[column] Lidl investeert serieus in diversiteit

[column] Lidl investeert serieus in diversiteit
  • Food-en-retail
  • 12 jul 2021 @ 11:30
  • 10141 x gelezen
  • Link
  • Paul Moers
    Paul Moers

    strategisch adviseur en directeur
    PM Strategic Marketing Services
  • MarketingWinkelen

Recent verschenen verschillende krantenartikelen met daarin de vermoeden dat Lidl vrouwen aan de top niet ziet zitten. Dit naar aanleiding van het ontslag van topman Klaus Gehrig en twee vrouwen op topfuncties.

Ik reageerde daarop met het commentaar dat dit 'fossiel' denken zou zijn. Naar mijn mening vormen vrouwen minimaal 50% van het potentieel en het zou doodzonde zijn om dat talent te laten liggen. Inmiddels is Lidl zo vriendelijk geweest mij een interview toe te staan om uitleg te geven hoe het nu precies zit. Ik was daarbij aangenaam verrast want het blijkt dat Lidl veel verder is dan deze berichten deden geloven en diversiteit en inclusie juist zeer serieus neemt. Hier een overzicht van mijn aantekeningen

Welke stappen zet Lidl dan zoal?

* Lidl heeft een officiële diversiteit en inclusiviteits manager aangesteld om te laten zien dat ze gelijke kansen ook echt serieus nemen. Deze manager voert ook een serieus programma uit.

* Lidl heeft nu voor het vierde opvolgende jaar de handtekening gezet onder het document van de stichting Talent naar de Top. Talent naar de Top is een stichting met een maatschappelijke doelstelling voor meer divers talent in de (sub)top. Doelstelling is 30% vrouwen in de (sub)top. Lidl is vooralsnog de enige supermarkt die hieraan deelneemt. Organisaties die het Charter hebben ondertekend en goed presteren op het gebied van m/v diversiteit worden sinds 2012 door de Commissie Monitoring Talent naar de Top met een Talent naar de Top Awards beloond. Deze Talent naar de Top Awards zijn aansprekende voorbeelden die voldoen aan belangrijke voorwaarden voor een succesvol diversiteitsbeleid. Lidl won meteen al het eerste jaar deze award!

* Inmiddels is 28% van de leidinggevenden er vrouw. De jaarlijkse stijging bedraagt 2%. Dat is 1% boven de landelijke benchmarkt van Talent naar de top! Op senior niveau is dit zelfs 35%. In de winkels is nog wat achterstand maar dat heeft te maken met het feit dat in Nederland niet alle vrouwen werken, vrouwen de werktijden lastig kunnen vinden en veel vrouwen op zoek zijn naar deeltijdbanen. Lidl Nederland is op dit gebied een middenmoot in Europa. In Bijvoorbeeld Duitsland en Spanje zijn vrouwen veel meer aan het werk dan in Nederland.

* Om de deeltijdproblematiek  op te lossen is lidl Nederland aan een pilot duobanen begonnen zodat twee vrouwen de leiding van een winkel op zich kunnen nemen. Op die manier ontstaan nieuwe mogelijkheden voor vrouwen die op zoek zijn naar leidinggevende functies.

* Er is een landelijk en er zijn zes regionale diversiteitsteams die dagelijks werken aan een meer diverse en inclusieve organisatie. Dit gebeurt op basis van KPI’s.

* Workshops die managers en medewerkers helpen op het gebied van diversiteit en hoe daarmee om te gaan. Daarbij moet je bijvoorbeeld ook denken aan workshops voor aanstaande ouders. Hoe breng je gezin en werk in balans? Een bijzondere workshop is de workshop 'Stratego voor vrouwen'. Hierin worden leidinggevende vrouwen begeleid in het waarmaken van hun ambities.

* Lidl Nederland heeft jaarlijks een week van de diversiteit en maakt video’s waarin personeelsleden hun verhaal en ervaringen vertellen.

Lidl bewijst toch echt serieus bezig te zijn
Voor mij was dit interview een eye opener. Lidl is misschien wat minder vaak in het nieuws dan Albert Heijn en Jumbo en dan ontsnapt zo’n bijzonder verhaal aan de aandacht van veel mensen. Lidl is een belangrijke speler in de markt met bijna 11 % marktaandeel. Daarmee zijn ze de derde grootste speler in Nederland. Wereldwijd bedraagt de omzet overigens maar liefst 90 miljard €. Een speler van formaat dus. Lidl heeft de strategie ingezet om naar een quality discounter te gaan. Hun producten worden iedere dag nog beter en overtreffen inmiddels al concurrerende producten van andere supermarkten. Lidl bewijst daarmee te durven vernieuwen en dat doen ze ook op het gebied van diversiviteit. Een verkeerde voorstelling van zaken in de pers over wat ze nu precies allemaal doen rondom diversiviteit komt dan natuurlijk hard aan. De les zou kunnen zijn om hierover vaker naar buiten te treden en ook te zorgen dat ze dit duidelijk maken op universiteiten en hogescholen. De zoektocht naar talent begint immers daar.

Paul Moers
retailstrateeg

Paul Moers

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken