[onderzoek] Kwart Nederlanders past vakantieplannen aan door inflatie
![[onderzoek] Kwart Nederlanders past vakantieplannen aan door inflatie](/algemeen/nieuws/2025/07/onderzoek-een-op-de-vier-nederlanders-past-vakantieplannen-aan-door-inflati/vakantie-link-hoang-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Algemeen
- 10 jul 2025 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 10 jul 2025 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
De zomervakantie is begonnen, maar voor veel Nederlanders ziet de vakantie er dit jaar anders uit dan voorheen. Uit een grootschalig consumentenonderzoek van Nielsen IQ (N=14.000) blijkt dat financiële overwegingen een steeds grotere rol spelen in de vakantieplannen.
Eén op de vier Nederlanders past zijn of haar vakantie aan vanwege de gestegen kosten, vond NIQ.
Jongvolwassenen en gezinnen passen het meest aan
Vooral jongvolwassenen en gezinnen (18-49 jaar) geven aan hun plannen te wijzigen. De populairste besparingsmaatregel? Korter op vakantie gaan. Ouderen (65+) blijven opvallend trouw aan hun oorspronkelijke plannen, ondanks de hogere prijzen.
Vakantiegeld steeds vaker anders besteed
Ook het vakantiegeld wordt steeds minder vaak aan vakantie besteed. Slechts 40 procent van de Nederlanders gebruikt de helft of meer van het vakantiegeld daadwerkelijk voor vakantie. De rest kiest voor andere bestemmingen: 62 procent zet het geld opzij op een spaarrekening, terwijl 5 procent het belegt. Uitgaven aan dagjes uit of het opknappen van het huis volgen op afstand (12%).
Smartphone en powerbank onmisbaar op reis
Naast financiële keuzes speelt ook technologie een steeds grotere rol in de vakantie. Niet alleen neemt bijna iedereen zijn smartphone mee, ook pakt meer dan de helft (54%) een powerbank in, en onder jongeren geeft 5 procent aan er speciaal voor de vakantie nog een aan te schaffen.
Wat nemen we mee van huis?
NIQ vroeg ook wat er van huis mee gaat in de koffer aan eten en andere benodigdheden. Koffie staat bovenaan de inpaklijst: 37 procent neemt het mee van huis. Tussendoortjes/koekjes en snoep en drop volgen kort daarop (35% en 33%). Wc-papier wordt uiteraard niet vergeten: één op de drie vakantiegangers neemt een rol of meer mee. Voor de warme maaltijd zijn pasta (15%) en rijst (11%) inmiddels aanzienlijk populairder dan aardappelen (6%).
Slimme keuzes voor een comfortabele zomer
De zomervakantie van 2025 draait daarmee niet alleen om ontspanning, maar ook om slimme keuzes. Nederlanders zoeken naar manieren om hun vakantie betaalbaar én comfortabel te houden – met een mix van technologie, zelfvoorziening en financiële voorzichtigheid.
beeld: Link Hoang | Unsplash
Over NIQ
'NielsenIQ (NIQ), leider in consumentenkennis, biedt het meest complete inzicht in het koopgedrag van consumenten en onthult de groeikansen van morgen. NIQ fuseerde in 2023 met GfK, waarbij twee marktleiders met ongeëvenaarde wereldwijde reikwijdte werden samengebracht. Onze wereldwijde reikwijdte beslaat meer dan 90 landen en dekt ongeveer 85% van de wereldbevolking en meer dan $7,2 biljoen aan wereldwijde consumentenuitgaven. Met een holistisch retailoverzicht en de meest uitgebreide consumenteninzichten — geleverd met geavanceerde analyses via state-of-the-art platforms—biedt NIQ het Full View. Bezoek voor meer informatie www.nielseniq.com.'
(beon: NIQ)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
- [column] Is de nieuwe Blokker eigenlijk wel zo nieuw?
- ‘Ik hoor je’ roept op tot veilige werkplek
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers