Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR aan het denken

Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR aan het denken
  • Online
  • 27 jun 2025 @ 09:22
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Een paar oranje hesjes, een handvol borden en een idee: creatief bureau Klabats en Droombaas-initiatiefnemer Koen Lohmann wisten vorige week op ludieke wijze de aandacht van de HR-wereld te grijpen.

Met titels als ‘Chief Potential Officer’ en ‘Verborgen Kampioen’ verschenen op parkeerplaatsen van diverse bedrijven plotseling opvallende borden, bedoeld om talent letterlijk en figuurlijk een plek te geven. ‘We gingen midden in de nacht op pad, zonder te weten of we aangesproken zouden worden’, zegt Gerben Derks, oprichter van Klabats. ‘Maar we wisten: als je wilt dat mensen over iets gaan praten, moet je iets doen wat buiten het voorspelbare ligt.’

De actie was puur gericht op organisch bereik en dat werkte. Binnen enkele dagen werd het initiatief opgepikt door HR-vakmedia, lokale en regionale kranten zoals Tubantia en het AD en ontstonden er gesprekken binnen HR-teams over talentontwikkeling. Met meer dan 30.000 views op social media en een flinke portie mond-tot-mondreclame liet de stunt zien wat creativiteit met een maatschappelijke boodschap kan doen.

‘Je hebt niet altijd een mediabudget nodig om impact te maken’, aldus Derks. ‘Een idee dat mensen zélf willen doorvertellen is vaak krachtiger.’ Volgens Lohmann zat de kracht van de actie in de combinatie van humor en ongemak: ‘Sommige bedrijven vonden het briljant, anderen vroegen of we het direct wilden weghalen. Maar dat is precies de bedoeling: je zet iets in beweging.’

Foto: Koen Lohmann (l) en Gerben Derks

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken