Wet aangenomen: TikTok VS moet verkocht worden, anders verbod
- Online
- 24 apr 2024 @ 09:51
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 apr 2024 @ 09:51
- Michiel van Zaane
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Volgens TikTok is de wet niet om de gegevens van Amerikaanse gebruikers te beschermen, maar wordt deze gedreven door 'een geopolitiek spel'.
Half maart werd het wetsvoorstel al aangenomen door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, maar de Senaat heeft nu ook voorgestemd. Dat komt niet uit de lucht vallen. De VS wantrouwt de van oorsprong Chinese app al jaren. De vrees van de Amerikanen is dat via de app, met zo’n 170 miljoen Amerikaanse gebruikers, gegevens in handen kunnen komen van de Chinese regering. Een andere zorg is dat China via het algoritme van de app de Amerikaanse verkiezingen wil sturen. Om die reden is het gebruik van de app op werktelefoons van ambtenaren verboden. Dat verbod geldt ook voor werknemers van Europese Commissie. Voor Nederlandse ambtenaren geldt dat verbod niet, hoewel het kabinet vorig jaar een oproep deed de app van werktelefoons te verwijderen.
De VS probeerde in 2020 al TikTok onder te brengen bij een Amerikaans bedrijf. Dat mislukte toen, maar het wantrouwen bleef. In 2023 eiste het Amerikaanse Comité voor buitenlandse investeringen in de VS (Cfius) ook al een gedwongen verkoop. In de nieuwe wet wordt ByteDance gedwongen om de app te verkopen aan een Amerikaans bedrijf. Gebeurt dat niet, dan moet de app uit de downloadwinkels van Apple en Google worden gehaald én moeten hostingproviders stoppen met dienstverlening.
Reactie TikTok
TikTok reageert strijdbaar. In een reactie meldt het platform: ‘Eerdere pogingen om TikTok te verbieden strandden in gerechtshoven, en ook deze keer gaan wij het gevecht niet uit de weg. De wetgeving is niet bedoeld om de gegevens van Amerikaanse gebruikers te beschermen, maar wordt gedreven door een geopolitiek spel.
De feiten op een rij:
• TikTok is geen Chinese organisatie, en legt geen rekenschap af aan de Chinese overheid.
• ByteDance (ons internationale moederbedrijf) is voor 60% eigendom van, met name Amerikaanse, investeerders; 20% eigendom van de oprichters, en de overige 20% van het bedrijf is in handen van onze werknemers.
• TikTok is niet verboden in China. We hebben de keuze gemaakt, zoals veel andere globale techbedrijven, om daar niet actief te zijn vanwege lokale wet- en regelgeving.
• Content op TikTok wordt gedreven door onze gebruikers, niet door ons, en ook niet door overheden. Beschuldigingen dat we een Chinees propagandakanaal zouden zijn, zijn volslagen onbewezen.
• Onze community guidelines zijn strenger, en worden strakker gehandhaafd dan vergelijkbare platformen. We streven ernaar het leukste en meest betrouwbare platform te zijn, en daarin is veiligheid voor onze gebruikers en creators van cruciaal belang.
• We stellen onze community guidelines op basis van onze principes, en we staan continu in contact met partners op lokaal en internationaal niveau, zowel direct als indirect via onze Safety Advisory Council of Youth Council. We gaan gesprekken niet uit de weg, ook niet wanneer ze moeilijk zijn.
• We ondernemen actie om ervoor te zorgen dat gebruikersdata bij TikTok zo veilig mogelijk is, met industrieleidende initiatieven waarmee we de toon voor de toekomst van dataveiligheid zetten.
• Om gebruikersgegevens te beschermen hebben we in de VS, na overleg met de CFUIS, project Texas opgesteld; daarnaast wordt ons algoritme gecontroleerd door Oracle als externe partij.
• In Europa hebben we Project Clover geïntroduceerd, zodat we Europese gebruikersdata in Europa houden, externe toegang beperken en controles laten uitvoeren door een externe partij, de NCC Group. Mochten zij misstanden detecteren dan kunnen zij zelf direct met overheden in gesprek gaan.
• We gaan geen gesprek uit de weg, maar we merken dat grote delen van de gesprekken die we voeren worden gedreven door misinformatie; met name door individuen die ons platform niet lijken te gebruiken of kennen.
De daadwerkelijke impact die dit gaat hebben voor Nederland en Europa kunnen we nog niet zeggen. We merken juist dat steeds meer mensen en bedrijven ons platform weten te vinden. Ons streven is, en blijft, om een inclusief sociaal entertainment platform te zijn dat gedreven wordt door positiviteit en ontdekking.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024
- LinkedIn krijgt boete vanwege... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing