Rookvrije Generatie kiest nieuwe koers om jongeren te beschermen

- Bureaus
- 26 jun 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 26 jun 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Na jaren van dalende rookcijfers onder jongeren, ziet stichting Rookvrije Generatie nu een zorgwekkende trend: het gebruik van de vape en andere verslavende nicotineproducten neemt snel toe. De vape, ooit gepresenteerd als ‘onschuldig alternatief’, blijkt volgens hen in werkelijkheid een geraffineerd verslavingsproduct, gericht op jongeren. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Blend en Home.
'Alles is erop gericht om nieuwsgierige pubers de verslavingsval in te lokken. En vaak blijft het daar niet bij: het grootste deel van de gebruikers stapt uiteindelijk over op traditionele sigaretten. Zo weet de tabaksindustrie telkens weer een nieuwe generatie verslaafden te creëren', aldus Rookvrije Generatie.
'Wat we zien, is een gewetenloze industrie die steeds opnieuw creatieve manieren verzint om wetgeving te ontwijken en jongeren te beïnvloeden,' zegt Patricia van Rossum, communicatiestrateeg bij de Rookvrije Generatie. 'Het wordt tijd dat we het probleem bij de wortel aanpakken. En dat doen we nu.'
Een campagne met een missie: ogen openen
Een nieuwe uitdaging vraagt volgens de makers om een vernieuwde aanpak. Iedereen weet inmiddels dat roken dodelijk en enorm verslavend is. Toch dringt die dringende boodschap vaak niet echt door. De schrikbarende cijfers – zoals 20.000 doden per jaar – voelen te abstract, te ver van ons bed om ons gedrag echt te veranderen.
Daarom gingen de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij op zoek naar andere invalshoeken en verhalen die wél raken. Deze inzichten vormen de basis voor een communicatiestrategie die de komende jaren urgent en relevant moet blijven. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met creatieve bureaus Blend en Home.
In de nieuwe campagne Voor Rookvrij staat volgens het team één 'confronterende waarheid' centraal. namelijk dat onze tieners doelbewust worden benaderd door de tabaksindustrie. De campagne wordt gelanceerd met drie onderdelen:
- Het Puberportret, een video geregisseerd door Rogier Smalhout, geeft een herkenbaar beeld van pubers: nieuwsgierig, beïnvloedbaar en kwetsbaar. Precies de eigenschappen waar de tabaksindustrie op inspeelt.
- Auteur, ex-reclameman en vader Kluun, bekend van het boek Help, ik heb een puber, ondersteunt de campagne en speelt een centrale rol als schrijver en verteller van de video: 'Als ouder weet je hoe zoekend en onzeker pubers kunnen zijn. Ze hebben een omgeving nodig die hen beschermt. We denken vaak dat het allemaal wel meevalt, maar de cijfers spreken boekdelen. Dit is een bewuste aanval op onze kinderen.'
- Jong geleerd, een online en out-of-home campagne, laat zien dat bijna iedere roker als tiener is begonnen. Volwassen rokers delen hun persoonlijke verhalen: hoe ze als onwetende jongeren begonnen met roken en hoe moeilijk het is om daar weer van af te komen.
Tot slot zijn er 'Explainers' ontwikkeld waarin experts Danielle Cohen (longpatholoog, LUMC) en Marc Willemsen (hoogleraar tabaksontmoediging, UM) helder en feitelijk toelichten hoe de tabaksindustrie werkelijk te werk gaat. Deze content wordt verspreid via social media en de website. Bekijk het Puberportret hierboven.
Samen met designstudio Lama Lama is er een krachtige nieuwe visuele stijl ontwikkeld voor Voor Rookvrij. Elke uiting binnen de campagne – van bioscoop en billboards tot online en social – straalt de herkenbare gedrevenheid en urgentie uit die past bij de nieuwe richting.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Rogier Smalhout
- Baba Toure
- Rookvrije Generatie
- gezond
- communicatiestrateeg
- Home
- Patricia van Rossum
- vipen
- Het Puberportret
- stoppen
- Lama Lama
- Blend
- sigaret
- rookvrij
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat...
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid tussen kerels bespreekbaar
- Nieuwe Defensiecampagne richt zich op vrouwen
- Nierstichting gooit het roer om met activistische koers en...
- Allianz Direct stunt met bold campagne voor Gen Z
Laatste Nieuws
- Rookvrije Generatie kiest nieuwe... 26-06-2025
- Hoe Clipper kleur bracht in het... 26-06-2025
- DDB Amsterdam nieuwe creatieve... 25-06-2025
- Lebara prikt met ‘Logisch!? Award’... 25-06-2025
- Hibou gekozen als PR-partner voor... 25-06-2025
- Mores lanceert campagne 'Ik hoor je'25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation