Heineken lanceert ‘saaie telefoon’ voor meer écht contact

Heineken lanceert ‘saaie telefoon’ voor meer écht contact
  • Content
  • 17 apr 2024 @ 10:59
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het is weer eens wat anders dan een pilsje: samen met het Amerikaanse merk Bodega, heeft Heineken de ‘Boring Phone’ gelanceerd. Met deze limited edition ‘domme’ telefoon wil het biermerk mensen aanmoedigen meer te genieten van ‘echte connecties’ en minder van hun smartphone.

Met de huidige generatie smartphones is het voor gebruikers verleidelijk om continu online te zijn, maar lastiger om van het moment in de échte wereld te genieten. De Heineken x Bodega Boring Phone, geproduceerd door het Europese Human Mobile Devices (HMD)is ontworpen met als primaire functie bellen en sms'en. Met de telefoon speelt Heineken in op de wereldwijde trend onder Gen Z-consumenten om te detoxen van hun smartphones.

De co-creators lanceren de Boring Phone op donderdag 18 april tijdens de Milan Design Week, met een speciaal feest om mensen te laten zien dat hun sociale leven meer te bieden heeft als ze minder met hun telefoon bezig zijn. Daarna worden de telefoons weggegeven aan feestvierders over de hele wereld, zodat ze kunnen disconnecten en quality time kunnen hebben met vrienden, familie en dierbaren.

De transparante behuizing en holografische stickers van de telefoon zijn geïnspireerd op de liefde van Gen Z voor Newtro-mode en -design en doen denken aan mobiele telefoons van begin jaren 2000. Zonder moderne poespas kan de telefoon geen social media of andere apps downloaden die afleiden van het aanwezig zijn. De telefoon heeft ook een handige standby-tijd van een week en tot 20 uur gesprekstijd.

Onderzoek
In juni wordt ook een app gelanceerd die smartphones ‘saai’ zal maken, zodat mensen die geen fysiek apparaat kunnen bemachtigen toch de ‘Boring Phone’-ervaring kunnen hebben. De campagne wordt wereldwijd uitgerold met lanceringen in Brazilië, Mexico en Duitsland gedurende het jaar. Ter ondersteuning van de lancering heeft Heineken onderzoek gedaan naar de houding van jongvolwassenen ten opzichte van slimme technologie.de belangrijkste conclusies ui dat onderzoek zijn:

- 90% van de Zillennials in het Verenigd Koninkrijk en de VS bekent te ‘doomscrollen’ terwijl ze socializen met vrienden en familie, waarbij ze hun apparaten gemiddeld zeven keer per avond checken.

- Tweederde geeft toe social media te checken (62%) als ze met anderen afspreken, terwijl meer dan een derde (36%) toegeeft zakelijke e-mails te checken. Drie op de tien (30%) onthullen ook dat ze stiekem spelletjes spelen in plaats van zich in het moment te vermaken met hun familie en vrienden.

- Meer dan een derde (37%) denkt dat ze hun telefoon vaker checken dan nodig is tijdens sociale gelegenheden.

- 32% geeft toe dat ze graag hun telefoon zouden willen uitzetten tijdens een avondje uit.

- Eén op de vijf (22%) onthult hun telefoon al uit te zetten of thuis te laten voor sociale gelegenheden, en nog eens twee op de vijf (38%) zegt dit te overwegen.

De Heineken x Bodega Boring Phone-campagne is gemaakt samen met reclamebureau LePub en ondersteund door PR-bureau The Romans en mediabureau Dentsu Redstar. Nabil Nasser, Global Head of Heineken: ‘We kunnen allemaal wel een pauze gebruiken van de constante afleidingen van slimme technologie; iets waarvan ons onderzoek heeft uitgewezen dat het nog belangrijker is voor onze Gen Z- en Millennial-consumenten. Toen we met hen spraken over hun smartphonegebruik, realiseerden we ons al snel dat velen zich afgeleid voelen tijdens sociale gelegenheden door hun apparaat, maar ook toegeven dat ze niet helemaal zonder telefoon willen. Bij Heineken willen we momenten van echte verbinding bevorderen en mensen helpen om de vreugde van echte kameraadschap te ervaren. Met de creatie van de Boring Phone zijn we teruggegaan naar de basis en hebben we de technologie afgeschaald om mensen te helpen echt contact te maken met een biertje, zonder afleiding van constant gezoem en gepiep.’



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken