Consumentenbond: 'Banken leveren privacy klanten over aan techreus Google'

- Online
- 26 sep 2024 @ 09:00
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 sep 2024 @ 09:00
- Michiel van Zaane
Banken moeten garant staan voor de bescherming van persoonsgegevens van klanten die met hun mobiel betalen. De Consumentenbond roept de banken daartoe op, nu ook ING is overstapt op Google Pay. ‘Consumenten worden overgeleverd aan datagraaier Google.’
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die zich zorgen maken over hun privacy bij contactloos betalen met hun smartphone. Aanleiding is de stopzetting van de mobiel betalen-app van ING. Klanten die met hun Android telefoon willen betalen, moeten nu Google Pay installeren. Alle andere grootbanken stapten al eerder over op het systeem van de techreus.
Verschillende banken suggereerden in de media dat ze goede afspraken met Google hebben gemaakt over de privacy van hun klanten. Maar toen de Consumentenbond naar die afspraken vroeg, bleken die er niet te zijn. De banken verwijzen vooral naar de voorwaarden van Google.
Miljarden
En Google doet van alles met die gegevens, stelt de Consumentenbond. In de privacy voorwaarden van Google Pay staat dat het bedrijf betaalgegevens zal verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. Het bedrijf kan zo ruimte voor gepersonaliseerde advertenties aan derden aanbieden en daar miljarden mee verdienen.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het is onacceptabel dat banken klantgegevens zonder enig toezicht uit handen geven aan deze techreus. Google is notabene voor de rechter gedaagd vanwege grootschalige privacyschendingen. Wij vinden dat banken een eigen betaalsysteem voor mobiel betalen moeten aanbieden. Dat onder toezicht staat van de Nederlandse autoriteiten. Of banken moeten samenwerken met een partij die niets doet met de gebruikersdata. En als het dan echt alleen met Google kan, dan moeten de banken keiharde afspraken maken. Over wat het bedrijf wel en vooral niet mag doen met de persoonsgegevens.’
Apple
De gegevens van consumenten die met een iPhone betalen, lijken beter beschermd volgens de bond. Die werken met Apple Pay en in het privacy beleid van Apple staat dat het bedrijf geen betaalgegevens bewaart.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese gebruikers en vergroot...
- NS Stations lanceert game met kortingsacties voor reizigers
- Kaart wint van appje bij verjaardagen
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met Airmail
- Etos viert 100.000 volgers met luierdonatie
- [column] Human Intelligence als gamechanger in een AI-tijdperk
Laatste Nieuws
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met... 13-09-2025
- Kaart wint van appje bij verjaardagen12-09-2025
- NS Stations lanceert game met... 08-09-2025
- TikTok bereikt 200 miljoen Europese... 05-09-2025
- Etos viert 100.000 volgers met... 29-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes