Consumentenbond: 'Banken leveren privacy klanten over aan techreus Google'

- Online
- 26 sep 2024 @ 09:00
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 sep 2024 @ 09:00
- Michiel van Zaane
Banken moeten garant staan voor de bescherming van persoonsgegevens van klanten die met hun mobiel betalen. De Consumentenbond roept de banken daartoe op, nu ook ING is overstapt op Google Pay. ‘Consumenten worden overgeleverd aan datagraaier Google.’
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die zich zorgen maken over hun privacy bij contactloos betalen met hun smartphone. Aanleiding is de stopzetting van de mobiel betalen-app van ING. Klanten die met hun Android telefoon willen betalen, moeten nu Google Pay installeren. Alle andere grootbanken stapten al eerder over op het systeem van de techreus.
Verschillende banken suggereerden in de media dat ze goede afspraken met Google hebben gemaakt over de privacy van hun klanten. Maar toen de Consumentenbond naar die afspraken vroeg, bleken die er niet te zijn. De banken verwijzen vooral naar de voorwaarden van Google.
Miljarden
En Google doet van alles met die gegevens, stelt de Consumentenbond. In de privacy voorwaarden van Google Pay staat dat het bedrijf betaalgegevens zal verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. Het bedrijf kan zo ruimte voor gepersonaliseerde advertenties aan derden aanbieden en daar miljarden mee verdienen.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het is onacceptabel dat banken klantgegevens zonder enig toezicht uit handen geven aan deze techreus. Google is notabene voor de rechter gedaagd vanwege grootschalige privacyschendingen. Wij vinden dat banken een eigen betaalsysteem voor mobiel betalen moeten aanbieden. Dat onder toezicht staat van de Nederlandse autoriteiten. Of banken moeten samenwerken met een partij die niets doet met de gebruikersdata. En als het dan echt alleen met Google kan, dan moeten de banken keiharde afspraken maken. Over wat het bedrijf wel en vooral niet mag doen met de persoonsgegevens.’
Apple
De gegevens van consumenten die met een iPhone betalen, lijken beter beschermd volgens de bond. Die werken met Apple Pay en in het privacy beleid van Apple staat dat het bedrijf geen betaalgegevens bewaart.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers