisatie en geopolitieke spanningen. In deze uitdagingen blijven mensen het vertrekpunt. Altijd. Wij omarmen de kracht van vooruitgang en tussen technologieën, systemen en regels door bouwen wij voor onze opdrachtgevers met human to human-communicatie continu aan échte verbinding en sterke relaties met medewerkers, klanten en andere stakeholders. Echte verbinding leidt namelijk tot vertrouwen en begrip en dat is de basis voor verandering, groei en impact. Zo bouwen we mee aan de toekomst van onze opdrachtgevers. Om die opdracht tot in de haarvaten van het bureau door te voeren, zijn we 1 juli gestart met een nieuwe interne structuur, waarbij niet langer de vakinhoudelijke expertises centraal staan, maar er juist multidisciplinaire teams om de opdrachtgever heen worden gevormd.’

Peter van den Besselaar

Nils Adriaans start zijn eigen ‘bureau’ Tussen de Linies en gaat bureaus, productiemaatschappijen, merken en individuen op het gebied van zichtbaarheid, new business, recruitment en pitchverkenning begeleiden. Hij beweegt zich in de creatieve industrie zoals hij voetbalde, vandaar de naam van zijn bedrijf. Duizendpoot Adriaans is onder meer journalist, schrijver, adviseur, fotograaf en zelfbenoemd ‘industriespecialist’.

Nils Adriaans | foto: Elza Jo

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken