[column] Ontmenselijking
![[column] Ontmenselijking](/bureaus/weblog/2024/04/column-ontmenselijking/microfoon-voice-over-jonathan-farber-unsplash-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 18 apr 2024 @ 10:30
- Link
-
Charles Borremans
columnist
- RadioVirtual RealityCreatie
- 18 apr 2024 @ 10:30
- Charles Borremans
‘Buiten is het twaalf graden, binnen zit Klaas Samplonius…’. Het was eind jaren '70 en je nestelde je nog eens lekker onder de warme dekens. Transistorradio aan, ‘Gute Nacht Freunde’ van Reinhard Mey en dan die eikenhouten stem van Hans Hogendoorn... De nacht kon beginnen met nog een uurtje radioluisteren.
Al 48 jaar lang begint het laatste uur van de avond met het door radiocoryfee – wijlen – Kees Buurman bedachte actualiteitenprogramma Met het Oog op Morgen. Een programma, dat niet meer uit het Nederlandse radio-aanbod is weg te denken. Van eenzelfde statuur als het NOS Journaal en Studio Sport. Met dit verschil, dat ‘Het Oog’ een heel eigen stemgeluid had. In de afgelopen bijna 50 jaar hebben ruim 60 verschillende presentatoren plaatsgenomen achter de microfoon van het programma, van Marga van Arnhem tot Eva Jinek, van Peter Knegtjens tot Ivo Niehe, van Clairy Polak tot – zoals gezegd – Klaas Samplonius… Maar ondanks al dit meer of mindere presentatietalent met ieder hun eigen karakteristieke geluid, was daar altijd maar één stem, aan wie elke luisteraar het programma onmiddellijk herkende: de stem van Hans Hogendoorn.
Hanneke
Na bijna 50 jaar met bijna 17.000 uitzendingen heeft de inmiddels 76-jarige Hogendoorn zijn zenderstem doorgegeven aan een opvolgster: Hanneke de Jonge. Een vrouw met ervaring in de journalistiek en als voice-over ook al te horen bij verschillende tv-programma’s, waaronder het NOS-actualiteitenprogramma Nieuwsuur. Dat de NOS nog een competitie organiseerde, die de nieuwe stem moest opleveren was ludiek en zéker succesvol – per slot van rekening dachten meer dan 7.000 Nederlanders, dat hun stem daarvoor in aanmerking zou komen – maar, naar mijn mening, eerder voor de bühne dan een serieuze wedstrijd. Dat Hans’ bronzen mannenstem opgevolgd moest worden door een prettig in het gehoor liggende vrouwenstem leek mij meer dan te verwachten. Jammer voor al die deelnemende mannenstemmen, inclusief de perfect klinkende ‘slaapstem’ van Gijs Scholten van Asschat, maar in een naar inclusie en diversiteit strevende NOS past anno 2024 een vrouwenstem. Dat Hanneke de Jonge dan ook nog eens een bekende is in de NPO-wereld moeten we maar als louter toeval beschouwen…
Diederik
(Stem)actrices Thekla Reuten en Jacqueline Blom haalden wel de shortlist, maar werden dus uiteindelijk niet de nieuwe de Oog-stem. Zij zullen zich tevreden moeten blijven stellen met het inspreken van commerciële boodschappen net zoals hun mannelijke collega’s als Victor Löw, Thom Hoffman en Frank Lammers. Én Diederik Ebbinge. Maar die heeft inmiddels een paar maanden geleden te horen gekregen, dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van zijn diensten als voice-over voor Aldi. De Duitse supermarktketen heeft namelijk besloten, dat voor de Nederlandse tv- en radiocommercials voortaan gebruik gemaakt gaat worden van een AI-stem. Deze stem is ontwikkeld op basis van de stemmen van tien vrouwelijke Aldi-werknemers uit de winkel, het distributiecentrum en van het kantoor. Het resultaat is een samengestelde stem, die nogal wat weg heeft van de Hema-stem van Anneke Blok en tegenwoordig Sigrid ten Napel, maar die in tegenstelling tot deze actrices niet echt is. Maar wél uniek! En met behulp van kunstmatige intelligentie ontwikkeld. Een stem, die volgens Aldi ‘nooit verkouden’ en ‘altijd beschikbaar’ is. En zowel tijd en kosten bespaart. Tsja, je bent een discounter of niet…
Over & out
Voor zover bekend, is Aldi de eerste Nederlandse adverteerder met een eigen AI-stem. En het zal zéker niet de laatste zijn. Diederik Ebbinge gaf aan de vervanging van zijn stem door een AI-stem een ‘vervelende ontwikkeling’ te vinden. Het is volgens hem een ‘teken aan de wand’, onderdeel van de ‘ontmenselijking’ in de reclamewereld. Het is volgens Ebbinge een ‘voorbode voor wat komen gaat’: human voice over & out.
Charles Borremans
Lead Communications iO
beeld: Jonathan Farber / Unsplash
-
Charles Borremans
- Werkt bij:
- Functie: columnist
- Website:https://nl.linkedin.com/in/charles-borremans-70bb596
- Profiel »
- Gijs Scholten van Asschat
- Charles Borremans
- robot
- Jacqueline Blom
- Victor Löw
- AI
- radio
- merk
- Aldi
- stemactrice
- NOS
- Diederik Ebbinge
- Gute Nacht Freunde
- Reinhard Mey
- Thekla Reuten
- voice over
- stem
- iO
- Thom Hoffman en Frank Lammers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Alpaca’s stelen de show in nieuwe Allianz-campagne
- PwC lanceert nieuwe merkidentiteit en campagne
- Volkswagen kiest voor DC social: 'Van automerk naar love brand'
- EY zet in nieuwe campagne menselijke kant leiderschap centraal
- Branded content zonder verhaal is gewoon ruis
- Branded content werkt pas echt als het hoofd én hart raakt
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management