P van 'Prijs' voornaamste keuzefactor in kledingretail

- Food-en-retail
- 8 jan 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsWinkelen
- 8 jan 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
De P van Prijs (56%) vormt de belangrijkste motivatie om voor een bepaalde kledingwinkel te kiezen. Ruim de helft van de Nederlanders (54%) baseert de keuze ook op het assortiment, blijkt uit Multiscopes Nationale Benchmark Kledingwinkels-onderzoek (N=5195).
Duurzaamheid speelt een veel kleinere rol bij de keuze (7%). De P van ‘Prijs’ uit de marketingmix is daarmee het vaakst genoemd van alle keuzeredenen. De Nederlandse consumenten zijn dus erg prijsbewust. Dit is ook terug te zien in het hoge percentage klanten dat kleding koopt vanwege een ‘aanbieding’ (34%). Nederlanders hechten ook vaak waarde aan het assortiment van een kledingwinkel. Ruim de helft (54%) van alle klanten houdt hier rekening mee. De consumenten willen dus het liefst een breed aanbod zoals bij Zalando of juist een specifiek aanbod, zoals bij Hunkemöller.
Duurzaamheid minder belangrijk
Hoewel er in de samenleving steeds meer aandacht voor lijkt te zijn, kiest slechts 7% van de klanten voor een winkel vanwege ‘duurzaamheid’. Daarnaast spelen ‘aftersales’ (3%), ‘personalisatie’ (3%), ‘hygiëne’ (2%) en ‘veiligheid’ (1%) nauwelijks een rol bij de keuze voor een kledingwinkel.
(PvWK | foto: Khuc Le Thanh Danh / Unsplash)
Over Multiscope
'Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.De hier besproken resultaten komen uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, een grootschalig benchmark onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klantaandeel, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor kledingwinkels.'
(bron: Multiscope)
(PvWK | foto: Khuc Le Thanh Danh / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- assortiment
- aanbod
- onderzoek
- Multiscope
- retail
- Nationale Benchmark Kledingwinkels
- motivatie
- van Prijs
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne...
- Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management