Holie's introduceert de Sugar-Score

- Food-en-retail
- 2 jul 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 2 jul 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Wat voor veel mensen voelt als een gezonde start van de dag, blijkt in werkelijkheid een stiekeme suikerklapper, stelt het Amsterdamse granenmerk Holie’s, dat strijdt tegen verborgen suiker. In dat kader wordt de Sugar-Score gelanceerd.
De Sugar-Score is volgens de makers een online tool die inzicht geeft in hoeveel suiker er écht in populaire ontbijt- en tussendoorproducten zit. 'Veel producten lijken gezond door slimme marketingtrucs, maar zitten toch boordevol suiker. De Sugar-Score prikt daar doorheen met een label van A tot C.'
Een tool die helpt navigeren in het schap
De Sugar-Score is een online tool die boodschappers helpt navigeren in het supermarktlandschap om suikerarme keuzes te maken. De score laat zien hoeveel suiker er écht in de vijf meest verkochte ontbijt- en tussendoorproducten zit (bron marktdata: Nielsen). Niet aan de hand van vage claims, maar via een simpele score van A tot C.
Met de Sugar-Score gooit Holie’s naar eigen zeggen de suiker-kaart op tafel door producten te beoordelen op het suikergehalte per 100 gram:
A = 0–5% suiker
B = 5–10% suiker
C = meer dan 10% suiker
'De Sugar-Score is vanaf nu te vinden op www.sugarscore.info, met overzichtelijke productvergelijkingen en alle scores op een rij.'
Suiker verschuilen door ‘slimme’ samenstellingen
Grote merken in het ontbijtschap geven hun producten vaak een gezond imago, door claims als ‘zonder geraffineerde suikers’, ‘toegevoegde vezels’, ‘rijk aan eiwitten’ te gebruiken terwijl het suikergehalte gewoon hoog is. Daarnaast wordt suiker onder schuilnamen toegevoegd zoals 'agavesiroop' of ‘glucose’. Zo blijft suiker onder de radar en maken mensen onbewust een ongezonde keuze, stelt Holie's.
'Als consument moet je tegenwoordig bijna voedingsexpert zijn om het etiket goed te kunnen interpreteren', vultt Valentijn van Santvoort, co-founder van Holie’s aan. 'Met de Sugar-Score willen we het voor iedereen makkelijker maken om door dat rookgordijn heen te kijken. Geen ingewikkelde schuilnamen of claims, maar heldere inzichten over toegevoegde suiker, precies waar je naar op zoek bent als je bewuster wilt eten.'
Verspreiding en educatie
De Sugar-Score gaat vandaag live in Nederland en België (zie hier de video). Op basis van de score wordt de top vijf van A-merken in het ontbijt- en tussendoorschap onder de loep genomen. Rond de tool verschijnt de komende tijd educatieve content op social media en, in samenwerking met verschillende voedingsexperts en diëtisten uit de Benelux. Holie’s geeft zo eerlijke houvast in een wereld van suikerverleiding.
Holie's co-founders Merick Schoute en Valentijn van Santvoort voor het schap met de Sugar Scores. Foto: Food Cabinet. Bekijk hieronder de video.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers