Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR aan het denken

- Online
- 27 jun 2025 @ 09:22
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 27 jun 2025 @ 09:22
- Kel Koenen
Een paar oranje hesjes, een handvol borden en een idee: creatief bureau Klabats en Droombaas-initiatiefnemer Koen Lohmann wisten vorige week op ludieke wijze de aandacht van de HR-wereld te grijpen.
Met titels als ‘Chief Potential Officer’ en ‘Verborgen Kampioen’ verschenen op parkeerplaatsen van diverse bedrijven plotseling opvallende borden, bedoeld om talent letterlijk en figuurlijk een plek te geven. ‘We gingen midden in de nacht op pad, zonder te weten of we aangesproken zouden worden’, zegt Gerben Derks, oprichter van Klabats. ‘Maar we wisten: als je wilt dat mensen over iets gaan praten, moet je iets doen wat buiten het voorspelbare ligt.’
De actie was puur gericht op organisch bereik en dat werkte. Binnen enkele dagen werd het initiatief opgepikt door HR-vakmedia, lokale en regionale kranten zoals Tubantia en het AD en ontstonden er gesprekken binnen HR-teams over talentontwikkeling. Met meer dan 30.000 views op social media en een flinke portie mond-tot-mondreclame liet de stunt zien wat creativiteit met een maatschappelijke boodschap kan doen.
‘Je hebt niet altijd een mediabudget nodig om impact te maken’, aldus Derks. ‘Een idee dat mensen zélf willen doorvertellen is vaak krachtiger.’ Volgens Lohmann zat de kracht van de actie in de combinatie van humor en ongemak: ‘Sommige bedrijven vonden het briljant, anderen vroegen of we het direct wilden weghalen. Maar dat is precies de bedoeling: je zet iets in beweging.’
Foto: Koen Lohmann (l) en Gerben Derks
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
- AI Assistent wil werken in Albert... 06-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation