[Consumentenbond] Supermarkten oneerlijk over prijsverlagingen
- Food-en-retail
- 27 sep 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CommunicatieMVOPrijs
- 27 sep 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Retailers gebruiken in Nederland 'misleidende trucs' om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden, stelt de Consumentenbond na een inventarisatie. 'Vooral Aldi, Dirk en Jumbo maken zich hier schuldig aan.'
De Consumentenbond controleerde naar eigen zeggen recentelijk honderden beloften van prijsverlagingen op websites en in filialen van supermarkten. Daaruit bleek dat veruit de meeste beloften rammelen. 'Producten zijn bijvoorbeeld nooit in prijs verlaagd. Of dat gebeurde al maanden geleden, terwijl supermarkten er niet langer dan 30 dagen mee mogen adverteren. Soms zijn producten zelfs eerst even in prijs verhoogd, om daarna te kunnen pronken met een verlaging.'
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond vat samen: ‘Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen. Daarmee zetten ze consumenten op het verkeerde been.’
Voorbeelden
Als voorbeeld noemt de bond een Jumbo-filiaal bijvoorbeeld dat bij een pakje boter op de schapkaart ‘blijvend in prijs verlaagd’ heeft staan. Terwijl de prijs van dat pakje boter in vijf maanden tijd juist met 21% gestegen is: Van €1,80 naar €2,18. Aldi adverteert bij een rol bakpapier met een prijsdaling van €1,09 naar €0,99. Terwijl die daling al bijna een jaar oud is. En Dirk pronkt met ‘in prijs verlaagd’ bij een kuipje margarine. 'Maar eerst verhoogde Dirk de prijs van het product stapsgewijs met €0,30, om het vervolgens met €0,06 te verlagen.'
Lees hier verder. Lees onderop de reactie van verschillende retailers.
(PvWK, bron en onderzoek: Consumentenbond | beeld Bernard Hermant / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Aldi
- schapkaart
- assortiment
- prijs
- Lidl
- menselijke fout
- Dirk
- misleiding
- AH
- supermarkt
- Jumbo
- prijsverlaging
- prijs
- oneerlijk
- Consumentenbond
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jan Bosselaers marketingdirecteur... 15-10-2024
- BUS whiskyroof: whiskyvat voor... 15-10-2024
- Fritz-kola opent bottelarij in België14-10-2024
- Dirk introduceert nieuwe producten... 11-10-2024
- Spar lanceert landelijke Spar... 11-10-2024
- Uniqlo opent flagshipstore op... 10-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing