‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk

- Media
- 27 jun 2025 @ 16:08
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 27 jun 2025 @ 16:08
- Kel Koenen
'Je moet de groenten van Hak hebben is al decennialang een bekende slogan, maar blijkt anno 2025 nog altijd springlevend. Liefst 79% van de Nederlandse consumenten koppelt deze pay-off moeiteloos aan het merk Hak. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van sonic branding agency Tambr, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research.
Volgens het onderzoek zijn goed opgebouwde pay-offs met een sterk auditief en visueel karakter cruciaal voor merkherkenning. Hak geldt als schoolvoorbeeld. Door jarenlang consequent gebruik van de slogan en herkenbare uitingen – van Martine Bijl tot Elise Schaap – is de associatie met het merk diep in het brein van de consument verankerd.
‘Onze campagnes ontwikkelen zich met de tijd’, zegt Yolanda van Grootel, Brand Communication Manager bij Hak. ‘Maar we maken bewust gebruik van een sterke, herkenbare merkidentiteit. De combinatie van ons welbekende Hak-land met de iconische pay-off zorgt voor een blijvende emotionele respons.’
Naast Hak tonen ook Red Bull ('Red Bull geeft je vleugels') en Almhof ('Alle lof voor Almhof') aan dat het loont om een onderscheidende stijl jarenlang door te voeren. De animaties van Red Bull en de Alpenvisuals van Almhof versterken de koppeling tussen boodschap en merk, aldus de onderzoekers.
Opvallend is het belang van het noemen van de merknaam in de pay-off. Autodrop ('Altijd weer die Autodrop') en Beemster ('Echte kaas komt uit Beemster') doen dat succesvol en behalen daarmee eveneens sterke merkherkenning.
Nieuw niet altijd beter
Een interessante case is die van Peijnenburg. Hoewel de huidige slogan ‘Van happen word je happy’ moderner klinkt, blijft bij veel consumenten de oude pay-off ‘Happen naar Peijnenburg’ dominant. Dit onderstreept hoe hardnekkig sterke audio-associaties in het geheugen kunnen blijven hangen.
Het onderzoek benadrukt het groeiende belang van sonic branding. Audio beslaat het grootste aandeel in mediaconsumptie en is bij uitstek geschikt om merkherkenning en koopintentie te versterken. ‘Een unieke en opvallende pay-off die consistent wordt ingezet, kan een merk diep in het brein nestelen’, aldus Tambr.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van kleine gebaren in nieuwe...
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- Nieuw retailmedia-format brengt merken dichter bij consument
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
Laatste Nieuws
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

