Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland

- Food-en-retail
- 24 jun 2025 @ 09:23
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 jun 2025 @ 09:23
- Tamara de Vos
De Belgische voedingsstartup Kriket brengt zijn op krekels gebaseerde producten naar Nederland. Na succes in eigen land zijn de mueslirepen, proteïnerepen en granola’s nu onder meer verkrijgbaar bij Holland & Barrett en Bever.
Tegelijkertijd start het bedrijf een crowdfundingcampagne via investeringsplatform Broccoli om €350.000 op te halen om hun aanwezigheid in de Benelux te verankeren en verder uit te breiden naar het Verenigd Koninkrijk en Duitsland..
Voedzaam en duurzaam
Kriket verwerkt lokaal geproduceerde krekels tot poeder dat wordt gebruikt in hun voedingsproducten. Volgens oprichter Michiel van Meervenne bevatten krekels per 100 gram maar liefst 65 gram eiwit en tot zeven keer meer vitamine B12 dan zalm. Daarnaast zouden ze 845 keer minder CO₂ uitstoten dan runderen en 214 keer minder water verbruiken dan soja. ‘Krekels zijn een echte superfood, maar veel mensen ervaren in eerste instantie even een drempel bij het idee. Wij besloten ze daarom onherkenbaar te maken en te verwerken tot poeder’, aldus Van Meervenne.
Van start-up naar scale-up
Kriket werd in 2018 opgericht door broer en zus Michiel en Anneleen Van Meervenne. Het bedrijf is inmiddels actief in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk en beschikt sinds 2023 over een B Corp-certificering. In totaal zijn de producten verkrijgbaar bij meer dan 1.800 verkooppunten, waaronder supermarktketens, tankstations en bedrijfsrestaurants.
Beeld: Kriket
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Krekels op het menu: Kriket komt... 24-06-2025
- Eén swipe mixt twee bonensoorten:... 23-06-2025
- Mr Marvis opent eerste shop-in-shop 22-06-2025
- Aldi presenteert fanwear-collectie... 20-06-2025
- Albert Heijn zet in op hybride food20-06-2025
- BMW lanceert opmerkelijke campagne... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation