Biografie Paul Moers is consultant, publicist, spreker en een veel gevraagd commentator voor radio en televisie. Zijn nieuwste boek is Dienstbaar zijn is het nieuwe goud dat momenteel een bestseller is.
Twitter: @PaulMoers
Biografie Paul Moers is consultant, publicist, spreker en een veel gevraagd commentator voor radio en televisie. Zijn nieuwste boek is Dienstbaar zijn is het nieuwe goud dat momenteel een bestseller is.
Twitter: @PaulMoers
Het bekende sportmerk Nike zit zwaar in de problemen en heeft te maken met de zwaarste crisis sinds hun bestaan. Nike is een klassiek voorbeeld van de regel dat succes van gisteren niets zegt over succes van morgen. Merken moeten iedere dag opnieuw hun bestaansrecht verdienen.
In de overvolle wereld van merken wordt het steeds lastiger om klanten aan je te binden. Dat heeft vooral met de mentaliteit van het merk en de directie te maken. Maar al te vaak gaat het vooral om 'verdienen' in plaats van over 'dienen'. Dat is echter volstrekt onvoldoende om een duurzame relatie met je klant op te bouwen.
Retailstrateeg Paul Moers signaleerde eerder de positieve manier waarop de KLM gebruik maakt van social media. 'Ze liepen daarin voorop!' Maar nu stuit hij persoonlijk op een misser. 'Ongelofelijk hoe ze hun voorsprong uit handen hebben gegeven.'
Het Nederlands supermarktlandschap is de laatste jaren fors in beweging. Overnames en fusies veranderen het landschap. Waar oorspronkelijk Albert Heijn altijd de superspeler was en de hele markt dicteerde is dat nu aan het veranderen.
Recent verschenen verschillende krantenartikelen met daarin de vermoeden dat Lidl vrouwen aan de top niet ziet zitten. Dit naar aanleiding van het ontslag van topman Klaus Gehrig en twee vrouwen op topfuncties.
Het kabinet heeft besloten dat de winkels op 28 april 2021 weer open gaan. Veel winkeliers zijn opgelucht dat het zover is. Wat ze echter onvoldoende begrijpen is dat de winkelstraat na corona nooit meer dezelfde zal zijn. Er staan nieuwe uitdagingen voor de deur die om lef en inzicht vragen, stelt retailexpert en MarketingTribune-columnist Paul Moers.
In het eerste decennium van deze eeuw maakte de Engelse komiek John Fealey een briljante conference over Albert Heijn. Een van de grappigste onderdelen hiervan was zijn verhaal over de plastic zzzzakjes bij de groente en fruit afdeling die alleen met grote moeite waren open te krijgen.
Recent publiceerde ik mijn nieuwste boek : 'F*ck de prijs, leve de service'. Corona is de inspiratiebron voor dit boek. Het is duidelijker dan ooit dat de race to the bottom bedrijven steeds meer in de problemen brengt.
'Een internationaal merk willen bouwen terwijl je eerst het nationale merk in orde moet zien te krijgen!' Dit noemt retailstrateeg Paul Moers een megablunder van warenhuisketen Hema. 'In het merk is volstrekt onvoldoende geïnvesteerd.' Hier zijn vlammend betoog.
Na de coronadreun zal de wereld er anders gaan uitzien. Er ontstaan volop nieuwe kansen, stelt retaildeskundige en voormalig directielid van Unilever en Ahold Paul Moers in zijn nieuwste column. 'Niet alles is op dit moment een drama.'
Ik was meer dan verheugd toen Hudson’s Bay in 2016 bekend maakte om naar Nederland te komen. Om een goed beeld te krijgen ben ik naar Canada gevlogen om het concept eens te gaan bekijken. Voor mij werd duidelijk dat Hudson’s Bay in Canada een ijzersterk merk is met een geweldige reputatie en historie. Maar nu? Merklessen uit Hudson’s Bay.
In merkenland wordt wat afgerommeld. Veel bedrijven en instellingen hebben maar weinig notie van wat een merk nu precies inhoudt. Vaak wordt gedacht dat ze er met een nieuwe huisstijl of een nieuw communicatiebureau al zijn. Dan begint de ellende pas echt omdat klanten maar ook de eigen werknemers zich in de communicatie en de stijl niet meer herkennen. Er is dan sprake van het fenomeen 'merkruis'.
De gemeente Emmen heeft het onzalige plan bedacht om 100% eigenaar te gaan worden van dierenpark Wildlands in Emmen. Hierdoor stijgen de investeringen die de gemeente doet naar ruim 80 miljoen euro.
De Nederlandse supermarkten doen al sinds jaar en dag uitstekende zaken. Zelfs de crisis heeft ze niet of nauwelijks kunnen raken. Maar er komt volgens retail- en merkstrateeg Paul Moers desondanks ruimte voor een superdiscounter.
In mijn boek 'Dienstbaar zijn is het nieuwe goud' laat ik zien waarom oprechte dienstbaarheid het bedrijfsleven zoveel kan opleveren. Uit onderzoek blijkt dat slechte service-bedrijven gemiddeld 18% van hun omzet inleveren. Verbetering is laaghangend fruit. Hier mijn update met praktijktips, de 5 kernpunten plus (nieuw) een videotoelichting als toegift.
Heeft de buitenlandse expansiestrategie van twee grote Nederlandse winkelketens kans van slagen? Onze retailexpert Paul Moers maakt een vlijmscherp vergelijk tussen Hema en Action. 'De pers stelt onvoldoende kritische vragen.'
Over twee jaar bestaat De Bijenkorf maar liefst 150 jaar. Het is vrij uniek te noemen dat na zo’n lange geschiedenis het bedrijf nog altijd floreert. De Premium Experience strategie werkt.
Dit jaar bestaat Action 25 jaar. Van klein winkeltje tot een internationale keten van formaat. Tijd voor een gesprek met Sander van der Laan (directievoorzitter) om eens uit eerste hand te horen wat de stand van zaken is.
We hebben onlangs kunnen lezen dat de omzet en met name de winst van H&M onder druk staat. De winst zakte terug van 2 miljard euro in 2016 naar 1,6 miljard euro in 2017. Het aantal bezoekers begint terug te lopen.
Nespresso is een van de meest bijzonder 'love brands' in de wereld. Er zijn weinig bedrijven die zo consistent en consequent aan hun merk bouwen en zoveel nadruk op emotie weten te leggen. Dat doen ze niet alleen door een perfect product te leveren maar vooral door een unieke en eigenzinnige 'route to market' neer te zetten. Nespresso is inmiddels al 25 jaar aanwezig in Nederland. Ik kreeg de unieke kans om een interview met Mark Ruijgrok -market director Nespresso Nederland- te hebben en een dieper inzicht in hun bijzondere verhaal te krijgen. Dit interview hielden we uiteraard in een van de winkels. Daar gebeurt het immers!
AKO begeeft zich op het vlak van high-traffic retail met een belangrijke focus op lezen. De boekenmarkt heeft de afgelopen jaren onder druk gestaan, maar is weer volop in beweging. Met een eigenzinnige visie en insteek probeert AKO de markt naar haar hand te zetten. Dit blijkt meer dan aardig te lukken. Daarbij worden experimenten niet geschuwd. De directie heeft het lef om nieuwe dingen te proberen.
Deze week is mijn achtste boek verschenen met als titel “De wet van de Paracetamol”. De reden om dit boek te schrijven is het feit dat veel bedrijven in de 7 crisis jaren die we achter ons hebben liggen, zwaar bezuinigd hebben op innovatie. Dat heeft een directe weerslag gehad op hun waarde propositie en daarmee de waarde voor de consument. Veel bedrijven realiseren zich niet dat waarde proposities meer onder druk staan dan ooit. De wet van de Paracetamol luidt dan ook: Alle vernieuwingen verliezen steeds sneller hun waarde. Paracetamol is hier een mooi voorbeeld van.
In 2013 maakte ceo Giovanni Colauto van de Bijenkorf bekend om in te gaan zetten op de Premium Experience strategie. Dat betekende dat De Bijenkorf verder zou gaan met 7 flagshipstores en de Bijenkorf.nl, en dat 5 winkels waaronder die in Breda en Enschede gesloten zouden gaan worden. Dat veroorzaakte toen heel wat ophef. Vandaag maakt het bedrijf de financiële resultaten van 2016 bekend en die liegen er niet om.
Het was alweer enige tijd stil rondom Albert Heijn. Aangezien dit bedrijf een reputatie heeft van 'nieuwe ontwikkelingen', was het niet de vraag óf er iets nieuws zou komen, maar wanneer er iets nieuws zou komen. Nou, Albert Heijn heeft niet teleurgesteld, want de komst Van Appie Today is een verfrissende stap in het medialandschap.
We hebben net de trotse berichten gekregen dat bezorgbedrijf Picnic in 2016 al wel 235.000 bestellingen heeft afgeleverd. Gebaseerd op een gemiddelde omzetgrootte van 45 euro is de omzet minimaal 11 mio euro. De eigenaren brengen dit met trots naar de markt. De totale online supermarktomzet in Nederland bedraagt echter ruim 580 miljoen euro in 2016. Picnic is en blijft dus een kabouter met een omzetaandeel van een kleine 2 %.
Het zijn zware tijden geweest in de retail. Dit betrof echter alleen de non food. De food sector is prachtig doorgegroeid. Sinds oktober 2016 vindt er eindelijk ook bij non food een opleving plaats. Ik denk dat we hiermee het einde van de echte retail crisis hebben ingeluid. Deze crisis lijkt voorbij. Wél blijven het zeer uitdagende tijden voor de retailers maar dat hoort gewoon bij het vak. Retailers moeten nu de vruchten gaan plukken van de economische opleving en van het massaal bijtrekken op online gebied bij klassieke retailers.
De modesector heeft sinds de crisis enorme klappen gekregen. Nog in 2014 zag de branche de bedrijfsresultaten met maar liefst 34 % teruglopen. Het resultaat voor de totale modebranche was in 2010 nog 540 miljoen euro maar zakte in 2014 naar een schamele 93 miljoen euro. Dit komt vooral door dalende omzetten, hoge kortingen en bedrijfskosten die vrijwel niet te verlagen zijn.
Banken zijn de laatste jaren onderhevig geweest aan veel kritiek. Gelukkig proberen banken daar nu wat mee te doen. Een mooi voorbeeld is ING dat wilde nadenken hoe banken met hun kantoren beter aan kunnen sluiten bij het tijdsbeeld van nu en bij de wensen van de klant.
De retailsector heeft de afgelopen jaren enorme klappen moeten ontvangen. De ene na de andere retailer moest zelfs het loodje leggen. Zo zijn bekende ketens als V&D, Halfords, MS Mode, Invito , Houtbrox, et cetera, zelfs failliet gegaan of helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Het is een ware slachting in retailland. Veelal wordt verwezen naar de sterke opkomst van internet die mede de oorzaak is van de faillissementen. Dat is echter ver bezijden de waarheid. Een belangrijke oorzaak van de problemen in de retail wordt veroorzaakt door een veel te inhalig overheidsbeleid, met name op het gebied van BTW.
Afgelopen week maakt Roland Kahn bekend samen met oud Hema topman Ronald van Zetten en zakenpartner Jaco Scheffers de naam V&D te hebben overgenomen. In eerste instantie willen de investeerder de V&D weer online openen. Er wordt niet uitgesloten geacht dat er later weer fysieke winkels gaan komen. Heeft dit plan kans van slagen? Ik wil hier graag een aantal kanttekeningen bij maken.
In 2003 ging het vreselijk mis voor Ahold en daarmee ook Albert Heijn. Door de boekhoudfraude waren veel mensen teleurgesteld in de organisatie en daar had ook Albert Heijn flink last van. Bovendien was het prijspeil van Albert Heijn steeds verder opgelopen vooral als gevolg van de dwang van Ahold om optimaal te presteren om de beurskoers hoog te houden. Nu komt de nieuwe campagne er aan.
McDonald’s is een bedrijf dat soms gemengde reacties oproept. Het heeft de afgelopen jaren regelmatig kritiek heeft gekregen in het kader van Obesitas. Daarnaast was de innovatieve kracht van het bedrijf in veel ogen maar matig. Daar lijkt nu toch echt verandering in te gaan komen. Er spelen een aantal ontwikkelingen die met recht opmerkelijk genoemd mogen worden.
Eind februari 2016 werd uitstel van betaling aangevraagd voor de bekende winkelketens Perry Sport en Aktiesport beide onderdeel van USG Groep. Een dag later werd al het faillissement uitgesproken. Een teken dat het financieel hopeloos mis was gegaan. Weer twee bekende ketens die het niet hebben gered in deze moeilijke tijden voor de retailsector.
In 2011 nam Zuivelhoeve een bijzonder product over van een Twentse groenteboer met de naam Dennis Voerman. Deze groenteboer had een apart product ontwikkeld bestaande uit o.a. roomkaas met verse kruiden en een tikje magie. Zijn klanten waren razend enthousiast over dit verse product. Wat maakte dit kaasje daarna tot een marketingsucces?
De retail is heftig in beroering. Ketens als V&D, Macintosh vielen op de valreep eind 2015 nog om. Is het dan allemaal kommer en kwel? Komen er nog meer bedreigingen en waar zitten kansen? In deze blog probeer ik met wat antwoorden te komen.
De wereld van de supermarkten is volop in beweging. Albert Heijn domineert de markt met maar liefst 35% marktaandeel, maar wordt op de hielen gezeten door Jumbo met in een paar jaar tijd een bereikt marktaandeel van 20%. Deze twee ketens gaan de dienst uitmaken en de consolidatie gaat ongetwijfeld de komende jaren doorzetten.
Harley-Davidson is het motor merk met de hoogste spontane merkbekendheid. Al hou je niet van motoren, je kunt niet voorkomen dat je bij het zien van een Harley-Davidson motor, deze toch even met de ogen en de oren volgt. Het is een merk dat volop durft in te zetten op het laden van de emotie en dat met veel elan doet. Harley-Davidson spreekt als geen ander merk tot de verbeelding. Veel merken kunnen lessen trekken in hoe Harley-Davidson het merk voor elkaar heeft.
In Nederland lijkt een strijd rondom de titel 'de diervriendelijkste supermarkt' uitgebroken. Afgelopen week maakte nota bene Lidl bekend dat ze alle vlees nu voorzien hebben van één ster van het Beter Leven keurmerk. In 2018 zullen ze ook 75 % van het kippenvlees hebben voorzien van één ster van het Beter leven keurmerk.
Online supermarkt Picnic gaat de strijd aan met de grote spelers op het gebied van online boodschappen. Ze willen zonder bezorgkosten direct gaan leveren bij de klanten met behulp van elektrische auto’s. Het bedrijf start in Amersfoort. Verder willen ze leveren tegen de laagste prijs in de markt. De oprichters hebben ervaring in het verstoren van bestaande markten zoals met Route Mobiel en Tango. Route Mobiel is daarbij overigens geen groot succes geworden. Vijf redenen waarom Picnic een rare marketingfrats is.
Ahold heeft de ambities die het eind vorige eeuw koesterde weer helemaal terug. Het bedrijf wilde een grote machtige speler in supermarktland worden. Daarvoor moest alles wijken. Groei was het adagium en dat gebeurde op een ongebreidelde manier.
De Nederlandse retailers klagen steen en been over hun retail-omzetten. Daarbij ligt de focus vaak op het naar beneden brengen van de kosten. Winkels in Nederland hebben echter geen kostenprobleem maar een omzetprobleem. Veel retailers schuiven een deel van de problemen op de razendsnelle opkomst van internet en het daardoor wegblijven van klanten.
Het marktaandeel van de private labels is de afgelopen jaren verder opgelopen naar ongeveer 44 % (inclusief Lidl en Aldi). Dat is voor de a-merk fabrikanten slecht nieuws. Het is een 'driver of change' waar tot nu toe niet echt een antwoord op is gekomen. Fabrikanten proberen een antwoord te vinden door hun voorraden te dumpen in nieuwe retailformules die discount aanbieden zoals Big Bazaar, Op=Op, Action et cetera. Het opvallende is dat je dit heel veel ziet bij fabrikanten van was-en verzorgingsmiddelen.
Op 15 maart verschijnt mijn nieuwste boek Werk aan de winkel 3.0. Dit boek is geschreven met een positieve inslag. Er is de laatste jaren zoveel over de retail heen gekomen dat het tijd wordt voor positiviteit. De fysieke retail is nog lang niet dood. Er zijn zeker en vast nog voldoende kansen en mogelijkheden.
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox: