[column] AI is de turbo op je digitalisering

[column] AI is de turbo op je digitalisering
  • Design
  • 24 jan 2024 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • AI

Wie mij kent, weet dat ik van nieuwe ontwikkelingen houd. En dan vooral van hoe je als merk of bedrijf aantoonbare concurrentievoordelen behaalt door 'first mover' te zijn. Dit verklaart - naast mijn passie voor podcasting - mijn interesse in de ontwikkeling van AI in de creatieve industrie.

Turbo
Concurrentievoordeel werd van oudsher opgebouwd met intellectuele eigendommen, deep tech, klantenvoorkeur en merkentrouw. Door digitalisering zie je dat de afgelopen vijftien jaar bedrijven die schaalbare businessmodellen hebben en optimaal gebruik maken van netwerkeffecten het hardst groeien. AI versnelt deze laatste twee digitale ontwikkelingen. Als je grote datasets hebt en hier op een slimme manier gebruik van maakt, dan zet je een turbo op je groei door kunstmatige intelligentie het werk te laten doen. Sneller, efficiënter en effectiever.

Datasets
Er zijn uiteraard ook bedrijven die geen grote datasets hebben. Dan adviseer ik om die als een gek te gaan bouwen. Of je doet een beroep op bestaande, getrainde modellen van AI-ontwikkelaars. Belangrijk hierbij is uiteraard wel hoe die datasets tot stand zijn gekomen. Of er geen inbreuk is op intellectueel eigendom van de bedrijven waar de datasets op gebaseerd zijn. Er is ontzettend veel van het internet 'afgehaald' en vooral veel mediabedrijven zijn hier niet blij mee. Zij zijn juridische procedures gestart om hun eigendommen te beschermen.

Creatieve industrie
Doordat het medialandschap extreem hard is gedigitaliseerd, loopt onze industrie - denk ik - behoorlijk voor. Je ziet dat er oneindig veel tools worden ontwikkeld voor alle stappen van het creatieve ontwikkelingsproces. Van research tot strategie, conceptontwikkeling, pre-productie tot productie, distributie en marketing. Bij audio agency Airborne hebben we alle tools die binnen dit proces voorhanden zijn geïnventariseerd en getest. Van brainstormen met ChatGPT, het omzetten van geluidsopnamen naar tekst, het vertalen van teksten naar bijna alle talen tot het klonen van stemmen, het automatisch schrijven van shownotes en zoekwoorden, het maken van cover-art en – bijvoorbeeld - het optimaliseren van geluidsovergangen.

Regulering
AI lijkt eigenlijk 1:1 op het internet. Je kunt er mensen mee verbinden en je kan er ook illegale wapens op verkopen of kinderporno mee verspreiden. We moeten ons daar uiteraard bewust van zijn en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik heb de indruk en het vertrouwen dat de overheid inmiddels in staat is om snel en betere regel- en wetgeving te ontwikkelen, kijk bijvoorbeeld naar de Europese AI Act. Onder meer privacy en transparantie zijn essentiële zaken die, op basis van ethische overwegingen, steeds beter in wetten worden vastgelegd.

Nieuw jaar, nieuwe kansen
AI is de turbo op digitalisering. Denk dus - voordat je verdrinkt in al het nieuws en alle nieuwe tooling - eerst goed na over hoe kunstmatige intelligentie gaat bijdragen aan je groei in 2024. Ik wens je een mooi nieuwjaar en heel veel AI-succes.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 01, 2024, en werd geschreven door Jeroen de Bakker, managing partner van audio agency Airborne. Daarnaast zit Jeroen in de Strategic Board van ACE en deelt hij wekelijks AI-updates op LinkedIn.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken