Er is een diervriendelijke supermarkt-oorlog losgebarsten

Er is een diervriendelijke supermarkt-oorlog losgebarsten
  • Food-en-retail
  • 8 sep 2015 @ 11:24
  • 11409 x gelezen
  • Link
  • Paul Moers
    Paul Moers

    strategisch adviseur en directeur
    PM Strategic Marketing Services
  • OnderzoekFood

In Nederland lijkt een strijd rondom de titel 'de diervriendelijkste supermarkt' uitgebroken. Afgelopen week maakte nota bene Lidl bekend dat ze alle vlees nu voorzien hebben van één ster van het Beter Leven keurmerk. In 2018 zullen ze ook 75 % van het kippenvlees hebben voorzien van één ster van het Beter leven keurmerk.

Jumbo heeft nu al gereageerd met de opmerking dat zij al in 2017 al hun vlees en kip willen hebben voorzien van één ster. Uit een onderzoek van de voedsel- en landbouworganisatie FAO blijkt dat wereldwijd de vleesconsumptie stijgt. In Nederland is de consumptie de laatste jaren echter stabiel. Wel eten we relatief meer varkensvlees dan vroeger.

De FAO nam de vleesconsumptie van 177 landen onder de loep. In India wordt het minst vlees gegeten, gemiddeld 3,2 kilo per persoon per jaar. Luxemburg voert de ranglijst aan met 136,5 kilo, gevolgd door de Verenigde Staten (125,5 kilo), Australië (121,4 kilo), Nieuw-Zeeland (115,9 kilo) en Spanje (110 kilo). In Nederland ligt de vleesconsumptie al jaren stabiel rond de 45 kg per persoon.

Om aan de toenemende vraag naar vlees en kip te voorzien wordt de productie van vlees en kip steeds grootschaliger. Zo waren er een tiental jaren geleden nog 45.000 varkensboeren in Nederland. Nu zijn dat er nog maar 5.000. Mede onder invloed van de continue aandacht van Wakker Dier zijn Nederlanders beter gaan nadenken over de kwaliteit van het vlees en het dierenwelzijn. De beruchte kiloknallers van supermarkten kwamen daarmee steeds vaker in een slecht daglicht te staan. Het concurreren ten koste van het dierenwelzijn stuitte veel mensen tegen de borst. Volume heeft inderdaad zijn prijs. Inmiddels nemen als gevolg van alle kritiek supermarkten steeds verder afstand van het kiloknaller gebeuren. Dat is een positieve ontwikkeling ook in het kader van MVO denken. Daar valt dierenwelzijn immers ook onder.

Nu Lidl steeds vaker de publiciteit opzoekt na jarenlang stilzwijgen kwamen ze afgelopen week naar buiten met hun verhaal over hun diervriendelijk vlees en kip assortiment. Dat is wel de wereld op zijn kop: een discounter die plotseling de lead neemt. Dat is echter een prima ontwikkeling die zeer goed past bij de beweging die Lidl aan het maken is in het Wheel of retail. De keten beweegt zich in kwaliteit naar boven maar blijft het prijsniveau van Aldi volgen. Lidl veroorzaakt op deze manier een diervriendelijkheidsoorlog tussen de supermarkten. Iedereen wordt nu op scherp gezet al moet gezegd worden dat alle supermarkten inmiddels druk bezig zijn met dierenwelzijn. De stap van Lidl zal echter een versnellend effect in de markt hebben dat het dierenwelzijn alleen maar ten goede zal komen. De beweging is nu richting één ster. Voor varkens betekent dit bijvoorbeeld meer ruimte en activiteiten tegen verveling. Bij 2 sterren krijgen de varkens ook overdekte uitloop en bij 3 sterren mogen de zeugen ook de wei in. Dat wordt overigens nog interessant want er zijn maar liefst 12,5 miljoen varkens in Nederland.

Diervriendelijkheid heeft tegenwoordig weinig meer te maken met kleine boeren maar met grote professionele boeren bedrijven. Dat opent de mogelijkheid om nu de slag gemaakt is naar één ster om ook de slag naar minimaal 2 of 3 sterren te maken. Dat zal om intensieve samenwerking met de keten vragen. Er zullen professionele track and trace systemen moeten worden opgezet om herkomst te kunnen controleren. Dat zal ook moeten gelden voor samengesteld vlees zoals gehakt.

Lidl heeft de sector nu extra alert gemaakt en dat is een positieve ontwikkeling. Sommige supermarktketens zullen tandenknarsend hebben toegekeken. Dit zal ongetwijfeld het begin vormen voor nieuwe en vooral snellere stappen om het dierenwelzijn te verbeteren. Dat zal de enige manier zijn om de vleesconsumptie die al jaren stabiel blijft weer omhoog te krijgen want te veel mensen kregen weerzin tegen de bio-sector en daardoor ook tegen het eten van vlees. In veel gezinnen is het al heel gebruikelijk om minstens een keer per week geen vlees te eten. Met deze nieuwe trend zou dat kunnen verminderen. De beslissing is aan de consument zelf. Ik wens iedereen een smakelijker eten toe.

Paul Moers
directeur van PSMS & publicist.


Via deze link is de uitzending van Kassa terug te vinden van 6 september 2015 waarin Paul Moers commentaar geeft op de ontwikkeling van diervriendelijker retail.
 

Paul Moers

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken