[column] Podcastmaker? Laat geen kansen liggen op YouTube!
- Media
- 19 jan 2023 @ 08:00
- Link
-
Peter Minkjan
Marketing Manager
360 Scouting - Podcast
- 19 jan 2023 @ 08:00
- Peter Minkjan
De populariteit en het aanbod van podcasts groeit. Dit betekent dat je als maker grote concurrentie hebt om de aandacht van de luisteraar. Het is daarom des te verwonderlijker dat het overgrote deel van podcastmakers kansen laat liggen op YouTube.
YouTube is ‘stiekem’ heel groot in podcasts en dat gaat alleen maar toenemen met hun plannen. Hoe kun je deze kansen het beste benutten?
Volgens het Podcast 360 Report van data- & insightsbedrijf Luminate is YouTube in Amerika het meest populaire platform om podcasts te luisteren. Ook in Nederland is YouTube steeds populairder als plek om podcasts te luisteren en kijken. Zo is het zoekvolume op YouTube naar podcasts in Nederland met meer dan 100% gestegen in een jaar tijd. Die populariteit willen ze verder uitbouwen.
Videopodcasts
YouTube focust zich nu vrijwel alleen op videopodcasts, maar dat gaat veranderen. Volgens uitgelekte interne plannen is het straks mogelijk om podcasts automatisch te uploaden net als op andere audioplatforms. Ook wil YouTube podcasts beter en vaker aanbevelen aan gebruikers en is het platform bereid om podcastmakers geld te geven voor het produceren van – exclusieve -content. Daarnaast maakt YouTube het voor grote podcastuitgevers mogelijk om hun eigen ad inventory op YouTube te verkopen. 2023 wordt het jaar van de definitieve doorbraak van YouTube als podcastplatform.
Wat bepaalt succes op YouTube?
Ondanks de populariteit is YouTube voor veel podcastmakers een onderschat publicatieplatform. Wat moet je doen om daar verandering in te brengen? Hoe haal je succes? Veel YouTube-tips die je online aantreft gaan over het toevoegen van tags, het aanpassen van de bestandsnaam voor seo-doeleinden, het plaatsen van channel banners of om kijkers op te roepen te liken en te subscriben. Allemaal leuk en aardig, maar deze factoren beïnvloeden voor exact 0,001% het succes van je kanaal.
Maar wat is dan wel belangrijk? Als je de meest succesvolle YouTube-creators ter wereld uitvoerig bestudeert - zoals ik graag doe - zijn er vijf belangrijke factoren. Succes op YouTube wordt grotendeels bepaald door:
1 De gekozen topics
2 Kijkersloyaliteit
3 De verpakking (titels & thumbnails)
4 De distributie
5 Continue verbetering (marginal gains theory)
Combineer dit met het in Rotterdam populaire advies dat het vooral om daden in plaats van woorden moet gaan en dan kom je al een heel eind.
Drie praktische tips om gelijk meer resultaat te boeken:
1 Besteed veel meer aandacht aan je titels & thumbnails. Het is straks mogelijk om podcasts middels RSS-feeds automatisch te uploaden naar YouTube. Makkelijk, maar besef dan dat je content verre van optimaal is. Het is vrijwel altijd aan te raden om (meer) aandacht aan je titels & thumbnails te besteden. Deze twee elementen bepalen grotendeels of geïnteresseerden klikken en dus überhaupt beginnen met luisteren naar jouw show. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meest succesvolle creators ter wereld geobsedeerd zijn door thumbnail-optimalisatie. Zorg voor een herkenbare en duidelijke look & feel, maar ook eentje die verschilt per aflevering.
2 Analyseer waar kijkers/luisteraars afhaken en waarom. Naast CTR (Click Through Rate) is kijkersloyaliteit de belangrijkste metric voor succes. YouTube geeft videos en podcasts inzage in de prestaties van content op secondeniveau. Maak daar gebruik van. Je kunt precies zien waar je doelgroep afhaakt en hoe je relatief presteert ten opzichte van andere content van dezelfde lengte. Gebruik deze inzichten om te achterhalen waarom je luisteraars afhaken, zodat je de volgende aflevering kunt verbeteren. De meest succesvolle creators onderscheiden zich niet van de rest door het aantal uploads. Meer is niet altijd beter. Wel verbeteren ze zich met iedere upload. Hoe klein de verbetering ook is, uiteindelijk tellen alle deze marginal gains op en maken een grote impact.
3 Go Short. YouTube Shorts (‘de TikTok-equivalent van YouTube’) zijn enorm populair en kunnen een boost geven aan de zichtbaarheid en groei van een kanaal. Kijk of je de beste quotes en highlights uit een aflevering kan monteren als korte verticale video en plaats deze als Short. Een goed voorbeeld hiervan is 7DTV, een Nederlands YouTube- en podcastkanaal waar Ronnie Overgoor in gesprek gaat met ondernemers. Hij publiceert highlights en korte fragmenten uit de afleveringen als Short. Het resultaat: honderdduizenden views, een forse toename in abonnees en de hele aflevering wordt beter bekeken.
Deze doorbraak van podcasts op YouTube biedt grote kansen voor podcastmakers. Begin het jaar goed door hier nu op in te spelen.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 01, 2023.
-
Peter Minkjan
- Werkt bij: 360 Scouting
- Functie: Marketing Manager
- Website:https://360scouting.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ziggo en Netflix lanceren Netflix en Ziggo Sport Totaal
- Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister
- Ton Rozestraten: 'Relevantie behouden in een snel veranderende...
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf februari 2025 via Ad Alliance
- Minister wil verlenging concessie publieke omroep met twee jaar
- Voetbal International wint gouden Mercur
Laatste Nieuws
- Samen kijken versterkt impact van... 27-11-2024
- Onderzoek: jongere generatie kiest... 26-11-2024
- Publieke omroep brengt alle... 21-11-2024
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf... 20-11-2024
- Minister wil verlenging concessie... 20-11-2024
- Nieuwe merkcampagne Trouw live20-11-2024