Hersenstichting maakt impact van overprikkeling zichtbaar

- Bureaus
- 23 jun 2025 @ 10:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 23 jun 2025 @ 10:00
- Peter van Woensel Kooy
Overprikkeling is een van de meest ingrijpende en onbegrepen klachten waar mensen met een hersenaandoening dagelijks mee te maken hebben, meldt de Hersenstichting. Dit blijkt uit meerjarig onderzoek waaraan 2.000 mensen met een hersenaandoening, naasten en zorgprofessionals aan deelnamen. Tijd voor actie.
Want de impact ervan blijkt vaak onzichtbaar voor de buitenwereld. Daarom start de Hersenstichting vanaf 23 juni 2025 – op de Dag van de overprikkeling - een grootschalige campagne. Deze staat in het teken van erkenning, bewustwording en begrip voor mensen die dagelijks kampen met overprikkeling.
Normaal gesproken verwerken je hersenen prikkels zonder dat je het in de gaten hebt. Ze selecteren de informatie die belangrijk is en filteren de prikkels die niet belangrijk zijn. Denk hierbij aan geluiden, beelden, geuren, gesprekken en bewegingen.
'Bij overprikkeling worden prikkels niet goed verwerk door de hersenen. Dit kan leiden tot klachten als extreme vermoeidheid, hoofdpijn, stress, concentratieverlies of zelfs uitvalsverschijnselen zoals black-outs, koorts of epileptische aanvallen', zegt David Verschoor, Directeur-Bestuurder van de Hersenstichting. 'Dagelijkse bezigheden als boodschappen doen of een verjaardag bijwonen kunnen voor mensen met overprikkelingsklachten enorme obstakels zijn.'
Een stille strijd
Overprikkeling is geen tijdelijk ongemak of modewoord, maar een serieuze en structurele belemmering in het functioneren. Wat overprikkeling extra ingewikkeld maakt, is dat het van buitenaf vaak niet zichtbaar is. Iemand lijkt ‘gewoon mee te doen’, maar ervaart ondertussen een enorme interne strijd. Waar de supermarkt voor de één routine is, kan het voor iemand anders een onoverkomelijke hindernis zijn vanwege de drukte, de felle verlichting en het lawaai. Dat gebrek aan zichtbaarheid maakt begrip lastig, iets waar de Hersenstichting verandering in wil brengen.
Even helemaal uit – de campagne
Op 23 juni start de Hersenstichting met de campagne ‘Even helemaal uit’, die het thema overprikkeling in de weken erna verder uitdiept. Via persoonlijke verhalen, video-interviews en informatieve content op sociale media maakt de stichting zichtbaar wat échte overprikkeling is en vraagt voor meer begrip voor mensen die te maken hebben met overprikkeling. Een samenleving waarin we oog hebben voor overprikkeling vraagt om samenwerking. De Hersenstichting roept op tot kleine maar belangrijke stappen:
Leer de signalen van overprikkeling herkennen, adviseert de stichting:
- Creëer rust en ruimte voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels
- Wees begripvol, ook als je het niet kunt zien
- En vooral: neem elkaar serieus
Meer informatie, tips en ervaringsverhalen uit de nieuwe campagne zijn te vinden via Hersenstichting.nl/overprikkeling.
beeld: Hal Gatewood / Unsplash
Over de Hersenstichting
'Meer dan vier miljoen Nederlanders hebben een hersenaandoening. Van dementie, Parkinson, een hersenbloeding, depressie en migraine tot hersenletsel na een ongeluk. Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Dit moet stoppen. Want een hersenaandoening zet het leven van de patiënt en zijn naasten volledig op z’n kop. Fysiek, mentaal en sociaal. Daarom zet de Hersenstichting alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen. Al meer dan 30 jaar leggen we verbanden tussen verschillende soorten hersenaandoeningen. Want als je iets leert over de ene aandoening, kan dat ook van betekenis zijn voor een andere. Zo vinden we steeds meer oplossingen om de hersenen gezond te kunnen houden, beter te behandelen en mensen met een hersenaandoening helpen mee te doen in de maatschappij. Meer informatie op Hersenstichting.'
(bron: Hersenstichting)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- mensen
- erkenning
- Dag van de overprikkeling
- overprikkeling
- Hersenstichting
- bewustwording
- kampen
- begrip
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat...
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid tussen kerels bespreekbaar
- Nieuwe Defensiecampagne richt zich op vrouwen
- Nierstichting gooit het roer om met activistische koers en...
- Allianz Direct stunt met bold campagne voor Gen Z
- Natwerk kiest Dawn als nieuw reclamebureau
Laatste Nieuws
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh... 23-06-2025
- Campagne Specsavers onderstreept... 23-06-2025
- Goudwisselkantoor zet goud om in geluk23-06-2025
- Koelkast met ijsbaden centraal in... 23-06-2025
- Hersenstichting maakt impact van... 23-06-2025
- Kemari kiest koers: creativiteit met... 21-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation