[column] Fake news in marketingpresentaties
- Algemeen
- 4 apr 2022 @ 08:00
- Link
-
Peter Minkjan
Marketing Manager
360 Scouting - MaatschappijSocial mediaMarketing
- 4 apr 2022 @ 08:00
- Peter Minkjan
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.
1 TikTok is de populairste site ter wereld
De eerste is een vrij recente, maar zien we nu al vaak voorbij komen in menig LinkedIn-post, artikel of online presentatie. Het Chinese TikTok zou sinds vorig jaar de meest bezochte site ter wereld zijn en daarmee Google van de troon hebben gestoten. Als bron wordt een onderzoek van het online beveiligingsbedrijf Cloudfare genoemd. Echter, dit bedrijf meet het aantal DNS requests dat verschillende domeinen en apps genereren. Dit is fundamenteel wat anders dan uniek bereik #fakenews. TikTok genereert ongeveer 5.000 DNS requests per uur. Google slechts enkele honderden verzoeken, afhankelijk van je zoek- en surfgedrag. Kortom, TikTok is populair - en die populariteit zal naar verwachting nog wel even stijgen - maar is bij lange na niet de meest populaire site ter wereld, laat staan in ons land. Het genereert enkel op sommige dagen de meeste DNS requests. Toch zal dit feitje waarschijnlijk lang rond blijven zingen in menig presentatie. Vooral van diegenen die je willen overtuigen dat jouw merk echt iets met het kortefilmpjesplatform moet gaan doen in 2022.
2 We hebben de aandachtsspanne van een goudvis
In 2015 meldde een onderzoeksteam van Microsoft dat de gemiddelde aandachtsspanne van een mens gezakt was van twaalf naar acht seconden, een seconde minder dan die van een goudvis, die nog een respectabele negen seconden haalde. Binnen enkele dagen werd het bericht massaal overgenomen door vooraanstaande nieuwsmedia, waaronder The New York Times en The Guardian. Tot op de dag verschijnt het in menig marketingpresentatie. Het probleem is dat dit ‘goudvisfeitje’ totaal verzonnen is. Enkel het feit dat je bij deze zin bent aanbeland, bewijst al dat jij in ieder geval al meer aandacht kan opbrengen dan een goudvis. Hoe is dit feitje ontstaan? Microsoft noemde in zijn rapport een onderzoeksinstituut (Statistic Brain) als bron, die op zijn beurt verwijst naar een softwarehandleiding, die op zijn beurt verwijst naar een studie die zou zijn uitgevoerd door twee vooraanstaande Amerikaanse instituten (the National Center for Biotechnology Information en US Library of Medicine). En die ontkennen officieel iedere vorm van betrokkenheid. Kortom, het klopt niet #fakenews. Maar waarom blijft deze ‘mythe’ dan toch steeds terugkeren? Omdat het in het belang van de presentatoren is om ons te laten geloven dat we steeds kortere content moeten maken. Langer is zinloos, want iedereen raakt toch zijn aandacht kwijt. Hele marketingstrategieën worden gebouwd rondom ultrakorte content. Bedoeld voor een publiek dat inderdaad slechts kort aandacht besteedt aan het overgrote deel van wat ze zien in hun feed, maar tegelijkertijd uren durende documentaires en series bingewatcht. Het enige voordeel van deze mythe is dat het mogelijkheden biedt voor merken die wel durven te investeren in langere content die onze aandacht waard is.
3 93% van de communicatie is non-verbaal
Het overgrote deel van onze communicatie zou non-verbaal zijn. 55% wordt door lichaamstaal bepaald, 38% door stem en slechts 7% door woorden. Hoe vaak hebben we deze 93% al voorbij horen komen? En je raadt het al. Ook dit is niet waar. #fakenews.
Het wetenschappelijk onderzoek waarop deze percentages zijn gebaseerd wordt massaal verkeerd geïnterpreteerd. De auteur, Albert Mehrabian, die het onderzoek al in 1981 uitvoerde heeft zelfs een aparte sectie op zijn site om dit ongenuanceerde gebruik van percentages te ontkrachten. Het onderzoek toont namelijk aan dat deze verhoudingen enkel gelden als iemand spreekt over zijn of haar emoties. In alle andere gevallen zijn ze niet van toepassing. Deze mythe suggereert dat inhoud niet zoveel uitmaakt voor jouw overtuigingskracht, maar enkel de vorm belangrijk is. Maar de waarheid is dat het wel degelijk van groot belang is welke woorden jij gebruikt als je anderen wilt overtuigen.
Minder oppervlakkige onzin
Als ik bovenstaande onwaarheden voorbij zie komen, neem ik de presentator of auteur moeilijk nog serieus, wat is er nog meer niet waar wat hij of zij zegt? Het zou mooi zijn als 2022 het jaar wordt dat we niet meer klakkeloos feitjes en onderzoeken in onze presentaties plempen. Lees in ieder geval de bronnen die je noemt. Maar laten we daar niet stoppen en ook in het algemeen wat kritischer zijn. Ons wat minder druk maken over de laatste trends en hypes. Laat 2022 het jaar worden van minder oppervlakkige onzin en meer wetenschappelijk onderbouwd marketingadvies en -strategie.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2022.
-
Peter Minkjan
- Werkt bij: 360 Scouting
- Functie: Marketing Manager
- Website:https://360scouting.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Zanger Claude en Basic-Fit vragen aandacht voor mentale...
- Rijk start informatiecampagne “Word hospita!” tegen kamertekort
- In het wiel van Allard Hansma CMO Greenwheels
- Nieuwe campagne tegen opvoeren e-bike: 't kan hard gaan
- Enterprise lanceert campagne met virtuele én echte glitter...
- Greenwheels: geniet van wat je niet hebt
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing