[Consumentenbond] Supermarkten oneerlijk over prijsverlagingen
![[Consumentenbond] Supermarkten oneerlijk over prijsverlagingen](/food-en-retail/nieuws/2024/09/consumentenbond-supermarkten-oneerlijk-over-prijsverlagingen/retail-winkel-volle-schappen-bernard-hermant-unsplash-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 27 sep 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CommunicatieMVOPrijs
- 27 sep 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Retailers gebruiken in Nederland 'misleidende trucs' om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden, stelt de Consumentenbond na een inventarisatie. 'Vooral Aldi, Dirk en Jumbo maken zich hier schuldig aan.'
De Consumentenbond controleerde naar eigen zeggen recentelijk honderden beloften van prijsverlagingen op websites en in filialen van supermarkten. Daaruit bleek dat veruit de meeste beloften rammelen. 'Producten zijn bijvoorbeeld nooit in prijs verlaagd. Of dat gebeurde al maanden geleden, terwijl supermarkten er niet langer dan 30 dagen mee mogen adverteren. Soms zijn producten zelfs eerst even in prijs verhoogd, om daarna te kunnen pronken met een verlaging.'
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond vat samen: ‘Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen. Daarmee zetten ze consumenten op het verkeerde been.’
Voorbeelden
Als voorbeeld noemt de bond een Jumbo-filiaal bijvoorbeeld dat bij een pakje boter op de schapkaart ‘blijvend in prijs verlaagd’ heeft staan. Terwijl de prijs van dat pakje boter in vijf maanden tijd juist met 21% gestegen is: Van €1,80 naar €2,18. Aldi adverteert bij een rol bakpapier met een prijsdaling van €1,09 naar €0,99. Terwijl die daling al bijna een jaar oud is. En Dirk pronkt met ‘in prijs verlaagd’ bij een kuipje margarine. 'Maar eerst verhoogde Dirk de prijs van het product stapsgewijs met €0,30, om het vervolgens met €0,06 te verlagen.'
Lees hier verder. Lees onderop de reactie van verschillende retailers.
(PvWK, bron en onderzoek: Consumentenbond | beeld Bernard Hermant / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- AH
- Jumbo
- schapkaart
- supermarkt
- menselijke fout
- prijsverlaging
- assortiment
- prijs
- prijs
- Lidl
- Dirk
- Aldi
- Consumentenbond
- misleiding
- oneerlijk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers