Hoe manage ik mijn winkelketen de afgrond in: Leer van Perry Sport en Aktiesport

Hoe manage ik mijn winkelketen de afgrond in: Leer van Perry Sport en Aktiesport
  • Food-en-retail
  • 26 feb 2016 @ 11:14
  • 18954 x gelezen
  • Link
  • Paul Moers
  • WinkelenMarketing

Eind februari 2016 werd uitstel van betaling aangevraagd voor de bekende winkelketens Perry Sport en Aktiesport beide onderdeel van USG Groep. Een dag later werd al het faillissement uitgesproken. Een teken dat het financieel hopeloos mis was gegaan. Weer twee bekende ketens die het niet hebben gered in deze moeilijke tijden voor de retailsector.

Zeker Perry Sport is een icoon uit eind 19e eeuw. De keten heeft heel wat stormen doorstaan, maar deze storm was duidelijk teveel. Het is evident dat beide ketens de laatste jaren te maken hadden met hele moeilijke marktomstandigheden. De omzet van sportartikelen staat al jaren onder druk. Na een kleine opleving in 2014 vlogen de omzetten opnieuw naar beneden. Desondanks zie je ketens als The Athletes Foot in 2015 maar liefst 100 winkels openen in Nederland en weten Intersportwinkels het hoofd prima boven water te houden. Blijkbaar is omzetdaling niet de belangrijkste oorzaak van de problemen geweest. Wat is er dan wel aan de hand?

Eigenlijk is dit bedrijf al in 2009 gestopt met het vernieuwen en aanpassen van de formules. Om omzet op een slimme manier binnen te halen werden uiteindelijk winkels geopend bij andere ketens (het zogenaamde shop in shop concept). Dit werd echter enkel en alleen gedaan uit een vorm van opportunisme. Blijkbaar was de paniek groot. Hoe kun je immers als management ruim 80 Aktie Sport winkels openen in Scapino (de lamme) en 11 winkels van Perry sport in V&D (de blinde)? Vooral voor Aktie Sport was dit een ongekend risico gezien het feit dat ze daarmee in totaal 180 winkels hadden. Daarmee leg je wel heel veel eieren in slechts één mandje. Voor Perry Sport was dit risico wat kleiner omdat Perry Sport daarmee in totaal 75 winkels telde. Beide ketenpartners waren uitermate zwakke broeders. Het management van USG was blijkbaar vergeten dat een shop in shop concept voor beide partijen voordelen moet opleveren. Zwakke winkels ga je met dit concept niet redden. Het plan was dan ook totaal visieloos en het management heeft hiermee in mijn ogen een onaanvaardbaar risico genomen. Het failliet gaan van de contractpartners betekende overigens nog niet een faillissement van de shop in shops. Het personeel moet je gewoon doorbetalen, maar je hebt echter geen winkel meer. Dat betekent einde verhaal. Voor een keten als ICI Paris bijvoorbeeld is dit probleem veel minder groot. Die hadden genoeg filialen buiten V&D om het personeel uit de shop in shops in die keten elders te plaatsen. Die zijn dus veel zorgvuldiger omgegaan met de risico’s van een shop in shop concept. Hier bovenop komt nog eens het feit dat in de ketens zo weinig geïnvesteerd is. Na 2009 wordt het echt stil op dit gebied. De merkpropositie van zowel Perry Sport als Aktiesport was helder geformuleerd. Maar een merk vraagt om investeringen en onderhoud. Vooral op het gebied van technologie bleven beide ketens fors achter. In veel gespecialiseerde winkels zoals Runners World zie je apparatuur verschijnen om bijvoorbeeld het loopvermogen te analyseren. Technologie is cruciaal voor winkels om te overleven. Consumenten verwachten dit van hun winkel en anders lopen ze letterlijk en figuurlijk bij je weg. De technologie had ook op het gebied van omnichannel beter ingezet moeten worden. De internetsales waren op zichzelf goed voor elkaar maar de integratie in de winkel bleef ver achter. Je moet met speciaal ontworpen schermen werken in de winkel waar je meer mee kunt dan met de computer thuis. Die kans hebben ze duidelijk laten liggen. Daarmee is ook de beleving in beide formules stukken minder geworden. Een formule gaat tegenwoordig nog maar vijf tot zevenjaar mee. Dan is de consument er al weer op uitgekeken en verwacht iets nieuws. Dat betekent dat je moet blijven investeren. Hiermee stoppen betekent eigenlijk dat je het opgeeft. Ik had van deze sportieve ketens verwacht dat ze slimmer en met meer inzet hadden geprobeerd om het hoofd boven water te houden. Als het écht moeilijk wordt, geef dan extra gas is mijn advies en weet waar je mee bezig bent.

Nu ontstaat er opnieuw een gat in de winkelstraten waar je niet blij van wordt. Het is gelukkig wel zo dat er van andere partijen interesse zal komen. Voor sportzaken is zeker ruimte in Nederland en bovendien valt er wel degelijk geld te verdienen. Denk hierbij maar aan bijvoorbeeld de winkels van Intersport. Met ruim 6000 winkels in Europa hebben die ook een veel betere inkoopmacht dan Perry Sport en Aktiesport hadden. Perry Sport had ruim 20 % marktaandeel en is daarmee een interessante mogelijkheid voor een buitenlandse partij. Denk hierbij aan Sports Direct die hiermee in één klap de Nederlandse markt op kan.  Ook de winkels van Aktie Sport zouden goed kunnen passen. Daarnaast zijn er beslist investeerders die in beide ketens een mooie en unieke kans zien. Zelfs als dat allemaal niet lukt zijn er voor met name de Perry Sport panden partijen zoals Intersport  die graag enkele panden willen overnemen. Ik zie het dus nog niet zo somber in. Beide ketens maken zeker een goede kans op een doorstart. En voor wat de winkelstraten betreft: er vallen veel ketens om. We vergeten echter dat er ook heel veel nieuwe ketens naar Nederland komen zoals TK Maxx, Flying Tiger, Bolio etc. Bovendien ontstaan er alle kansen voor individuele winkeliers om te starten. Afgelopen jaar zijn er dan ook maar liefst 1200 winkels in Nederland bijgekomen. We moeten ons dus niet gek laten maken en roepen dat de winkelstraten gaan verdwijnen. Dat zal zeker zo’n vaart niet lopen want mensen beschouwen winkelen nog altijd als een sociale gebeurtenis.

Paul Moers
retailconsultant
schrijver van het boek Werk aan de winkel 3.0   

Paul Moers

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken