Holie's introduceert de Sugar-Score

Holie's introduceert de Sugar-Score
  • Food-en-retail
  • 2 jul 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Wat voor veel mensen voelt als een gezonde start van de dag, blijkt in werkelijkheid een stiekeme suikerklapper, stelt het Amsterdamse granenmerk Holie’s, dat strijdt tegen verborgen suiker. In dat kader wordt de Sugar-Score gelanceerd.

De Sugar-Score is volgens de makers een online tool die inzicht geeft in hoeveel suiker er écht in populaire ontbijt- en tussendoorproducten zit. 'Veel producten lijken gezond door slimme marketingtrucs, maar zitten toch boordevol suiker. De Sugar-Score prikt daar doorheen met een label van A tot C.' 

Een tool die helpt navigeren in het schap
De Sugar-Score is een online tool die boodschappers helpt navigeren in het supermarktlandschap om suikerarme keuzes te maken. De score laat zien hoeveel suiker er écht in de vijf meest verkochte ontbijt- en tussendoorproducten zit (bron marktdata: Nielsen). Niet aan de hand van vage claims, maar via een simpele score van A tot C.

Met de Sugar-Score gooit Holie’s naar eigen zeggen de suiker-kaart op tafel door producten te beoordelen op het suikergehalte per 100 gram: 

A = 0–5% suiker
B = 5–10% suiker
C = meer dan 10% suiker

'De Sugar-Score is vanaf nu te vinden op www.sugarscore.info, met overzichtelijke productvergelijkingen en alle scores op een rij.'

Suiker verschuilen door ‘slimme’ samenstellingen
Grote merken in het ontbijtschap geven hun producten vaak een gezond imago, door claims als ‘zonder geraffineerde suikers’, ‘toegevoegde vezels’, ‘rijk aan eiwitten’ te gebruiken terwijl het suikergehalte gewoon hoog is. Daarnaast wordt suiker onder schuilnamen toegevoegd zoals 'agavesiroop' of ‘glucose’. Zo blijft suiker onder de radar en maken mensen onbewust een ongezonde keuze, stelt Holie's. 

'Als consument moet je tegenwoordig bijna voedingsexpert zijn om het etiket goed te kunnen interpreteren', vultt Valentijn van Santvoort, co-founder van Holie’s aan. 'Met de Sugar-Score willen we het voor iedereen makkelijker maken om door dat rookgordijn heen te kijken. Geen ingewikkelde schuilnamen of claims, maar heldere inzichten over toegevoegde suiker, precies waar je naar op zoek bent als je bewuster wilt eten.'

Verspreiding en educatie
De Sugar-Score gaat vandaag live in Nederland en België (zie hier de video). Op basis van de score wordt de top vijf van A-merken in het ontbijt- en tussendoorschap onder de loep genomen. Rond de tool verschijnt de komende tijd educatieve content op social media en, in samenwerking met verschillende voedingsexperts en diëtisten uit de Benelux. Holie’s geeft zo eerlijke houvast in een wereld van suikerverleiding.


Holie's co-founders Merick Schoute en Valentijn van Santvoort voor het schap met de Sugar Scores. Foto: Food Cabinet. Bekijk hieronder de video.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken